ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز پنجم جنگ حماس و اسرائیل: غزه در خاموشی فرو رفت ـ اسرائیل «کابینه اضطراری» تشکیل داد

حملات دو طرف همچنان ادامه دارد و بر شمار کشته‌شدگان همچنان افزوده می‌شود. ۹ کارمند سازمان ملل نیز کشته شدند. تیراندازی‌های متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان هم تشدید شده است.

شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر، در پنجمین روز جنگ حماس و اسرائیل، رسانه‌های اسرائیلی از درگیری‌ها در مرز شمالی این کشور با لبنان خبر دادند و از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در این مناطق نوشتند.

بنا به این گزارش‌ها مردم اسرائیل در این مناطق به پناهگاه رفته‌اند.

هاآرتص گزارش داد که آژیر خطر در تمام شهرک‌های اسرائیل در امتداد مرز لبنان به صدا درآمد و پهپادها از خاک لبنان به سمت الجلیل و جولان پرواز کردند. رئیس شورای عالی الجلیل (اسرائیل) گفت «اسرائیل در معرض حملات گسترده‌ای قرار گرفته است».

در نهاریا، عکا، صفد، طبریه و کریات شمونا، شهرهای شمالی اسرائیل، ارتش این کشور اعلام کرد که از خاک لبنان حملات هوایی انجام شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گزارش‌های مبنی بر نفوذ به خاک اسرائیل از لبنان را تأیید کرد.

اورژانس اسرائیل در مورد تلفات احتمالی در منطقه شمال اسرائیل گزارشی نداده است.

همچنین در پی شلیک موشک، آژیرهای خطر در منطقه کارمل فعال شد و حماس مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که تا غروب چهارشنبه دست‌کم یک‌هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و دو هزار و  نفر ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

غزه بدون برق شد

مقامات غزه روز چهارشنبه اعلام کردند که این منطقه از ساعت ۱۴ با فاجعه انسانیِ تعطیلی کامل نیروگاه برق به دلیل تمام شدن سوخت روبه‌رو شده است.

تنها نیروگاه برق در غزه از کار افتاده است و این تهدیدی جدی برای بیمارستان‌هاست که از امکانات پزشکی محدودی برخوردارند.

حسن خلف، مدیر پزشکی بیمارستان الوفاء در شهر غزه، به شبکه الجزیره گفت بیمارستان‌های غزه به ژنراتورهایی متکی هستند که برای تامین انرژی بسیاری دستگاه‌های پزشکی کافی نیستند.

او گفت ژنراتورها حداکثر می‌توانند چند روز دوام آورند و ممکن است در میان کاهش ذخایر سوخت به‌دلیل «محاصره کاملِ» اعلام‌شده توسط یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، یک یا دو روز بیشتر قابل استفاده نباشند.

حسن خلف همچنین گفت با قطع برق جان ۱۰۰ نوزاد تازه متولدشده و یک‌هزار و ۱۰۰ بیمار دیالیزی در خطر است. او گفت:

این نوزادان، نمی‌توانند زنده بمانند... زیرا زندگی آن‌ها به برق و تجهیزات وابسته است. آن‌ها بسیار کوچک و ضعیف هستند.

این پزشک تأکید کرد که محاصره اسرائیل به معنای «کشتار دسته‌جمعی» است.

وزارت بهداشت غزه روز چهارشنبه اعلام کرد شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به بخش غزه به یک‌هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یافت و بیش از پنج‌هزار و ۳۰۰ نفر مجروح شدند.

شاهدان عینی به الجزیره گفتند که درگیری‌های شدیدی در نزدیکی نابلس ادامه دارد و سربازان اسرائیلی به سوی جوانان فلسطینی تیراندازی می‌کنند.

همچنین در پی تشدید درگیری‌ها، دست‌کم ۹ کارمند سازمان ملل کشته شدند. هلال احمر فلسطین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیل مقر این نهاد را در شمال نوار غزه بمباران کردند.

تشکیل «دولت اضطراری» در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، وزیر جنگ پیشین و رهبر حزب «اردوگاه ملی» اسرائیل پس از ساعت‌ها مذاکره بر سر تشکیل «دولت اضطراری» سرانجام در روز چهارشنبه توافق کردند.

آن‌ها توافق کردند کابینه جنگی تشکیل دهند که شامل نتانیاهو، گانتز و یوآو گالانت وزیر دفاع می‌شود. در این توافق آمده است که در طول جنگ با حماس، «هیچ سیاست یا قانون نامربوطی را ترویج نکنند».

پیش از این سران احزاب ائتلاف حاکم اسرائیل حمایت خود را از تشکیل یک دولت اضطراری اعلام کرده بودند.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل هنوز نگفته است که آیا او نیز بخشی از کابینه اضطراری جدید خواهد بود یا خیر.

با این حال، در بیانیه مشترک اعلام کابینه جنگ جدید آمده است که اگر لاپید تصمیم به پیوستن بگیرد، یک صندلی برای او «رزرو» خواهد بود.

کشورهای دیگر و جنگ حماس و اسرائیل

در همین حال در خبرها آمده است که مصر پیشنهاد کرد تا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، آتش‌بس شش ساعته اعلام شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در نشست حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم در آنکارا گفت:

اسرائیل باید بداند که اگر مانند یک سازمان و نه مانند یک دولت رفتار کند، در نهایت مانند یک سازمان با آن رفتار خواهد شد.

او با تأکید بر این‌که «آنکارا آشکارا با کشتار غیرنظامیان در خاک اسرائیل مخالف است»، افزود: «به همین ترتیب ما کشتار بی‌رویه مردم بی‌گناه در غزه را نیز نمی‌پذیریم.»

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز چهارشنبه وارد اسرائیل شد.

به گفته وزارت امور خارجه اسرائیل، کلورلی در بخشی از این سفر با اسحاق هرتزوگ رئیس جمهوری، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار خواهد کرد.

بریتانیا به همراه متحدان غربی خود از اسرائیل حمایت کرده و حملات حماس را محکوم کرده‌اند. جیمز کلورلی گفت:

امروز این‌جا در اسرائیل هستم تا نشان دهم که حمایت بریتانیا از مردم اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.

روز سه‌شنبه، یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه چک به اسرائیل آمد و روز پنج‌شنبه (فردا) نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا وارد اسرائیل خواهد شد.

برنی سندرز: پیامدهای این جنگ وحشتناک است

برنی سندرز، سناتور آمریکایی و کاندیدای چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از «پیامدهای وحشتناک کوتاه‌مدت و بلندمدت جنگ حماس و اسرائیل» نوشت و دو طرف را محکوم کرد.

سندرز که از او به‌عنوان بزرگترین مدافع حقوق فلسطینی‌ها در تاریخ کنگره آمریکا یاد می‌شود، نوشت:

در نتیجه این حمله، هزاران اسرائیلی و فلسطینی - از جمله بسیاری از زنان و کودکان - کشته و زخمی شدند و این تعداد افزایش خواهد یافت. تیراندازی به روی جوانان اسرائیلی در یک جشنواره موسیقی تصویری است که جهان به این زودی فراموش نخواهد کرد.

برنی سندرز تأکید کرد که این جنگ در درازمدت یک «شکست بزرگ برای هرگونه امید به صلح و آشتی در منطقه و عدالت برای مردم فلسطین است».

سندرز با بیان این‌که «بر کسی پوشیده نیست که غزه یک زندان در فضای باز بوده است»، افزود: «سال‌هاست که مردم با حسن‌نیت در سراسر جهان، از جمله برخی از اسرائیلی‌های شجاع، علیه محاصره فلسطین مبارزه کرده‌اند» اما «تروریسم حماس رسیدگی به این واقعیت غم‌انگیز را بسیار دشوارتر خواهد کرد و افراطی‌ها را جسورتر خواهد کرد و هر دو طرف، چرخه خشونت را ادامه خواهند داد.»

برنی سندرز از جامعه بین‌المللی خواست تا بر کاهش رنج و حفاظت از مردم بی‌گناه در هر دو طرف این درگیری تمرکز کنند. او تأکید کرد که «هدف قرار دادن غیرنظامیان جنایت جنگی است، مهم نیست که چه کسی این کار را انجام دهد. امتناع کامل اسرائیل از ارسال غذا، آب و سایر نیازها به غزه نقض جدی قوانین بین‌المللی است و کاری جز آسیب رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه نخواهد کرد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    ایکاش این امریکایی با تجربه کمی از احتمال دخالت و حمایت دشمنان کشورش و دنیای آزاد "چین و روسیه و نایبانشان" در این شبیخون صحبت میکرد اما حیف که انسان معتقدی که ساختار ذهنش منجمد و باورمند به چهارچوبی متصلب شده ؛ اراده ازاد اندیشیدن را هیچگاه نخواهد داشت.

  • جوادی

    حماس با هدف قرار ندادن غیر نظامیان می توانست حمله ی غافل گیرانه به اسرائیل را یک نبرد رهایی بخش توصیف کرده و همچنان بر مظلومیت خود و مردم تحت محاصره غزه تاکید کند.‌ اما حماس با دست زدن به جنایت جنگی و وحشیگری خط مرز بین ستمگر و ستمدیده را نادیده گرفت و خود در موقعیت ستمگر نشست.‌ هر اعتبار و دستاورد نظامی که حماس با حمله غافلگیرانه به اسرائیل می توانست به دست آورد با دست زدن به جنایت جنگی و اقدامات سنگدلانه بر باد رفت.‌ با دست زدن به جنایت جنگی و کشتن کودکان نمی توان انتظار رهایی یک ملت را داشت.‌ حمله ی حماس به اسرائیل یک می توانست یک حمله ی آزادی بخش ارزیابی شود اما حماس با این حمله نشان داد که سازمانی تروریستی است و علاوه بر آن تروریسم کور است.‌