ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارمنستان: ناگورنو-قره‌باغ در آستانه یک فاجعه انسانی است

دو ماه پس از این‌که آذربایجان مسیر کوریدور لاچین به ناگورنو-قره‌باغ را مسدود کرد، مقامات ارمنستان می‌گویند این منطقه در حال حاضر دچار کمبود شدید غذا، دارو و سوخت است. آنان از شورای امنیت خواسته‌ اند یک نشست اضطراری برگزار کند.

ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کرده که یک نشست اضطراری برای رسیدگی به آنچه مقامات ارمنستان «وخامت اوضاع انسانی» در منطقه ناگورنو-قره‌باغ می‌دانند برگزار کند. این شرایط پس از آن پدید آمد که دولت آذربایجان ورود کالاهای اساسی را به این منطقه مورد نزاع مسدود کرد.

مهر مارگاریان، نماینده دائمی ارمنستان در سازمان ملل متحد در نامه‌ای چنین نوشته است:

کمبود کالاهای اساسی مثل غذا، دارو و سوخت از پانزدهم ژوئن ۲۰۲۳ که آذربایجان، کوریدور لاچین – تنها راه ارتباطی ناگورنو-قره‌باغ با ارمنستان و دنیای بیرون – را به طور کامل بست و مانع از هرگونه راه ارتباطی حتی راه کمک‌های بشردوستانه به ناگورنو-قره‌باغ شد به‌شدت رو به وخامت رفته است.

مارگاریان افزود که تداوم قطع مسیر تأمین گاز طبیعی و برق به ناگورنو-قره‌باغ از طرف آذربایجان بر جمعیت ساکن در منطقه و معیشت آن‌ها اثر مهلکی داشته است.

به گفته مهر مارگاریان، دولت ارمنستان خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ارگان اصلی تأمین امنیت جهانی است.

ماه‌هاست که ارمنستان آذربایجان را متهم به مسدودکردن حمل‌ونقل از کوریدور لاچین می‌کند. این کوریدور یک راه کوهستانی کوتاه است که ارمنستان را به مناطق ارمنی‌نشین در ناگورنو-قره‌باغ وصل می‌کند.

مارگاریان در نامه خود به «کمبود جدی» غذا، دارو و سوخت در مناطق با اکثریت ارمنی و نیز قطعی برق و گاز اشاره کرده است. او با ارجاع به وضعیت بیمارانی که به ویژه از دیابت و بیماری‌های عروقی رنج می‌برند، افزود: «این وضعیت به افزایش مرگ‌ومیر بر اساس بیماری‌های مختلف منجر شده است.»

مارگارین هشدار داده که «جمعیت ناگورنو-قره‌باغ امروز در آستانه بروز یک فاجعه انسانی است» و آذربایجان را متهم کرده که «عامدانه شرایط زیستی را برای مردم منطقه تحمل‌ناپذیر کرده است.»

آذربایجان و ارمنستان، این دو همسایه‌ی قفقازی، از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بر سر این سرزمین محصور که جامعه بین‌المللی آن را بخشی از آذربایجان می‌داند منازعات بسیاری داشته‌اند و دو مرتبه با هم جنگیده‌اند. جنگ دوم در سال ۲۰۲۰ منجر به شکست نیروهای ارمنستان و پیشروی سرزمینی چشمگیر آذربایجان شد. با وجود میانجی‌گری‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و روسیه این دو همسایه هنوز به یک توافق صلح پایدار نرسیده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.