ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه قلم طلایی کنگره جهانی رسانه‌های خبری برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی

رئیس کنگره جهانی رسانه‌های خبری در سخنانی یادآوری کرد که در روزگار ما قیمت دروغ ارزان‌تر از هزینه‌ای‌ست که روزنامه‌نگاران می‌بایست برای حقیقت پرداخت کنند. نمونه: دو روزنامه‌نگار شجاع ایرانی که قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی را افشا کردند.

کنگره جهانی رسانه‌های خبری در تایپه، پایتخت تایوان برگزار شد. در جریان برگزاری این کنگره، جایزه قلم طلایی به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی تعلق گرفت؛ به خاطر انتشار گزارش‌های روشنگر درباره نحوه قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و به دلیل شجاعت و قاطعیت آن‌ها در روزنامه‌نگاری.

مارتا راموس، رئیس کنگره جهانی رسانه‌های خبری در سخنانی یادآوری کرد این چهارمین بار است که جایزه قلم طلایی به روزنامه‌نگاران ایرانی تعلق می‌گیرد. راموس گفت:

این چهارمین جایزه قلم زرین برای روزنامه‌نگاران ایرانی است. این چهارمین بار است که از این تریبون برای محکوم کردن زندانی شدن روزنامه‌نگاران ایرانی صحبت می‌کنیم. بیایید یک بار دیگر صدایمان را بلند کنیم و به وضوح بگوییم تا در تهران همه صدای ما را بشنوند: نیلوفر حامدی و الهه محمدی و همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنید. بگذارید یک بار برای همیشه مطبوعات در ایران آزاد باشد.

اوایل خرداد سال جاری و بعد از ۹ ماه بلاتکلیفی، دادگاه نیلوفر حامدی برگزار شد. دادگاه این روزنامه‌نگار زندانی کمتر از دو ساعت طول کشید. ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شد که هنوز تاریخ آن مشخص نیست.

محاکمه این دو روزنامه‌نگار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار می‌شود که به صدور احکام سنگین علیه روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و معترضان شهرت دارد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، یکی از معدود روزنامه‌نگارانی بود که درباره شیوه برخورد نیروهای انتظامی با ژینا (مهسا) امینی اطلاع‌رسانی کرد و در زمان بستری شدن او در بیمارستان کسری، خبرهای مربوط به این جوان ۲۲ ساله را پوشش داد. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز روزنامه‌نگاری بود که برای گزارش مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به سقز رفت و یکی از اولین گفت‌وگوها با پدر و مادر مهسا امینی را در گزارش خود نقل کرد که چند روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه هم‌میهن بازداشت شد.

قیمت نازل دروغ، هزینه سنگین حقیقت

مارتا راموس، رئیس کنگره جهانی رسانه‌های خبری یادآوری کرد که در ایران در جریان قیام ژینا ۶۰ روزنامه‌نگار از جمله ۲۰ روزنامه‌نگار زن بازداشت شده‌اند.

او همچنین گفت که روزنامه‌نگاری با کیفیت هرگز تا بدین حد دشوار نبوده است.

رئیس کنگره جهانی رسانه‌های خبری گفت:

روزنامه‌نگاران با سرعت بی‌سابقه‌ای مورد تهدید قرار می‌گیرند. ناامنی و تهدید روزنامه‌نگاران به ویژه زنان روزنامه‌نگار، بر همه افراد در این صنعت تأثیر می‌گذارد. من از مکزیک آمده‌ام، کشوری که در آن بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار در دو دهه گذشته صرفاً به خاطر انجام کارشان به قتل رسیده‌اند. ما راه سختی را پیموده و آموخته‌ایم اما ایمنی روزنامه‌نگاران همیشه باید اولویت اول باشد.

راموس در بخش دیگری از سخنانش گفت قیمت دروغ در روزگار ما ارزان‌تر از هزینه‌ای‌ست که روزنامه‌نگاران می‌بایست برای حقیقت پرداخت کنند و دقیقا به همین دلیل است که روزنامه‌نگاران در کنگره جهانی خود هر سال جایزه قلم طلایی را به روزنامه‌نگاران شجاع اهدا می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.