ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله افغانستان: هزاران تن زخمی، ناپدید یا کشته شدند

طالبان می‌گویند شمار کشته‌شدگان زمین لرزه در هرات به بالغ بر ۲ هزار نفر رسیده است و ممکن است که این رقم بزرگ‌تر شود. روزنامه هشت صبح کابل از زخمی، کشته و یا ناپدید شدن هزاران تن خبر داده است.

یک روز پس از زمین‌لرزه‌های پیاپی در هرات جمعیت هلال احمر افغانستان که در کنترل طالبان است، شمار جانباختگان را بیش از ۲هزار نفر اعلام کرد و گفت ممکن است تلفات افزایش یابد.

عملیات جستجو برای یافتن اجساد کشته‌شدگان و ناپدیدشدگان در زیر آوار همچنان ادامه دارد. به گفته جمعیت هلال احمر افغانستان برخی از روستاها در ولایت کابل به صورت کامل تخریب شده‌اند.

پیش از این دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در شامگاه شنبه ۱۵ دی مرگ حداقل ۱۰۰ تن و زخمی شدن ۵۰۰ تن را در هشت روستای زلزله زده اعلام کرده بود. همان روز روزنامه اطلاعات روز به نقل از یک منبع مطلع در بیمارستان هرات گفته بود تا ساعت پنج بعد از ظهر شنبه ۱۷۰ جسد و ۵۰۰ مجروح به بیمارستان هرات منتقل شده‌اند.

۱۲ روستا به صورت کامل تخریب شدند

تأخیر در جستجو برای نجات زلزله‌زدگان مانده در زیر آوار احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان را بیشتر کرده است. یک منبع محلی به روزنامه هشت صبح گفته‌ است «طالبان تدبیر و دانش مدرن برای کاهش خطرات زلزله و حوادث طبیعی را ندارند و نیز در موجودیت این گروه، کشورها علاقه‌مندی کمک به مردم افغانستان را از دست داده‌اند».

این روزنامه به نقل از یک منبع در ولسوالی «زنده جان» هرات نوشت: «در بعضی خانه‌ها همگی زیر خاک بودند و در بعضی پنج و شش. حتا از یک فامیل ۳۰ ‌تن زیر خاک‌اند.»

یک منبع دیگر در هرات هم گفت: «آمار تلفات بیش چیزی است که تا کنون رسانه‌ای شده است.» به گفته او، نهادهای طالبان به دلیل ناتوانی در آمارگیری و نبود اطلاعات دقیق از روستاها، آمارهای مختلف و متضاد منتشر می‌کنند.

منابع محلی همچنین تخریب کامل ۱۲ روستا را تایید کردند. طالبان اما ادعا می‌کند ۱۰ روستا تخریب شده‌اند. نایب‌رفیع، سیاه‌آب، وردک‌ها، کرنیل، سربلند، چاهک، سنجاب و کشکک در ولسوالی زنده‌جان از جمله روستاهایی هستند که طالبان تخریب صد درصدی آنها را تایید کرده است.

در روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٬۳ ریشتر و چند پس زلزله پیاپی هرات و شرق افعانستان را لرزاند. این زلزله بزرگترین زمین‌لرزه رخ داده در افغانستانی است که تابستان سال ۱۴۰۱ هم یک زلزله مرگبار را از سر گذراند.

ترس از وقوع دوباره زمین‌لرزه سبب شد بخش زیادی از جمعیت هرات شب را در خیابان و بیرون از خانه سپری کنند.

این گزارش با آمارهای تازه به‌روز شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.