ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم روزهای مرگ‌بار برای کارگران: چهار کارگر کشته شدند، چهار کارگر مصدوم

دو کارگر ساختمانی، یک معدنکار و یک کشاورز قربانی حوادث کاری شدند. چهار کارگر هم در حال کار مجروح شدند.

نرخ بالای استثمار و فقدان ایمنی کار قاتل کارگرانی است که برای دستمزد اندک باید ساعت‌های طولانی کار کنند. در روز پنجم رسانه‌های داخلی ایران مصدومیت و فوت حداقل هشت کارگر را گزارش کردند.

مرگ دو کارگر ساختمانی

در یکی از این حادثه‌های کاری که در یک ساختمان در حال ساخت در مشهد رخ داد، یک کارگر ۲۶ ساله حین کار با دستگاه بالابر دچار برق گرفتگی شد و جانش را از دست داد. در یک حادثه کاری دیگر هم در یک کارگاه ساختمانی در فردیس کرج یک کارگر ۶۰ ساله از ارتفاع سقوط کرد و به دلیل شدت جراحت وارد شده، جان باخت.

همزمان سه کارگر چاه‌کن نیز در ارومیه در یک چاه حبس شدند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گزارش کرده است سه کارگر حبس شده با تلاش امدادگران از چاه خارج و به مراکز درمانی منتقل شدند.

کارگران ساختمانی و چاه‌کن در صدر حوادث مرگبار در محل کار قرار دارند و بنا به گفته مسئولان دولتی و صنفی نیمی از حوادث منجر به مرگ در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهند.

کارگران ساختمانی اغلب بدون قرارداد و بیمه و به صورت روزمزد مشغول به کار هستند. مجلس شورای اسلامی تحت فشار سوداگران ساخت و ساز اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی که می‌توانست شرایط را برای بیمه این گروه از بی‌ثبات‌کاران مهیا کند، به مدت دو سال متوقف کردند.

مرگ یک معدنکار و یک کشاورز در کرمان

در ازوئیه کرمان هم یک کارگر معدن دیگر قربانی ریزش معدن شد. فرماندار ازوئیه به خبرگزاری دولتی کار ایران گفت: «این حادثه در یکی از معادن متروکه اتفاق افتاد». او مدعی شد که کارگران به صورت «غیرمجاز در داخل این معدن به دنبال استخراج و بهره‌برداری بودند» اما در باره بهره‌بردار این معدن که کارگران را به کار در شرایط «ناایمن» مجبور کرده بود، توضیحی نداد.

معدنکاران در ایران با دستمزد ناچیز و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی یا بهره‌بردان پیمانی طرف قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت، بدون وسایل ایمنی و لباس کار استاندارد به کار در معدن‌هایی که اصول ایمنی بهره‌برداری را رعایت نمی‌کنند، مجبورند.

در یک حادثه دیگر در روستای گَوَر از توابع جیرفت در استان کرمان، یک کشاورز در سیل غرق شد. رئیس جمعیت هلال احمر کرمان گفت که جسد این کشاورز پس از هشت ساعت جستجو، پیدا و به عوامل مربوطه تحویل شد.

مصدومیت یک کارگر در زنجان

در هیدچ زنجان هم یک کارگر شاغل در کارگاه صنعتی به دلیل سقوط بالابر مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. به گزارش ایلنا، این کارگر ۴۶ ساله در یک کارخانه تولید کفش، بر اثر برخورد زنجیر بالابر با سرش مصدوم شده است.

خبرگزاری دولتی کار ایران علت حادثه را بی‌احتیاطی کارگر گزارش کرد تا ناایمن بودن محل کار برای کارگران و نقش کارفرمایان را که از تأمین ابزار و وسایل کار ایمن و استاندارد خودداری می‌کنند، پنهان کند.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی سالانه ۱۹۰۰ کارگر در حوادث مرگبار کار کشته می‌شوند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما تنها ۷۱۱ مرگ ناشی از حوادث کار را در سال ۱۴۰۱ تأیید کرده است. تفاوت ۱۱۸۹ نفری گزارش این دو نهاد امنیتی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد و بیشتر قربانیان حوادث کار فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.