ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقیف نفتکش‌ها: آمریکا حضور نظامی‌اش در خلیج فارس را تقویت می‌کند

آمریکا یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های آفریقا توقیف کرد و پس از آن ایران دو نفتکش خارجی را در آب‌های دریای عمان و تنگه هرمز به سمت بندرعباس هدایت کرد. این تشدید تنش در خلیج فارس ممکن است سبب تغییر در میزان حضور آمریکا در این آبراهه بین‌المللی شود.

مقام‌های آمریکایی روز جمعه گفتند که به دلیل نقش ایران در توقیف و آزار و اذیت کشتی‌های تجاری در ماه‌های اخیر، قوای نظامی‌شان در خلیج فارس ر ا تقویت خواهند کرد.

آمریکایی‌ها می‌گویند که در دو سال گذشته، ایران حقوق ناوبری ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین المللی را مورد آزار، حمله یا مداخله قرار داده است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت موضع دفاعی ما در خلیج (فارس) انجام خواهد داد.»

کربی افزود که در هفته‌های آینده تلاشی برای «افزایش هماهنگی و قابلیت همکاری» با متحدان در تنگه هرمز انجام خواهد شد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین هم اعلام کرد که در حال همکاری با متحدان منطقه‌ای برای افزایش نظارت کشتی‌ها و هواپیماهای گشت زنی در اطراف تنگه هرمز است.

نایب دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات ایران در مورد توقیف و آزار و اذیت غیرقانونی، غیرمسئولانه و غیرقانونی کشتی‌های تجاری باید متوقف شود.»

سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده مستقر در فلوریدا که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، گفت که ایالات متحده در حال مذاکره با شرکای منطقه‌ای در مورد گزینه‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت: «هر تصمیمی در مورد موضع نیروها پس از مشورت با متحدان ما اتخاذ خواهد شد و با تمایل جمعی برای تضمین امنیت و آزادی دریانوردی برای همه ملت‌ها مطابقت خواهد داشت.»

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که ایران در اوایل ماه جاری میلادی دومین نفتکش را در یک هفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دور جدیدی از تشدید تنش و انجام عملیات نظامی علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس از سال ۲۰۱۹ است. همزمانی توقیف این دو نفتکش با توقیف نفتکشی در آب‌های آفریقا که نفت ایران را حمل می‌کرد این احتمال را تقویت کرده است که تنش کنونی به دلیل مقابله به مثل ایران تشدید شده است.

نیروی دریایی آمریکا روز ۳ می اعلام کرد نفتکش «نیووی» با پرچم پاناما هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شد. چند روز قبل، ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده بود.

کربی گفت که ایالات متحده شدیداً تهدیدکشتی‌های تجاری و مداخله در کار آن‌ها را محکوم می‌کند و اجازه نخواهد داد که قدرت‌های خارجی دریانوردی در آبراه‌های خاورمیانه را به خطر بیندازند.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد، نقطه‌ای بین ایران و عمان.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.