ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار وزیران دفاع ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو: روابط آنکارا و دمشق در مرکز توجه

موضوع اصلی مذاکرات چهارجانبه، عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه و خروج نیروهای نظامی ترکیه از شمال سوریه بود. وزیر خارجه ترکیه اما می‌گوید: «تا امنیت‌ ما تأمین نشود از این منطقه خارج نخواهیم شد.»

محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه سه‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۶ آوریل در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. مهم‌ترین موضوع این گفت‌وگوها تلاش برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هر چهار کشور بر تمایل خود برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و تشدید تلاش‌ها برای اطمینان از بازگشت سریع آوارگان سوری به سرزمین‌شان تأکید کردند.

روابط سوریه و ترکیه سال‌هاست که پرتنش است. آنکارا از شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند حمایت می‌کند.

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که نشست چهارجانبه مسکو به بررسی گام‌های ملموس برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه پرداخت و از جمله راه‌های افزایش تلاش برای بازگرداندن پناهندگان سوری به کشورشان را بررسی کرد.

وزارت دفاع ترکیه افزود مبارزه با تمام «گروه‌های تروریستی» در سوریه از دیگر محورهای این نشست بود.

وزارت دفاع سوریه نیز گفت در این نشست موضوع خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه بررسی شد.

این در حالی است که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت:

خروج ما از شمال سوریه به‌معنای توقف عملیات نظامی ما علیه تروریسم و نزدیک‌شدن تروریست‌ها به مرزهای ما است و این تهدیدی علیه امنیت ملی ما محسوب می‌شود.

چاووش‌اوغلو افزود:

طمعی به اشغال اراضی سوریه نداریم و تنها زمانی می‌توانیم از شمال سوریه خارج شویم که امنیت برقرار شود و ثبات کامل به آن مناطق بازگردد.

چاووش‌اوغلو همچنین از احتمال دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سخن گفت و تأکید کرد که «باید نقشه راهی برای این دیدار آماده شود که هیچ‌ شرط از پیش تعیین‌شده‌ای نداشته باشد و شامل مرحله سیاسی، مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در سوریه شود».

مسکو ۱۵ فروردین / ۴ آوریل نیز میزبان نشستی با حضور معاونان وزیران خارجه چهار کشور برای بررسی عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.