ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: به دنبال تقویت رابطه با ایرانیم – کار دیکتاتوری مالی جهان را یکسره می‌کنیم

تهران و مسکو در حال مخابره یک پیام واحد به «دشمنان غربی‌شان» هستند. رهبران جمهوری اسلامی و روسیه هر دو وعده افول غرب و پایان جهان تک‌قطبی می‌دهند و یکدیگر را در آغوش می‌کشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه چهارشنبه ۴ اکتبر/ ۱۲ مهرماه گفت که روسیه و ایران روابطی قوی برقرار کرده‌اند و در آینده نیز آن را توسعه خواهند داد.

ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم و به هر طریق ممکن آنها را تقویت خواهیم کرد. این یک رابطه تاریخی بین ما و همسایه‌مان ایران است.

روابط ایران و روسیه پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین به سرعت رشد کرده است. جمهوری اسلامی جزو معدود کشورهایی است که در این جنگ با روسیه همکاری نظامی دارد و پهپادهای انتحاری شاهد را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است. تهران گرچه همواره انتقال سلاح برای استفاده در جنگ علیه کی‌یف را رد می‌کند ولی همچنان به انتقال سلاح ادامه می‌دهد و مدعی است که این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده نمی‌شود.

اوکراین و کشورهای غربی شواهد متعددی از حضور تجهیزات نظامی ایرانی در حمله به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین ارائه کرده‌اند. هیاتی از کارشناسان سازمان ملل نیز گزارشی در مورد لاشه پهپادهای شاهد در اوکراین منتشر کرده است. اروپا و غرب معتقدند که این همکاری نظامی نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است. قطعنامه‌ای که پشتیبان اجرای برجام است.   

اما گرچه پوتین در سخنان شامگاه چهارشنبه‌اش به حوزه‌هایی که برای توسعه روابط با ایران مد نظرش است اشاره نکرد ولی در میانه برنامه تقدیر از برترین معلم‌های روسیه به زمینه‌های همکاری مشترک آموزشی روسیه با دیگر کشورها و از جمله ایران هم اشاره‌ کرد و گفت که «روسیه باید علاقه این کشورها را ببیند تا مؤسسات آموزشی در آنجا ایجاد شود».

او همکاری فرهنگی و آموزشی روسیه با کشورهای همسو با مسکو را به مثابه قدرت نرم کشورش خواند و گفت باید برای این جنبه از روابط هم برنامه‌ریزی کرد.

روسیه و ایران که هر دو تحت شدیدترین رژیم تحریمی آمریکا و کشورهای غربی قرار دارند به دنبال راه‌هایی هستند برای بی‌اثر کردن سازوکارهای اجرایی نظام مالی جهانی که اجرای رژیم تحریم را ممکن می‌کند. پیش از این گزارش‌هایی درباره کمک تهران به مسکو برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی منتشر شده بود.

پوتین در سخنان روز چهارشنبه‌اش از سازوکار مالی جهانی به شدت انتقاد کرد و گفت که «جهان به تدریج از شر دیکتاتوری مالی و اقتصادی خلاص می‌شود». او گفت که سازوکار مالی کنونی جهان به شکلی ساخته و پرداخته شده تا هدف غربی‌ها برای «سوق دادن کشورهای دیگر به بدهی و بردگی، تبدیل شدن به مستعمرات اقتصادی و محروم کردن کل مناطق جهان از منابع توسعه» را هموار کند.

او گفت که افراد کمی خواهان چنین آینده‌ای هستند و افزود:

بنابراین، ساختن نظم جهانی چندقطبی که برای اکثریت بشریت دموکراتیک‌تر، صادقانه‌تر و عادلانه‌تر باشد، به سادگی اجتناب‌ناپذیر و از نظر تاریخی ضروری است.

پوتین گفت که این نظم جدید شامل ایجاد پایه‌های اقتصادی قوی برای چنین سیستم جهانی نیز می‌شود.

علاوه بر این، فناوری‌های مدرن گزینه‌های جدیدی را هم برای مردم و هم برای مشاغل باز می‌کند و به دولت اجازه می‌دهد تا مؤسسات عمومی و مالی را تأسیس و از آن حمایت کند که واقعیت در حال تغییر دنیای چندقطبی را منعکس می‌کند، و همچنین سیستم‌های پرداخت بین‌المللی راحت‌تر و ایمن‌تری را توسعه دهد.

او افزود، کشورهایی که ارزهای جهانی را مدیریت می‌کنند در رأس یک «هرم مالی» قرار دارند و این با منافع اکثر کشورهای جهان همخوانی ندارد.

مشابه انتقادات پوتین از سازوکار مالی جهانی و قدرت رو به افول در غرب در تهران هم با قدرت بیشتری طنین‌انداز است. در آخرین نمونه، علی خامنه‌ای هم در روز ۲۰ شهریور ماه در یک سخنرانی عمومی گفت که آمریکا و اروپا دیگر قدرت مداخله مؤثر در کشورها و سروری اقتصادی‌شان را از دست داده‌اند:

آمریکا در حال ضعیف شدن است، یا قدرتهای غربی، قدرت‌های استکباری در حال ضعیف شدنند. این یک شعار نیست، این یک واقعیت است و حرفی است که خود آن‌ها می‌زنند؛ خود آنها می‌گویند شاخص‌های اقتدار آمریکا در دنیا رو به تنزل است. مثل چه شاخص‌هایی؟ مثل اقتصاد؛ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتدار آمریکا اقتصاد قوی آمریکا بود که می‌گویند رو به تنزل است. یکی مسئله‌ی امکان دخالت در دولت‌ها بود؛ آمریکا در دولت‌های گوناگون دخالت می‌کرد، امروز این حالت رو به افول است؛ اروپایی‌ها یک جور، دیگران یک جور.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    روس‌ها ضرب المثلی دارند که ترجمه‌اش این است ۱۰ بار اندازه بگیر یک بار ببر روسیه هنوز در رویای ابرقدرتی چند دهه قبلش غرق می‌باشد آنها لااقل باید بدانند که جنگ با سلاح‌های زنگ زده قدیم به پایان رسیده است و نبرد الکترونیک و این اواخر هوش مصنوعی جای آن را گرفته است روسیه و ایران تا به حال از خود پرسیدند چگونه موشک‌های پیشرفتشان در آسمان اسرائیل پودر می‌شوند تازه این بخشی از کارت‌های حریف است همانطور که قبلاً هم در پی نوشته مقاله پهپادهای شاهد قطعاتش غربیست گفته بودم حال یا پوتین از این ضرب المثل خودشان خبر ندارد و یا این حرفها را برای تحمیق ملاها و سر کیسه کردن آنها و دور کردنشان از توافق با غرب می‌زند پوتین در شرایطی خواب جهان چند قطبی را می‌بیند که به قول آن ضرب المثل عربی کسی که در حال غرق شدن است به هر جلبکی چنگ می‌اندازد شک نکنید طرح آموزش زبان روسی در سایر کشورها به خصوص ایران فقط برای ورود جاسوس‌های کارکشته‌شان بدیگر کشورها می‌باشد مثالی بزنم در دهه ۹۰ که توریست‌های آسیای میانه به ایران برای تجارت می‌آمدند یک نفر ایرانی که چند دهه در آسیای میانه زندگی کرده بود با باز شدن مرزها وارد ایران شد وبه عنوان معلم زبان روسی مشغول شد و کم کم پایش به جلسات مقامات حکومتی با روس‌ها به عنوان مترجم بازگردید اگر پای صحبت پیرمردها و پیرزن‌های ۱۰۰ ساله ایران بنشینید همه خاطره تلخی از روسها دارند همه می‌گویند که خاک ایران را بار کردند و بردند این قضیه یک بار دیگر در دهه ۹۰ م هم پیش آمد بازهم به قول عرب‌ها هیچ دویی بی سه نمی‌شود