ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علیرضا زیباحالت منفرد

ایرانی محکوم به اختلاس میلیون‌ها دلار

زیباحالت منفرد ۲۰۰۹ شهروند دومینیکا شد. او کیست؟

تاریخ دریافت شهروندی دومینیکا ۲۰۰۹

پس از آن‌که سازمان ملل‌ متحد تحریم‌هایی را بر نفت و نظام بانکی ایران در ژوئن ۲۰۲۱ اعمال کرد، علیرضا منفرد به سرعت کار دورزدن تحریم در فروش نفت را آغاز کرد و در این راه مخفیانه میلیون‌ها بشکه نفت تحریم‌شده‌ی ایران را از جانب دولت ایران فروخت.

او بعدا متهم شد که به اختلاس میلیون ها دلار پول قبل از خروج از کشور کمک کزده است. بر اساس گزارش‌ها تا سال ۲۰۱۴، منفرد بین مالزی و اسپانیا در حرکت بود و اوت همان سال وارد دومینیکا شد. کشوری که او و خانواده‌اش از سال ۲۰۰۹ از طریق برنامه‌ی فروش شهروندی دومینیکا از راه سرمایه‌گذاری، شهروندی‌اش را داشتند.

(مورد او نخستین‌بار توسط الجزیره در سال ۲۰۱۹ گزارش شد و مدارک اصلی توسط OCCRP به‌دست آمد و بررسی شد)

منفرد چندین شرکت در دومینیکا ثبت کرد، از جمله یک شرکت تاکسیرانی. در مالزی او از پاسپورت دومینیکایی‌اش شرکتی ثبت کرد که کار آن بازاریابی برای برنامه‌ی فروش شهروندی این کشور کارائیب بود.

در ماه مارس ۲۰۱۵، مقام‌های دومینیکایی برای منفرد پاسپورت دیپلماتیک صادر کردند که از نظر تئوریک هر زمان با آن پاسپورت سفر می‌کرد به او در برابر تعقیب قضایی مصونیت می‌داد. اما او فقط یک سال این پاسپورت را در دست داشت تا زمانی که در سال ۲۰۱۶ توسط مقام‌های دومینیکا پاسپورتش باطل شد.

مقام‌های ایرانی منفرد را در سال ۲۰۱۷ بازداشتذ کردند. سال ۲۰۱۹ او به زندان طولانی مدت محکوم شد. OCCRP نمی‌تواند تأیید کند که آیا او در حال گذراندن دوره محکومیتش هست یا خیر.

در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، مهدی منفرد، پسر او گفت که خانواده «در درجه نخست شهروندی دومینیکا را برای بررسی امکان فرصت‌های کسب‌وکار در ناحیه کارائیب گرفتند».

او گفت پدرش «در فروش مستقیم نفت تحریمی ایران یا اختلاس پول حاصل از منافع فروش آن نقشی نداشته است. نقش او در جنبه‌ی‌ فروش نبوده بلکه خدمات کمکی به شرکت‌هایی در صنعت نفت ارائه می‌داده».

مهدی منفرد گفت: «بسیار مهم است که روشن شود پدر من درهیچ تلاشی برای دورزدن تحریم‌ها یا پنهان شدن از دست مقام‌ها زمانی که دیپلمات بوده یا در دیگر موارد نداشته است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.