ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دریاچه ارومیه به تالاب تبدیل می‌شود

یک مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست هشدار داده است: در صورتی که حق‌آبه دریاچه ارومیه تامین نشود، این دریاچه به منشاء گرد و غبار نمکی تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط‌زیست ایران گفت اگر حق‌آبه دریاچه ارومیه به صورت کامل تامین نشود، با توجه به وضعیت بحرانی این روزهای دریاچه ارومیه، رفته رفته این دریاچه به یک تالاب فصلی تبدیل می‌شود. یعنی با توجه به شدت بالای تبخیر سطحی دریاچه ارومیه، اگر حق‌آبه این دریاچه در سال های آتی به صورت کامل تامین نشود، بخش‌های زیادی از دریاچه خشک خواهد ماند و سایر بخش‌های آن نیز فقط در مدتی از طول سال آبگیری خواهد شد. 

هشدار در باره احتمال از بین رفتن دریاچه ارومیه بارها از زبان مسئولان مختلف دولتی و تشکل‌های محیط‌زیستی بیان شده است اما به گفته آرزو اشرفی‌زاده، در سال آبی گذشته تنها یک سوم حق‌آبه دریاچه ارومیه تامین شد.

او تاکید کرد که تأمین نشدن حق‌آبه دریاچه ارومیه را به منشاء طوفان‌های نمکی تبدیل خواهد کرد.

اشرفی‌زاده احیای دریاچه‌ی ارومیه را مستلزم «اجرای همه برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری» و «تأمین حق‌آبه دریاچه به صورت کامل» دانست و هشدار داد: «در صورت اجرای برنامه‌های متناقض در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، قطعا نمی‌توانیم انتظار احیای آن را داشته باشیم.»

احیای دریاچه ارومیه یکی از مطالبات فعالان محیط‌زیست و ساکنان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است که بارها موجب تجمع‌های شهری شده است. دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۳ ستاد ویژه‌ای را با نام ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل داد. پس از پایان دوره کاری او و همراهانش مشخص شد که در ستاد فعالیت سودمندی انجام نشده و بخش زیادی از بودجه حیف و میل شده است. در سال جاری دولت ابراهیم رئیسی اعضای ستاد را تغییر داد اما آن‌ها نیز تا به امروز کار مثبتی برای احیای دریاچه انجام نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.