ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل به ۱,۱ میلیون فلسطینی در غزه هشدار داد که به جنوب منطقه بروند

سازمان ملل تخلیه مردم غزه به جنوب را موجب « پیامدهای انسانی ویرانگر» دانست. وزیر امور خارجه ایران گشوده شدن جبهه‌های دیگر را «یک احتمال واقعی» خواند.

سازمان ملل متحد بامداد جمعه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر اعلام کرد که ارتش اسرائیل گفته است که حدود ۱,۱ میلیون فلسطینی در غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «سازمان ملل انجام چنین حرکتی را بدون پیامدهای انسانی ویرانگر غیرممکن می‌داند.»

او گفت: «سازمان ملل قویاً درخواست می‌کند که هرگونه دستوری از این نوع در صورت صدور لغو شود تا از آن‌چه که می‌تواند تراژدی را به یک وضعیت فاجعه‌بار تبدیل کند، پرهیز شود.»

با هشدار جدید ارتش اسرائیل، سازمان ملل اکنون با یک بحران جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کارمندان و مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی در نوار غزه نیز می‌گویند اسرائیل از آن‌ها درخواست کرده است که شمال نوار غزه را ترک کرده و به منطقه گذرگاه رفح بروند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا ـ UNRWA) اعلام کرد که مرکز عملیاتی و کارکنان بین‌المللی خود را به جنوب غزه منتقل کرده است.

رسانه اسرائیلی هاآرتص نوشته است که حماس از مردم غزه خواسته تا به‌رغم هشدارهای اسرائیل به جنوب منطقه نروند.

به‌گفته هاآرتص، رهبران حماس می‌گویند درخواست اسرائیل برای تخلیه غزه تبلیغاتی است و از ساکنان خواسته‌اند که چنین هشداری را در نظر نگیرند.

شبکه الجزیره صبح جمعه گزارش داد که ساکنان غزه به فکر نقل مکان به جنوب هستند و خیابان‌های شمال غزه خالی می‌شود.

بنا به این گزارش، مردم در خانه‌های خود هستند و مانده‌اند که پس از دستور تخلیه اسرائیل چه کنند.

گفته شده که هیچ خودرویی به‌جز آمبولانس‌ها در خیابان‌ها دیده نمی‌شود. به دلیل قطعی اینترنت و فروپاشی شبکه‌های تلفن، فلسطینی‌ها می‌گویند اطلاعات اندک است و اکثر آن‌ها هنوز هشدار ارتش اسرائیل برای تخلیه را نشنیده‌اند.

غزه حدود ۲,۳ میلیون نفر جمعیت دارد که در پنج منطقه غزه شمالی، شهر غزه، دیرالبلاح، خان یونس و رفح زندگی می‌کنند.

این نوار که با اسرائیل و مصر در سواحل مدیترانه هم‌مرز است، حدود ۳۶۵ کیلومترمربع مساحت دارد و طول آن تنها ۴۱ کیلومتر است. از رفح در جنوب تا بیت هانون در شمال با خودرو کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

براساس آماری که شبکه الجزیره منتشر کرده است، از شنبه گذشته که حماس به خاک اسرائیل حمله کرد، تاکنون در غزه دست‌کم یک‌هزار و ۵۳۷ نفر کشته و شش هزار و ۶۱۲ نفر زخمی شده‌اند.  در کرانه باختری شمار کشته‌شدگان تاکنون به ۳۱ نفر رسیده و تعداد مجروحان ۶۰۰ نفر است. در اسرئیل نیز تعداد کشته‌شدگان دست‌کم یک‌هزار و ۳۰۰ نفر و مجروحان سه هزار و ۲۰۰ نفر است.

۷۵۰ حمله به غزه

اسرائیل می‌گوید که در طول شب گذشته به ۷۵۰ «هدف نظامی» در نوار غزه، از جمله ۱۲ ساختمان مرتفع حمله کرده است.

ارتش اسرائیل با انتشار فیلم‌های ویدئویی از حملات ادعایی که نشان می‌دهد ساختمان‌های بی‌شماری مورد اصابت موشک قرار گرفته و به ویرانه تبدیل شده‌اند.

بیانیه ارتش اسرائیل هیچ اشاره‌ای به کشته یا زخمی شدن غیرنظامیان در حملات شبانه به منطقه تحت محاصره غزه نکرده است.

سرتیپ دانیال هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گزارش داد که شمار کل سربازان اسرائیل که در درگیری‌های جاری جان خود را از دست داده‌اند به ۲۵۸ نفر رسیده است.

او گفت ارتش اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته شش هزار بمب را با هدف «سقوط حکومت حماس» آماده کرده است.

احتمال گشوده شدن جبهه‌های تازه

یان پارمتر، سفیر سابق استرالیا در لبنان و کارشناس خاورمیانه به الجزیره گفت که حمله زمینی اسرائیل به غزه احتمالاً در آخر هفته آغاز خواهد شد و افزود که این عملیات تلفات سنگینی را در پی خواهد داشت.

پارمتر، تحلیلگر در دانشگاه ملی استرالیا، گفت:

روشن است که اگر اسرائیل وارد عمل شود، در این فرآیند شمار زیادی از پرسنل نظامی خود را از دست خواهد داد. همچنین باید در نظر گرفت که تلفات غیرنظامیان در غزه بسیار بالا خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه در فرودگاه بیروت گفت در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، احتمالاً جبهه‌های جدیدی در جنگ گشوده خواهد شد.

او که از سوی مقام‌های حزب‌الله لبنان، رهبران حماس و جهاد اسلامی مورد استقبال قرار گرفت، گفت:

با توجه به تداوم تجاوزات، جنایت‌های جنگی و محاصره غزه، گشودن جبهه‌های دیگر یک احتمال واقعی است.

ورود حزب‌الله لبنان به جنگ حماس و اسرائیل با داشتن حدود ۱۵۰ هزار موشک این جنگ را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد و بر شدت آن خواهد افزود.

یان پارمتر افزود در این صورت جبهه سومی نیز می‌تواند در کرانه باختری باز شود. او گفت: «کابوس اسرائیل ناآرامی بزرگ در کرانه باختری است. اسرائیل باید برای همه این‌ها برنامه‌های اضطراری داشته باشد.»

بلینکن وارد اردن شد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا وارد اردن شد و با ملک عبدالله، پادشاه اردن و محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

بلینکن روز گذشته (پنج‌شنبه) برای نشان دادن حمایت ایالات متحده از اسرائیل وارد تل‌آویو شد و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرد.

بلینکن همچنین از قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر دیدار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.