ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشونت‌ها پراکنده اما با شدت کمتر در فرانسه ادامه دارد

فرانسه هنوز ناآرام است. به دنبال مرگ ناهل، نوجوانی که با شلیک پلیس کشته شد، جمعه شب هم خشونت و غارت در چندین شهر فرانسه ادامه داشت هرچند پلیس می‌گوید آن را کنترل کرده است.

مقام‌های فرانسه اوایل روز شنبه اعلام کردند که خشونت و غارت پراکنده در چندین شهر در سراسر فرانسه در چهارمین شب تظاهرات پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان ادامه داشته اما شدت آن بسیار کمتر از گذشته بود.
مامور پلیسی که به ناهل، نوجوان ۱۷ ساله شلیک کرد از خانواده او عذرخواهی کرد، اما مرگ این نوجوان نارضایتی‌ از پلیس و تبعیض‌های نژادی را باز هم مورد توجه قرار داده است.

فرانسه ۱۴ هزار افسر را با حمایت خودروهای زرهی سبک در کنار واحدهای پلیس و سایر نیروهای امنیتی در سراسر کشور به کار گرفت تا خشونت‌هایی را که بر سر مرگ ناهل، نوجوانی که روز سه‌شنبه در حومه پاریس کشته شد، کنترل کند.

علی‌رغم حضور نیروهای امنیتی، جمعه شب شهرهای لیون، مارسی و گرنوبل غارت شد و گروه‌هایی از معترضان اغلب کلاهدار مغازه‌ها را غارت کردند.

معترضان همچنین خودروها و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند.

اما ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، در جریان بازدید از مانت لا ژولی در غرب پاریس، اوایل صبح شنبه اعلام کرد که خشونت شب گذشته شدت کمتری داشته، ۹۹۴ نفر در سراسر کشور دستگیر شده‌اند و به ویژه در مارسی و لیون تنش ایجاد شده است.

دارونین گفت از بسیج «استثنایی» پلیس و ژاندارم‌ها برای جلوگیری از شورش در چهارمین شب متوالی استفاده کرده است.

وکلای خانواده ناهل از خبرنگاران خواستند که از تجمع در خانه او خودداری کنند و گفتند که این روز برای بستگان ناهل «روز تأمل» است.

ده‌ها ون پلیس در نزدیکی ورودی ناحیه ویو پونت نانتر که مرکز ناآرامی‌ها بود، مستقر شدند.

تیم ملی فوتبال فرانسه هم به درخواست‌ها برای پایان دادن به خشونت پیوست.

این تیم در بیانیه‌ای که کیلیان امباپه، کاپیتان و فوق ستاره پاری سن ژرمن در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: «خشونت باید جای خود را به عزاداری، گفت‌وگو و بازسازی بدهد.»

درگیری در مارسی

شهر بندری جنوبی مارسی بار دیگر صحنه درگیری و غارت از مرکز و شمال در محله‌های کارگری بود که امانوئل ماکرون در آغاز هفته از آن بازدید کرده بود.

حوالی ساعت ۲:۰۰ بامداد، پلیس مارسی گفت که ۸۸ جوان را در طول شب دستگیر کرده است که اغلب با نقاب پوشیده شده و متهم به غارت یا تلاش برای انجام این کار بودند.

به گفته یک منبع پلیس، یک آتش سوزی بزرگ مرتبط با شورش‌ها در یک سوپرمارکت رخ داد.

بنویت پایان، شهردار شهر در توییتی نوشت: «در مارسی، صحنه‌های غارت و شورش غیرقابل قبول است.»

درگیری بین معترضان کلاهدار و پلیس نیز در بخش‌هایی از گرنوبل، سنت اتین و لیون رخ داد، در حالی که در منطقه غربی در آنجر و تور تنها چند گروه با پلیس روبه‌رو بودند.

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل، منطقه پاریس از شعله‌های آتش در امان نماند و کلمبز در حومه شمال غربی را بوی تند سوختگی فراگرفته و آتش‌نشانان در حال خاموش کردن خودرویی بودند که به آتش کشیده شده بود.

در نانتر، ۹ نفر در حال حمل کوکتل مولوتف دستگیر شدند.

در سن دنیس، یک مرکز اداری تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفت و در والدواز، تالار شهر پرسان-بومون و ایستگاه پلیس شهرداری آتش گرفت و تا حدی تخریب شد.

اتوبوس‌ها و ترامواها که در برخی از خشونت‌های شب‌های گذشته هدف قرار گرفته بودند، از ساعت ۹ شب جمعه کار خود را متوقف کردند و فروش آتش‌بازی‌های بزرگ و مایعات قابل اشتعال ممنوع شد.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه نیز لغو رویدادهای بزرگ در سراسر کشور را اعلام کرد. دو کنسرت خواننده محبوب مایلن فارمر در ورزشگاه دو فرانس که برای جمعه و شنبه برنامه‌ریزی شده بود، از جمله این کنسرت ها بود.

مکرون از والدین خواست که معترضان زیر سن قانونی را که یک سوم آنها «جوان یا خیلی جوان» هستند، کنترل کنند.

او همچنین «استفاده غیرقابل قبول از مرگ یک نوجوان» را در برخی از محافل محکوم کرد و قول داد که با شبکه‌های اجتماعی مانند تیک تاک و اسنپ چت برای مهار «تشدید چرخه خشونت» مذاکره کند.

مکرون تلاش کرده است تا تعادلی بین فشار برای پاسخ سخت و ترس از ایجاد واکنش شدیدتر ایجاد کند.

این ناآرامی ها نگرانی‌هایی را در خارج از کشور ایجاد کرده است، چرا که فرانسه میزبان جام جهانی راگبی در پاییز و سپس بازی‌های المپیک پاریس در تابستان ۲۰۲۴ است.

بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی توصیه‌های سفر خود را با هشدار به روز کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.