ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تنش‌ها‌ در روابط عراق و سوئد: عراق سفیر سوئد را اخراج کرد

پناهجوی عراقی بار دیگر در نزدیکی سفارت عراق در استکهلم تجمع ضداسلامی برگزار کرد و قرآن را به‌همراه تصویر علی خامنه‌ای و مقتدی صدر لگدمال کرد. دولت عراق بلافاصله واکنش نشان داد.

دفتر نخست‌وزیری عراق پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور به وزارت خارجه عراق دستور داد که کاردار عراق در استکهلم را به کشور احضار کند و از سفیر سوئد در بغداد بخواهد که خاک عراق را ترک کند.  وزارت خارجه عراق این دستور را عملی کرد.

براساس این بیانیه، تصمیم السودانی در پی تکرار «دادن مجوز دولت سوئد به آتش‌زدن قرآن» و «اهانت به مقدسات اسلام و آتش‌زدن پرچم عراق» گرفته شد.

خبرگزاری دولتی عراق نیز گزارش داد که این کشور مجوز فعالیت شرکت ارتباطات اریکسون سوئد در خاک عراق را هم به حالت تعلیق درآورد.

سلوان مومیکا، پناهنده عراقی در سوئد به‌همراه فردی دیگر روز پنج‌شنبه برای دومین بار در نزدیکی سفارت عراق در استکهلم تجمع ضداسلامی برگزار کرد و در جریان آن یک نسخه قرآن را لگدمال کرد اما آن را آتش نزد. مومیکا همچنین پرچم عراق و همچنین تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم زیر پا گذاشت و روی آن‌ها لگد زد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۵۰ نفر از جمله روزنامه‌نگاران و شمار انگشت‌شماری که شعارهای مذهبی سر می‌دادند، این اقدام را از پشت ستون مأموران پلیس تماشا کردند.

بامداد پنج‌شنبه، پیش از برگزاری این تجمع ضداسلامی، معترضان طرفدار مقتدی صدر به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و در اعتراض به احتمال سوزاندن دوباره قرآن در استکهلم، از دیوارهای آن بالا رفتند و سفارت را به آتش کشیدند.

در پی این حمله، سفارت سوئد در عراق اعلام کرد که تا اطلاع بعدی فعالیت خود در بغداد را به تعلیق درمی‌آورد. توبیاس بلاسترم، وزیر خارجه سوئد نیز گفت مقام‌های عراقی وظایف خود در حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک را انجام نداده‌اند و «حمله به سفارت سوئد کاملاً غیرقابل قبول است».  وزارت خارجه سوئد همچنین، سفیر عراق در استکهلم را احضار کرد.

همزمان محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با وزیر خارجه، وزیر کشور، رئیس سازمان امنیت ملی، نماینده دستگاه اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق، نشست اضطراری برگزار کرد. پس از این نشست اعلام شد دولت این کشور به حکومت سوئد پیغام داده که در صورت تکرار دادن مجوز به آتش‌زدن قرآن روابط دیپلماتیک خود با سوئد را قطع خواهد کرد. در این نشست، آتش زدن سفارت سوئد نیز محکوم شد.

سلوان مومیکا اواخر ماه ژوئن نیز یک نسخه از قرآن را آتش زده بود. پس از این اقدام وزارت امور خارجه سوئد آن را به‌شدت محکوم کرد. سلوان مومیکا نیز به اتهام «ایجاد تشویش برای یک گروه قومی» مورد بازپرسی قرار گرفت. او در مصاحبه‌ای گفت مخالف قرآن است.

روز پنج‌شنبه سفارت فنلاند در بغداد که در بخشی از محوطه سفارت سوئد قرار دارد نیز تخلیه شد، اما کارکنان آن سالم‌اند و آسیبی ندیده‌اند.

پلیس سوئد اوایل سال جاری چندین درخواست برای تجمعاتی که شامل سوزاندن قرآن می‌شد را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کرده بود. اما دستگاه قضائی از آن زمان تصمیم پلیس را لغو کرده‌ و آن را نقض قوانین گسترده آزادی بیان در این کشور دانسته است.

قانون اساسی سوئد آزادی بیان در این کشور را پاس می‌دارد و قوانین مربوط به آن به‌راحتی قابل تغییر نیستند، اما دولت گفته است در حال بررسی تغییرات قانونی است که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت به خطر افتادن امنیت سوئد، مانع از آتش‌زدن کتاب‌های دینی در مجامع عمومی شود.

این قرآن‌سوزی‌ها تلاش سوئد برای پیوستن به ناتو را نیز پیچیده کرده است. ترکیه در ماه جاری میلادی اعلام کرد که درخواست سوئد برای الحاق به ناتو را تصویب خواهد کرد اما پیش از آن، آتش‌زدن قبلی قرآن در استکهلم  خشم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را برانگیخته بود.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد از این آتش‌زدن‌ها انتقاد کرده و گفته است اگرچه چنین اقداماتی قانونی هستند، اما نامناسب‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.