ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«از آمریکا به عنوان پزشک برگشتم در ایران خدمت کنم، ساواک مرا بازداشت کرد» - گفت‌وگو با نسرین آزاد

نسرین آزاد، پزشک و از زندانیان سیاسی دوران شاه است. او در گفت‌وگو با زمانه روایت بازداشت، زندان و شکنجه‌های خود را در ساواک بازگو کرد است. او می‌گوید تنها به دلیل کشف دو مقاله در منزل‌اش بازداشت شد.

نسرین آزاد، زندانی سیاسی سابق در دوران شاه به زمانه می‌گوید قبل از انقلاب تحصیلات آکادمیک خود را به پایان رساند و به ایران بازگشت تا خدمت کند.

نسرین آزاد
نسرین آزاد

او در آمریکا در زمینه تخصص بیماری‌های داخلی و فوق‌ تخصص بیماری‌های غدد مترشحه داخلی تحصیل کرد و قبل از انقلاب به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان استادیار رشته پزشکی استخدام شد. همزمان هم به عنوان پزشک مشغول کار بود.

اوایل آبان ماه ۱۳۵۴ زمانی که از دانشگاه به خانه برگشت، ماموران ساواک منتظرش بودند. نسرین آزاد آن روز در حضور دایی‌اش که برای دیدارش از شهرستان به تهران آمده بود، بازداشت شد. این آغاز روندی بود که تحمل زندان و شکنجه‌های مختلف جسمی و روحی در زندان شد.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با نسرین آزاد را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نسرین آزاد در گفت‌وگو با زمانه روایت می‌کند که چهارده ماه در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک در تهران زندانی بود و جمعا به هفت سال زندان محکوم شد.

از این مدت سه ماه به صورت پیوسته مورد انواع شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفت، از جمله شلاق زدن به کف پا در حالی که به تخت بسته شده بود، شلاق به بدن، سوزاندن، دستگاه آپولو، مشت و لگد، توهین و اهانت کلامی، نگهداری طولانی مدت در سلول‌های سرد بدون پتو و زیرانداز در زمستان، سلول انفرادی و مواردی از این دست.

نسرین آزاد می‌گوید به دلیل دو مقاله‌ای که در جریان تفتیش منزل‌اش پیدا کرده بودند او را بازداشت کردند و در بازجویی‌ها مدام از او می‌پرسیدند که این مقاله‌ها را از کجا تهیه یا از چه کسی گرفته است.

به گفته نسرین آزاد مقاله‌ها درباره اقتصاد ایران بود که در روزنامه‌های معتبر جهان نیز به چاپ رسیده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هادی خرسندی

    بله چنبن بود. ممنون

  • دکتر عادل

    بسیار عالی بود

  • سمیرا

    من همه جا دنبال سایتی که خانم دکتر چندبار ازش یاد کردن گشتم ولی هیجچا نتونستم ردی از این سایت پیدا کنم. لطفا آدرس سایت ایشون رو بذارید.