ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع ملی اپوزوسیون ونزوئلا خوآن گایدو را برکنار کرد

اپوزیسیون ونزوئلا می‌گویند که کنترل آن‌ها بر دارایی‌های خارجی در معرض خطر نیست و انحلال دولت گوایدو برای اتحاد پیش از انتخابات ضروری است.

مجمع ملی مخالفان در ونزوئلا روز جمعه ۳۰ دسامبر به برکناری خوان گوایدو، رئیس‌جمهور موقت، انحلال دولت وی و تعیین کمیسیونی برای اداره دارایی‌های خارجی این کشور رای داد. قانونگذاران به دنبال جبهه‌ای متحد در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

گوایدو از سال ۲۰۱۹ چهره عمومی مخالفان جنجالی در ونزوئلا بوده است، او با استناد به قانون اساسی برای به دست گرفتن ریاست موقت ریاست جمهوری، حمایت ایالات متحده و سایر دولت‌هایی را که انتخاب مجدد نیکلاس مادورو را در انتخابات سال ۲۰۱۸ رد کردند، جلب کرده کرده بود.

اما مادورو همچنان کنترل تقریباً تمام نهادهای ونزوئلا از جمله نیروهای امنیتی این کشور را در دست دارد و دولت موقت گوایدو که کنترل برخی از دارایی‌های خارجی را در اختیار دارد و سفارت‌خانه‌های زیادی را اداره می‌کند، شاهد کاهش حمایت‌ها بوده است.

سه گروه از چهار گروه اصلی مخالف - نخست عدالت، اقدام دموکراتیک و یک دوره جدید - از لایحه برکناری گوایدو و ایجاد کمیسیون پنج نفره برای مدیریت دارایی‌های خارجی، به ویژه پالایشگاه آمریکایی سیتگو، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت دولتی حمایت کردند.

آنها می‌گویند که کنترل مخالفان بر دارایی‌های خارجی در معرض خطر نیست و انحلال دولت گوایدو برای اتحاد پیش از انتخابات ضروری است.

خوان میگل ماتئوس، قانونگذار حزب نخست عدالت گفته: «از قبل ابزارهایی برای محافظت از دارایی‌ها در ایالات متحده، بریتانیا، پرتغال وجود دارد.»

هم ماده حذف دولت موقت و هم ماده تشکیل کمیسیون دارایی با ۷۲رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

حزب مردمی ولونتاد، حزب گوایدو از این تلاش حمایت نکرد. این حزب از قانونگذاران خواسته بود که به جای انحلال دولت موقت، فرد دیگری را جایگزین گوایدو کنند.

گوآیدو پس از رای گیری در مجمع گفت: «این کار مانند سقوط به پرتگاه است. این تصمیم در حال از بین بردن چیزی است که می‌توانست حفظ شود.»

احزاب اپوزیسیون امیدوارند که واشنگتن مجوز محافظت از سیتگو را در برابر توقیفات احتمالی طلبکاران پس از انقضای مجوز در ژانویه تمدید کند.

ونزوئلا بیش از ۶۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده به حمایت از مخالفان، مجمع و دولت موقت «بدون توجه به شکل آن» ادامه خواهد داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    انقلابیون ایران می توانند ونزوئلا و انقلاب 1357 را با هم مقایسه کنند مهمترین موضوع مشترک در این دو انقلاب آگاهی علمی نسبت به ساز و کار های اجتماعی ست همین الان هم اگر انقلاب ایران بخواهد بدست همین اپوزسیون موجود سنی بیفتد چپ و راست بودن این اپوزسیون هیچ تاثیری نخواهد داشت مگر در تونس یا مصر اپوزسیون چپ قدرت را کسب کرد ؟ مسلما ما شاهد برخورد غیرعلمی و یکسان دو جریان با بحرانها از جمله مهمترین ان مسائل اقتصادی است پارلمانتاریسم و شورائی سیستمهایی هستند که ورای نواقصشان یک موضوع را حل نکرده اند کسب قدرت از بالای سر مردم و عدم استقرار دموکراسی پس ما یا باید آگاهانه و علمی و نخبه گرایانه دموکراسی را مستقر کنیم و اقتصاد را با روشهای دموکراتیک مدرن سازی و ارتقا دهیم یا ناآگاهانه با آزمون و خطا بدان برسیم ما با تجربه ی سه انقلاب یا جنبش شکست خورده و دهها خرده جنبش در ایران بدین نتیجه رسیده ایم . به همین دلیل ممکن است نخبه پروری در یک دوره جواب خوبی بدهد اما دوام همیشگی ندارد لذا باید آگاهانه ساختار دموکراتیک که نهادها مقدم بر سکتاریسم گروهی باشد مورد نظر قرار گیرد ونزوئلا به همان روزی افتاده که جمهوری اسلامی افتاده است یعنی راه انحطاط و این بخاطر بد ذاتی مادرو نیست بلکه این ساختار است که بدلیل ناآگاهی جامعه و رهبرانش بدانها تحمیل شده است و باید با یک انقلاب و تحول بزرگ آنرا متحول کنند وگرنه اپوزسیون ونزوئلا هم اگر به قدرت برسد آن امر مهمی که باید برای ونزوئلا اتفاق بیفتد حداکثر با چند رفرم ساده همچنان باقی خواهد ماند همانگونه که در ایران قاجار رفت پهلوی رفت و الان جمهوری اسلامی می رود گردانندگان فقط یک رنگ روی این ساختار پاشیدند و فرمان را بدست گرفتند و دیکتاتوری شاه را بازسازی اهریمنی کردند حالا هم همینطور است دیگر این روشهای مرسوم برای انقلابات و تحولات جامعه با اشکال سنتی پاسخگوی نیاز جوامع نیست دموکراسی حداکثر و آزادی های بدون قید و شرط اساس تغییر است