ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگو با نوید میهن‌دوست، کارگردان زندانی پیش از انتقال او به زندان

فرشته نزاکتی -اتهام‌های این کارگردان سینما ساخت فیلم‌ درباره مسیح علی‌نژاد و همچنین اقدام به ساخت فیلم درباره دختران خیابان انقلاب است. فیلم اول هرگز پخش نشد و فیلم دوم هرگز ساخته نشد، با این‌حال برچسب «اقدام علیه امنیت کشور» باعث به زندان رفتن نوید میهن‌دوست شد.

تلاش‌های خانه سینما و سینماگران مستقل ایران به نتیجه نرسید و حکم نوید میهن‌دوست، کارگردان سینما که به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است به اجرا درآمد.

اتهام میهن‌دوست اقدام علی امنیت کشور عنوان شده اما در واقع او به خاطر ارتباط با برادر مسیح علی‌نژاد زندانی شده است. پیش از اجرای حکم با این کارگردان سینما گفت‌وگو کرده بودیم. این گفت‌وگو را می‌شنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

میهن‌دوست در این گفت‌وگو به این نکته اشاره می‌کند که علاوه بر ساخت فیلمی درباره مسیح علی‌نژاد که هرگز پخش نشد، یکی دیگر از اتهام‌های او «اقدام به ساخت فیلم درباره دختران انقلاب» است. این کارگردان سینما این پرسش را در مان می‌گذارد که با کدام منطق و چگونه ممکن است اقدام به ساخت یک اثر هنری جرم‌انگاری شود؟

نوید میهن‌دوست متولد۱۳۵۱ در نوشهر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون است. از جمله آثار او می‌توان به فیلم «هرچی خدا بخواد» (۱۳۸۹)، و مجموعه‌های تلویزیونی «رد پای نسیم» (۱۳۷۹)، «این راهش نیست» (۱۳۸۲)، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» (کارگردانی بعضی از قسمت‌ها ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳) و «دیوار شیشه‌ای» (با راما قویدل ۱۳۹۶) اشاره کرد.

او در ۱۳ آذر ۱۳۹۸ توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگیر شد و در بند ۲۰۹ زندان اوین به مدت حدود دو ماه در بازداشت بود. در این مدت او تنها چند بار اجازه تماس تلفنی پنج دقیقه‌ای با خانواده خود یافت، به وکیلش اجازه حضور در مراحل تحقیقات داده نشد. مأموران امنیتی به خانواده میهن‌دوست گفته‌ بودند که اتهام او «اقدام علیه امنیت کشور» است. علت دستگیری او به طور رسمی اعلام نشده است اما او خود عنوان کرده که دلیل دستگیری‌اش دوستی با علی علی‌نژاد، برادر مسیح علی نژاد و همچنین ساخت فیلمی مستند درباره مسیح علی نژاد است که البته هرگز منتشر نشده است.

مأموران امنیتی هنگام مراجعه به منزل پدری و محل کار میهن‌دوست به دنبال دی‌وی‌دی این مستند بوده‌اند. او در ۱۴ بهمن با تودیع وثیقه ۸۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. سپس به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد و حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

متاسفانه این حکم هرگز لغو نشد و پس از چندین بار تعویق اجرای آن به واسطه پیگیری‌های خانه سینما، در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به اجرا درآمده است و نوید میهن دوست به دلیل رابطه با خانواده علی نژاد و ساخت فیلمی که هرگز منتشر نشده است در زندان به سر می‌برد.

در یک نمونه تلاش برای رفع محکومیت او، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، صد و هشتاد نفر از سینماگران و هنرمندان ایرانی، با امضای نامه‌ای خواستار لغو سریع حکم زندان ۴۲ ماهه برای «نوید میهن‌دوست» شدند. در این نامه که به امضای هنرمندانی همچون «علی مصفا، شقایق دهقان، رضا کیانیان، حمیدرضا آذرنگ، کیومرث پوراحمد، همایون اسعدیان، مازیار میری و حمید نعمت‌الله» رسیده است، گفته شده «تولید آثار فرهنگی و هنری، نه اقدام علیه امنیت ملی است و نه فعالیت تبلیغی علیه نظام و حکم دادگاه انقلاب علیه رضا میهن‌دوست و دیگر کنشگران فرهنگ و هنر، مصداق تداوم نقض آزادی بیان است و باید متوقف شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.