ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی کاخ‌سفید: پول‌های آزاد‌شده طبق محدودیت‌های اعلام‌شده ما خرج خواهد شد

کاخ سفید روز جمعه تاکید کرد که تحت یک توافق تازه که منجر به حبس خانگی پنج زندانی آمریکایی شده است، محدودیت‌هایی در مورد نحوه خرج کردن منابع مالی آزاد شده برای ایران وجود خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «نظارت کامل» را در مورد محل هدایت و استفاده از منابع مالی آزاد شده ایران خواهد داشت. حدود شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران اکنون در کره جنوبی نگهداری می‌شود.

او گفت: «در اصل، این پول فقط برای غذا، دارو، تجهیزات پزشکی قابل دسترسی است که کاربرد نظامی دوگانه ندارند و یک فرآیند دقیق برای بررسی دقیق و رعایت استانداردها زیر نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعمال خواهد شد.»

یک منبع آگاه هم به رویترز گفته این پنج آمریکایی پس از انتقال وجوه مسدود‌شده به قطر، اجازه خروج از ایران را خواهند داشت.

کربی ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات ادامه دارد و «توافق انجام نشده است»، گفت: «هیچ مانعی برای انتقال پول‌های محدود شده از کره جنوبی به قطر وجود نخواهد داشت.»

این انتقال بالقوه، انتقاد جمهوری‌خواهان را برانگیخته است. آنها می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، عملاً برای آزادی شهروندان ایالات متحده باج می‌پردازد. علاوه بر این، آنها معتقدند که دادن اجازه به ایران برای استفاده از این پول برای تهیه کالاهای بشردوستانه می‌تواند باعث آزادسازی بودجه برای برنامه هسته‌ای این کشور یا حمایت از شبه‌نظامیان در کشورهایی مانند عراق، لبنان و یمن شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تاکید کرد که این توافق به معنای لغو تحریم‌های ایران نیست.

به عنوان اولین گام در مجموعه‌ای پیچیده از اقداماتی که احتمالاً هفته‌ها طول می‌کشد، ایران به چهار شهروند آمریکایی بازداشت شده اجازه داد تا روز پنجشنبه از زندان اوین تهران به حبس خانگی بروند. پنجمین نفر از قبل در حبس خانگی بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که بر اساس این توافق، ایالات متحده برخی از ایرانیان را از زندان‌های ایالات متحده آزاد می‌کند.

روز جمعه، وال استریت ژورنال به نقل از افرادی آشنا به این موضوع گفت که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر (۶۰ درصد غنی‌شده) خود را رقیق کرده است.

کربی گفت که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند، اما گفت: «هر اقدامی که ایران برای کاهش سرعت غنی‌سازی بردارد قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «ما در حال مذاکره فعال درباره برنامه هسته‌ای نیستیم. اما مطمئناً از این نوع گام‌ها، اگر درست باشد، استقبال می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.