ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوء مصرف ماری‌جوانا ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را در مردان جوان افزایش دهد

بر اساس یک تحقیق حدود ۳۰ درصد از موارد ابتلا به اسکیزوفرنی در میان مردان ۲۱ تا ۳۰ سال به مصرف سنگین و بی‌رویه ماری‌جوانا مربوط می‌شود.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف ماری‌جوانا می‌تواند به شکل قابل توجهی در افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی (شیزوفرنی، روان‌پارگی، روان‌گسیختگی) و پیشرفت آن در میان مردان جوان نقش داشته باشد.

بر اساس همین تحقیق حدود ۳۰ درصد از موارد ابتلا به اسکیزوفرنی در میان مردان ۲۱ تا ۳۰ سال به مصرف سنگین و بی‌رویه ماری‌جوانا مربوط می‌شود.

محققان دریافته‌اند که خطر ابتلا به اسکیزوفرنی که عامل آن به مصرف بی‌رویه کانابیس بازمی‌گردد، در میان مردان در مجموع نسبت به زنان سه برابر است.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ درصد موارد اسکیزوفرنی در مردان بین ۱۶ تا ۴۹ سال با قطع استفاده از کانابیس کاهش یافت، در صورتی که در مورد زنان در همین محدوده سنی توقف استفاده از ماری‌جوانا تنها ۴ درصد از موارد اسکیزوفرنی زنان را کاهش می‌داد.

دکتر ویلسون کامپتون، معاون مدیریت انستیتو ملی سومصرف مواد مخدر آمریکا و از دانشمندانی که در این تحقیق همکاری داشته می‌گوید، پیام روشن این تحقیق این است: «کانابیس ممکن است آنقدرها که بسیاری از مردم فکر می‌کنند ماده‌ای بی‌خطر و معصوم نباشد.»

ماری‌جوانا اما مصارف دارویی هم دارد.

ماری‌جوانای دارویی برای مدیریت درد در بیماران سرطانی، دارویی امن به حساب می‌آید.

دانشمندانی که بر روی رابطه مصرف ماری‌جوانا و ابتلا به اسکیزوفرنی تحقیق کرده‌اند از سمپتوم‌های روان‌‌پریشانه‌ای نظیر توهم، هذیان و اختلال تفکر نام برده‌اند.

بیماری اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مبتلایان به آن ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست می‌دهند یا ارتباطشان مختل می‌شود.

به گفته دانشمندان سوء مصرف در استفاده از کانابیس یا ماری‌جوانا به زمانی گفته می‌شود که فرد به طور دائم و سنگین علف، حشیش، یا هر یکی از مشتقات ماری‌جوانا را مصرف کند.

دکتر ویلسون کامپتون می‌گوید: «بیش از آن که الگوی مصرف مهم باشد، سوء مصرف به زمانی اطلاق می‌شود که کسی زندگی‌اش را حول مصرف کانابیس تنظیم کند.»

معاون مدیریت انستیتو ملی سومصرف مواد مخدر آمریکا می‌گوید در مورد زنانی که علف می‌کشند و کانابیس مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی کمتر دیده شده، ضمن این که زنان به طور معمول کمتر خود را غرق در مصرف کانابیس می‌کنند.

دانشمندان نتیجه گرفته‌اند، مصرف بی‌رویه کانابیس بر روی مغز مردانی که از نظر ژنتیکی بیشتر در معرض خطر اختلالات روانی هستند، فشار بیشتری وارد می‌کند. 

تحقیق یادشده اوایل ماه مه امسال در ژورنال «سایکولوجیکال مدیسین» منتشر شده و بر اساس تحقیق بر روی نزدیک به ۷ میلیون نفر در دانمارک  که بین  سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۱ بین ۱۶ تا ۴۹ ساله بوده‌اند، صورت گرفته‌است.

تحقیقات دیگری که بر سوء مصرف ماری‌جوانا صورت گرفته تا کنون در مورد ارتباط اسکیزوفرنی و ماری‌‌جوانا به نتیجه‌ خاصی نرسیده است. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.