ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازتاب جنگ حماس با دولت عبری: رسانه‌های عربی چه می‌گویند؟ 

ستایش از حماس یا دعوت به آرامش و خودداری: رسانه‌های کشورهای عربی یکی از این دو خط را در واکنش به عملیات طوفان الاقصی برگزیده‌اند.

روزنامه لبنانی «شرق امروز»، در گزارشی از فازهای «حیرت» و «سرخوشی» فلسطینیان محصور در نوار غزه نوشته است. یک ساکن غزه به این روزنامه گفته از دیروز و پس از حمله در «آسانسور احساسات» زندگی می‌کند.  ناراحتی و ناخرسندی عربستان سعودی از عملیات حماس، و پیامدهای بزرگ منطقه‌ای جنگ حماس-اسرائیل از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه این روزنامه قرار گرفته است.

سایت الجزیره با انتشار مجموعه‌ای از عکس‌ها از حمله حماس، بر شوک و وحشت مردم اسرائیل انگشت گذاشته و نوشته است: «طوفان الاقصی: صحنه‌هایی که اسرائیلی‌ها فراموش نمی‌کنند». این سایت قطری یک مجموعه عکس از جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل هم منتشر کرده است که درست در همین روزها پنجاه سال پیش رخ داد. یک وجه غافلگیری و شوک اسرائیلی‌ها مربوط به  پاراگلایدرهای فلسطینی است که در سرزمین اشغالی فرود آمدند.  مروان بشاره، تحلیل‌گر ارشد این رسانه، با اشاره محصور بودن غزه از سال ۲۰۰۷، ماجرای حمله را دیشب در یک گفت‌وگوی تلویزیون به یک «فرار از زندان» بزرگ تشبیه کرد.

روزنامه فلسطینی الایام،  مستقر در رام الله در کرانه باختری، از «کشتار» هواپیماهای جنگی اسرائیل و « بمباران آنها بر برج‌های مسکونی»‌ای نوشته «که بر سر ساکنان آن فرو ریختند» .

روزنامه شرق الاوسط سناریو‌های تداوم جنگ را بررسی کرده است. پرسش اصلی این روزنامه این است که آیا حزب‌الله هم وارد میدان خواهد شد یا نه ؟  به زغم این روزنامه، عملیات «طوفان الاقصی» دنباله و امتداد حداکثری و طولانی مدت خواهد داشت : «امروز ورق برگشت. "حماس" از غزه، همان جایی که داستان داوود و جالوت اتفاق افتاد داوود شد و اسرائیل هم جالوت. اما نبرد بین این دو طرف مثل آخر قصه تاریخی دینی یهودیان با یک ضربه کاری به پایان نمی‌رسد.»

در صفحه اول روزنامه‌ «الامارات الیوم»  اما خبری از خبر جنگ نیست.  آنچه برجسته است آخرین ارقام گردشگران در دبی و نتایج انتخابات ملی است. مقاله‌ای که به جنگ حماس و اسرائیل اختصاص داده شده است، بیشتر بازتاب رویکرد رسمی امارات متحده است : دعوت به آرامش و تنش‌زدایی. در این مقاله آمده که وزارت امور خارجه امارات به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، درخواست خواهد کرد که روند صلح اسرائیل و فلسطین به میز مذاکره شورای امنیت بازگردانده شود.

«۵۰ سال پس از جنگ یوم‌ کیپور،  یک جنگ جدید یوم کیپور اسرائیل را مبهوت کرده است». این تیتراول روزنامه سعودی عرب نیوز است که تاکید را بر مقایسه با جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل گذاشته. این روزنامه همچنین به نقل از بیانیه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نوشته که پادشاهی سعودی مخالف هدف قرار گرفتن غیرنظامیان غیرمسلح به هر شکلی و هر نحوی است.

آنچه جای آن در رسانه‌های سعودی خالی است تاثیر جنگ بر گفت‌و‌گوهای جاری میان  اسرائیل و عربستان سعودی در جهت عادی سازی روابط است.

روزنامه الاهرام مصر نیز در سایت خود پرونده‌ای در مورد جنگ ۱۹۷۳ منتشر کرده‌اند ؛ آن جنگ نیز با غافگیری اسرائیل آغاز شد ولی در نهایت این کشور توانست بر اوضاع مسلط شود. این روزنامه همچنین با تاکید بر رایزنی‌های عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر با هدف مهار تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و غزه، نسبت به عواقب جدی بالاگرفتن شعله جنگ هشدار داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.