ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا چندین فرد و شرکت مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد

هفت فرد و شش شرکت در ایران، چین و هنگ‌کنگ هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفتند. اتهام آن‌ها تأمین و تسهیل فعالیت‌های مالی و تدارکاتی برنامه نظامی و موشکی جمهوری اسلامی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا  شامگاه سه‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن تحریم‌های جدیدی را علیه شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ در ایران، چین و هنگ‌کنگ وضع کرد که در تهیه قطعات و فن‌آوری‌ها در توسعه موشک‌های بالستیک ایران کمک می‌کردند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه‌ای نوشت:

آمریکا به اقدامات خود در هدف قرار دادن شبکه‌های غیرقانونی تأمین و تراکنش‌های بانکی که مخفیانه از برنامه‌های موشکی و نظامی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

در بیانیه افزوده شده است که اقدام کنونی تعهد ایالات متحده «به پاسخگویی به فعالیت‌هایی است که ثبات منطقه‌ای را تضعیف و امنیت شرکا و متحدان مهم» آمریکا را تهدید می‌کنند.

داوود دامغانی وابسته دفاعی ایران در پکن نیز به هماهنگی خریدهای نظامی از چین به ایران، از جمله شرکت‌های تابعه وزارت دفاع و لجستیکی نیروهای مسلح ایران متهم و تحریم شده است.

روز گذشته سپاه پاسداران اولین موشک بالستیک مافوق صوت جمهوری اسلامی به نام «فتاح» را رونمایی کرد. این اقدام نگرانی‌های غرب در مورد توانایی‌های موشکی تهران را تشدید کرد.

واشنگتن در سال‌های گذشته تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده است، از جمله به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و اتهامات نقض حقوق بشر.

شرکت‌ها و افرادی که روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند عبارتند از:

  • شرکت «ژجیانگ کینگ جی» در چین که سانتریفیوژ، تجهیزات و خدمات مربوط به آن، به ارزش صدها هزار دلار را با میانجی‌گری پ.ب صدر به صنایع شیمیایی پارچین فروخته است؛
  • لی زمینگ، کارمند این شرکت چینی که فروش سانتریفیوژها را تسهیل کرده و شن وایشنگ، مدیر شرکت که به انجام معاملات سانتریفیوژ کمک کرده است؛
  • شرکت «لینگو پراسس این جینیرینگ» در هنگ‌کنگ که به عنوان یک شرکت صوری برای شرکت چینی فعالیت کرده؛
  • شرکت خدمات ترابری «بلو کالم مارین» در ایران که ارسال تجهیزات را تسهیل کرده؛
  • شرکت تجارت بین‌المللی «که دو» در هنگ‌کنگ؛ شرکت توسعه تجارت «کینگ دائو ژونگ رونگ تونگ» در چین که فلزهای مورد استفاده دوگانه به ارزش ده‌ها میلیون دلار را به پ.ب صدر فروخته‌اند؛
  • وی زون یی، ساکن چین، نماینده شرکت هنگ‌کنگی در معامله فلزات؛
  • کین شوتونگ، مدیر بازرگانی شرکت «که دو»، که به فروش فلزات کمک کرده؛
  • گونگ جیائو، مقیم چین، که در فروش فلزات شرکت داشته؛
  • شرکت توسعه فن‌آوری «پکن شاینی نایتس» در چین، که به نمایندگی از سوی مقامات ایرانی، تجهیزات الکترونیکی را تهیه کرده؛
  • قاسم حقیقت، ایرانی ساکن چین، که به‌عنوان مدیر و سهام دار شرکت «پکن شاینی نایتس» فعالیت کرده؛
  • و داوود دامغانی، وابسته دفاعی جمهوری اسلامی در پکن، که تهیه تجهیزات را هماهنگ کرده است.

بدین ترتیب، تمامی اموال و منافع افراد و شرکت‌های تحریم‌شده در آمریکا یا در اختیار و کنترل شهروندان آمریکا مسدود خواهد شد. همچنین هرگونه شرکت و نهاد تحت مالکیت تحریم‌شدگان یا هر شرکتی که دست‌کم نیمی از آن متعلق به تحریم‌شدگان باشد، مسدود می‌شود. تمامی تراکنش‌ها از طرف شهروندان آمریکایی یا در داخل ایالات متحده با افراد یا اموال اشخاص تحریم‌شده نیز ممنوع خواهد شد.

آمریکا در گذشته نیز شرکت‌های چینی را به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و کمک به برنامه‌های موشکی، نظامی و اتمی جمهوری اسلامی تحریم کرده بود.

چین و ایران در مارس سال ۲۰۲۱ توافق‌نامه همکاری ۲۵ ساله برای تقویت اتحاد دیرینه اقتصادی و سیاسی خود امضا کردند. با وجود تحریم‌های آمریکا برای مسدود کردن این مبادلات، چین یکی از خریداران عمده نفت ایران بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.