ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان می‌گوید اوکراین مستحق عضویت در ناتو است

زلنسکی گه در طول هفته برای پیوستن به ناتو با چند کشور اروپایی لابی کرده است، با رجب طیب اردوغان در استانبول دیدار کرد. او توانسته است حمایت نسبی برای پیوستن اوکراین به ناتو را به دست بیاورد هرچند زمان آن مشخص نیست.

به دنبال دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با ولودیمیر زلنسکی، اردوغان به همتای اوکراینی خود گفت ترکیه از عضویت اوکراین در ناتو حمایت می‌کند. او همچنین خواستار «بازگشت به تلاش‌های صلح» برای پایان دادن به درگیری‌هایی شد که از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، به مدت ۵۰۰ روز ادامه داشته است.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری اوکراین اوایل روز شنبه ۸ ژوییه در استانبول گفت: «شکی نیست که اوکراین مستحق عضویت در ناتو است و دو طرف باید به مذاکرات صلح بازگردند.»

اردوغان گفت: «صلح عادلانه، بازنده‌ای ندارد.»

زلنسکی از حمایت اردوغان در آستانه نشست مهم ناتو که قرار است روز سه‌شنبه در ویلنیوس لیتوانی آغاز شود، تشکر کرد. رهبر اوکراین در توئیتی در رابطه با مذاکرات خود با اردوغان نوشت: «من بابت حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین سپاسگزارم. فرمول صلح این است: حفاظت از کشور، مردم و منافع ما.»

رهبر اوکراین برای دعوت از کشورش برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، با این استدلال لابی کرده که اوکراین به آخرین خط دفاعی اروپا در برابر تجاوز روسیه تبدیل شده است.

این هفته، زلنسکی از جمهوری چک، اسلواکی و بلغارستان بازدید کرد تا از پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو قبل از نشست ۱ ۱تا ۱۲ جولای ائتلاف نظامی حمایت کنند.

در پراگ، او قول حمایت از اوکراین را برای پیوستن به ناتو «به محض پایان جنگ» به دست آورد و صوفیه، حمایت برای عضویت این کشور «به محض فراهم شدن شرایط» را تضمین کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز بر دیدگاه خود مبنی بر عضویت اوکراین تاکید کرد.

حمایت ناتو از اوکراین باعث ایجاد تغییراتی در میدان نبرد می‌شود با این حال، جدول زمانی برای عضویت اوکراین همچنان نامشخص است.

روز جمعه، ایالات متحده امیدهای اوکراین برای هر گونه پیوستن سریع به ائتلاف را کاهش داد و گفت که نشست این هفته منجر به دعوت از این کشور برای عضویت در ناتو نخواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که نشست ویلنیوس «لحظه مهمی در این مسیر به سمت عضویت خواهد بود اما اوکراین قبل از عضویت در ناتو باید گام‌های بیشتری بردارد.»

کشورهای عضو ناتو درباره زمان و چگونگی عضویت اوکراین و شرایط آن بحث کرده‌اند. کشورهایی مانند آلمان اصرار دارند که برخی شرایط باید رعایت شود، از جمله اینکه ارتش تحت کنترل و دموکراتیک باشد.

هنوز مشخص نیست که اوکراین دقیقاً چه پیشنهادی در اجلاس پایتخت لیتوانی خواهد داشت و زلنسکی اذعان کرده است که کیف در حالی که در جنگ با روسیه است، بعید است که بتواند به ناتو بپیوندد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تهدید کرده است که در صورت پیوستن اوکراین به ناتو، اقدام نامشخصی خواهد داشت.

گفت‌وگوهای زلنسکی در ترکیه توسط روسیه به دقت زیر نظر بود. کرملین سعی دارد با ایجاد روابط قوی با اردوغان، رهبر ترکیه، انزوای بین‌المللی خود را بشکند.

اردوغان سعی کرده خود را به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین کی‌یف و مسکو معرفی کند. این کشور به طور قابل توجهی تجارت زمان جنگ با روسیه را تقویت کرده و در عین حال پهپاد و سایر تسلیحات را به اوکراین می‌فرستد.

اگرچه رهبر ترکیه بر درخواست دیرینه خود از دو طرف برای ورود به مذاکرات صلح تاکید کرده، اردوغان با ارائه حمایت بی چون و چرا از آرزوی اوکراین در ناتو، خطر خشمگین شدن پوتین را برانگیخته است.

اردوغان گفت پوتین ماه آینده به ترکیه سفر خواهد کرد و او و رئیس جمهوری روسیه در مورد این موضوع گفت‌وگو خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.