نتیجه نظرسنجی زمانه: صدای جامعه کوئیر به اندازه کافی شنیده نمیشود
نزدیک به ۸۸ درصد پاسخدهندگان مخالف تبلیغات ضد کوئیر جمهوری اسلامی اند. ۳۹ درصد پاسخدهندگان جامعه کوئیر را بخش انکارناپذیر جنبش «زن، زندگی، آزادی» میدانند. در مقابل، به نظر ۳۶ درصد، آنچه در ایران جریان دارد یک "انقلاب اصیل ملی" است و نه جنبش فمینیستها و کوئیرها.
موضوع پنجاه و ششمین نظرسنجی زمانه «جایگاه و حقوق جامعه الجیبیتیکیو پلاس» بود.
این نظرسنجی از تاریخ ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) تا ۲۴ شهریور ( ۱۵ سپتامبر) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد.
۳۷۹ نفر در نظرسنجی زمانه شرکت کردند که از میان آنها ۳۲۸ نفر به تمام سوالات پاسخ دادند.
۶۳ درصد شرکتکنندگان داخل ایران و ۳۸ درصد ساکن خارج ایران بودند.
۷۷ درصد پاسخدهندگان جنسیت خود را مرد معرفی کردهاند و ۱۸,۵ درصد گفتهاند که زن هستند و ۴,۵ درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کردهاند.
برخورد جامعه نسبت هویتهای الجیبیتیکیو پلاس؟
فارغ از گفتار و برخورد حکومت، اکثر پاسخدهندگان رویکرد غالب در جامعه نسبت به افراد کوئیر را منفی ارزیابی کردهاند.
رویکرد غالب جامعه به افراد کوئیر؟
درصد | |
---|---|
انکار و خشونت | ۲۹ |
نگرش منفی اما بدون اعمال خشونت | ۵۳.۵ |
نگرش نه مثبت و نه منفی | ۳.۵ |
پذیرش اما بدون حمایت | ۷.۵ |
همدلی و حمایت | ۳.۵ |
نظری ندارم | ۳ |
به نظر اکثر پاسخدهندگان، افراد کوئیر در سطح «عمومی و سیاسی» بیشتر طرد میشوند تا در سطح «خصوصی و شخصی» . به عبارت دیگر، بنا به ارزیابی پاسخدهندگان، جامعه هویت افراد کوئیر را سپهر سیاسی و عمومی سختتر به رسمیت میشناسد تا در فضاها و روابط خصوصی.
درصد | |
---|---|
طرد در سطح خصوصی | ۵۲ |
پذیرش در سطح خصوصی | ۲۷ |
طرد در سطح عمومی | ۷۶ |
پذیرش در سطح عمومی | ۱۳ |
۹۴ پاسخدهندگانی که جنسیت خود را در نظرسنجی زمانه «دیگر» معرفی کردهاند گفتهاند که کوئیرها در سطح زندگی عمومی و سیاسی مورد پذیرش قرار نمیگیرند.
نزدیک به ۸۸ درصد پاسخدهندگان مخالف تبلیغات ضد کوئیر جمهوری اسلامی اند.
درصد | |
---|---|
طرفدار حکومت و موافق رویکرد ضد کوئیر آن | ۰.۵ |
طرفدار حکومت و مخالف رویکرد ضد کوئیر آن | ۰.۵ |
مخالف حکومت اما موافق رویکرد ضد کوئیر آن | ۸ |
مخالف حکومت و مخالف رویکرد ضد کوئیر آن | ۸۷ |
نظری ندارم | ۴ |
بازباب صدای جامعه لجیبیتیکیو پلاس؟
حدود ۶۵ درصد پاسخدهندگان معتقد اند که صدای جامعه کوئیر «کمتر از آنچه باید» در شبکههای اجتماعی شنیده میشود.
انعکاس صدای جامعه کوئیر در شبکههای اجتماعی ؟
درصد | |
---|---|
بیش از اندازه | ۱۳ |
به اندازه کافی | ۱۳.۵ |
کمتر از آنچه باید | ۶۴.۵ |
نظری ندارم | ۹ |
۳۴ پاسخدهندگان به نظرسنجی، پوشش رسانههای خارج از کشور از جامعه کوئیر را «متاسفانه ناکافی» دانستهاند و درست همین تعداد آن را «متاسفانه تبلیغاتی» برشمردهاند. به طور کلی، تنها ۱۷,۵ درصد از نوع پوشش رسانههای خارج از کشور در این خصوص رضایت داشتهاند، که البته رضایت ۲,۵ درصد آنها به این خاطر است که این پوشش «خوشبختانه زیاد نیست».
پوشش رسانههای بیرون از ایران را در ارتباط با حقوق و مطالبات افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنس، بیناجنسی +؟
درصد | |
---|---|
خوشبختانه حمایتی است | ۱۵ |
متاسفانه تبلیغاتی است | ۳۴ |
متاسفانه ناکافی است | ۳۴ |
خوشبختانه زیاد نیست | ۲.۵ |
متاسفانه تخریبی است | ۳.۵ |
نظر دیگری دارم | ۱۱ |
بیش از ۵۰ درصد کسانی که جنسیت خود را «دیگر» بیان کردهاند، پوشش رسانههای بیرون ایران از جامعه کوئیر را «ناکافی» یا «تخریبی» ارزیابی کردهاند.
درصد هویتهای جنسیتی «مرد»، «زن» و «دیگر» شرکتکنندگان در نظرسنجی که پوشش رسانههای خارج از کشور را «ناکافی» یا «تخریبی» دانستهاند:
جامعه کوئیر در پرتو «زن، زندگی، آزادی»؟
۳۹ درصد پاسخدهندگان گفتهاند که جامعه کوئیر بخش انکار ناپذیر جنبش «زنان، زندگی، آزادی» است.
در مقابل، به نظر ۳۶ درصد آنچه در ایران جریان دارد یک انقلاب اصیل ملی است و نه جنبش فمینیستها و کوئیرها.
۱۶ درصد هم معتقد اند که در جنبش «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات زنان محوری و بنیادی و مطالبات جامعه کوئیر ثانویه و فرعی است.
درصد | |
---|---|
جامعه کوئیر بخش انکار ناپذیر جنبش است. | ۳۹ |
در جنبش اخیر، مطالبات زنان محوری و مطالبات جامعه کوئیر ثانویه است. | ۱۶ |
این یک انقلاب اصیل ملی است و نه جنبش فمینیستها و کوئیرها | ۳۶ |
نظر دیگری دارم. | ۹ |
۶۲ درصد پاسخدهندگان زن گفتهاند : جامعه کوئیر بخش انکار ناپذیر جنبش «زنان، زندگی، آزادی» است.
به نظر ۷۵ درصد کل پاسخدهندگان، مخالفان حکومت باید پذیرای افراد کوئیر باشد و به آنها فضای سخن گفتن بدهند.
رویکرد مخالفان جمهوری اسلامی در قبال فعالیت و حضور سیاسی جامعه کوئیر چگونه باید باشد؟
کوئیر و زندگی روزمره؟
۸۱ درصد گفتهاند که اگر شاهد خشونت علیه یک فرد کوئیر باشند به نفع او دخالت میکنند. ۲ درصد اما گفتهاند که علیه فرد کوئیر دخالت میکنند. انتخاب ۸ درصد نیز عدم دخالت است.
۶۰ درصد گفتهاند که اگر کسی در خانوادهشان بگوید عضو جامعه کوئیر است، «او را میپذیرم و فعالانه از او حمایت میکنم.» موضع ۲۵ درصد اما سکوت و تنظیم روابط با فرد کوئیر فارغ از هویتش است.
رویکرد مطلوب در آموزشی جنسی به کودکان و نوجوانان؟
درصد | |
---|---|
سکوت در مورد گرایش و هویت جنسی کوئیر | ۵ |
اشاره غیرمستقیم به گرایش و هویت جنسی کوئیر | ۱۸ |
اشاره دقیق و روشن به گرایش و هویت جنسی کوئیر | ۶۱ |
نظر دیگری دارم | ۱۶ |
نظرسنجیهای آینده
پنل نظرسنجی زمانه همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) راهاندازی شد. بنیاد رسانهای زمانه تاکنون ۵۶ نظرسنجی برگزار کرده است. رساندن صدای شما بدون کموکاست در مورد مسئلههای اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راهاندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش میکنیم که برای شرکت در نظرسنجیهای آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com
نظرها
alefmimmim
در مکانی هستم که بندرت محل رفت و آمد افراد کویر میباشد چند سال پیش گذر این افراد حداقل اگر خوش شانس بودند فقط نگاه تحقیرآمیز رابدنبال داشت ولی حالا خوشبختانه به نوعی پذیرفته شدهاند و حداقل بابیتفاوتی از کنارشان میگذرند و یا بهتر بگویم آنها احساس راحتتری از بودن در بین مردم دارند البته این را به حساب مشت نمونه خروار نمیگذارم و حتماً نظرسنجیهای شما دقیقتر است من فقط این را به عنوان مشاهدات خودم گفتم