ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل طرح آتش‌بس در جنوب غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را رد کرد

در حالی‌که گفته می‌شد تلاش‌های دیپلماتیک نتیجه داده و اسرائیل با گشایش گذرگاه مرزی رفح موافقت کرده است، ساعتی بعد اعلام شد که اسرائیل این توافق را رد کرده و حماس نیز گفت گذرگاه رفح باز نشده است.

خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه ۲۴ مهر / ۱۶ اکتبر به‌نقل از منابع مصری نوشت ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و مصر با آتش‌بس در جنوب غزه از ساعت شش صبح روز دوشنبه به‌وقت گرینویچ موافقت کردند.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت، اسرائیل صبح دوشنبه اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه به جنوب غزه می‌توانند از طریق گذرگاه رفح میان مصر و غزه ارسال شوند و این کمک‌ها طبق درخواست آمریکا با نظارت مصر به نوار غزه منتقل می‌شوند و بیشتر شامل آب و دارو می‌شوند.

این روزنامه افزود با این حال، سوخت به غزه داده نخواهد شد، زیرا اسرائیل مدعی است که حماس از سوخت باقی‌مانده - هم از بیمارستان‌ها و هم از غیرنظامیان - برای راه‌اندازی ژنراتورها در تونل‌های خود استفاده می‌کند و نه برای اهداف بشردوستانه.

ساعتی پس از انتشار این خبرها رویترز گزارش داد اسرائیل اعلام کرده که هیچ آتش‌بسی در جنوب غزه اجرا نشده است، هرچند منابع امنیتی در مصر گفته‌اند که توافقی برای خروج خارجی‌ها از غزه و ارسال کمک‌های انسانی به‌دست آمده است.

این گزارش افزود دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر هیچ توافقی بر سر آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه در غزه در ازای خروج خارجی‌ها وجود ندارد.

ارتش اسرائیل و سفارت آمریکا در اسرائیل هیچ اظهارنظری در این‌باره نکردند، در حالی که یک مقام ارشد حماس در تلگرام گفت: «حماس گزارش‌های مربوط به آتش‌بس موقت یا بازشدن گذرگاه مرزی رفح را رد می‌کند.»

بدین ترتیب وضعیت در گذرگاه رفح همچنان نامشخص است. رفح تنها گذرگاهی است که توسط اسرائیل کنترل نمی‌شود.

وزارت دفاع اسرائیل پیش از این گفته بود این کشور برای حفظ مشروعیت بین‌المللی خود و ادامه عملیات نظامی در غزه بر اساس قوانین بین‌المللی گذرگاه رفح را خواهد گشود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته، یکشنبه ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر گفته بود: «گذرگاه رفح بازگشایی خواهد شد. ما با سازمان ملل، مصر، اسرائیل و سایرین سازوکاری ایجاد می‌کنیم که از طریق آن کمک‌ها را دریافت کرده و به افرادی که به آن نیاز دارند برسانیم.»

با این حال بلینکن زمان خاصی را برای بازگشایی گذرگاه اعلام نکرد. او گفت، دیوید ساترفیلد، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که روز یکشنبه به‌عنوان فرستاده ویژه در امور بشردوستانه خاورمیانه منصوب شد، روز دوشنبه برای بررسی جزئیات به مصر خواهد آمد.

بلینکن در گفت‌وگو با العربیه احتمال بیرون راندن فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد کرد و گفت:

ما معتقدیم که مردم باید بتوانند در غزه، خانه خود بمانند. اما ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که آن‌ها از خطر خارج شده‌اند و کمک‌های مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه پخش شد از اسرائیل خواست که در واکنش به حملات حماس از قوانین جنگی پیروی کند. او گفت:

فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است. ببینید، آن‌چه در غزه اتفاق افتاد، به نظر من، حماس و عناصر افراطی حماس نماینده همه مردم فلسطین نیستند. و من فکر می‌کنم که اگر اسرائیل دوباره غزه را اشغال کند، اشتباه است.

بایدن در ادامه گفت که اما از بین بردن عناصر افراطی حماس و حزب‌الله لبنان «یک نیاز ضروری است».

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اکثریت قاطع فلسطینی‌ها هیچ ارتباطی با حملات وحشتناک حماس ندارند و از این حملات رنج می‌برند.»

شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز به‌نقل از یک مقام فلسطینی گزارش داد که گذرگاه مرزی رفح در ساعت ۹ صبح  روز دوشنبه به وقت محلی باز خواهد شد. شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز هم به نقل از یک منبع امنیتی، بدون آن‌که جزئیاتی ارائه دهد گزارش داد که این گذرگاه برای چند ساعت در روز دوشنبه باز خواهد شد.

اسرائیل از ساکنان مناطق مرکزی و شمالی غزه خواسته است که به جنوب غزه بروند. صدها هزار نفر از جمعیت دو میلیون نفری غزه با این هشدار در جنوب آواره شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۶۰۰ هزار نفر بخش شمالی غزه را ترک کرده‌اند.

برخی از فلسطینی‌هایی که به جنوب غزه رفته بودند گفتند که به شمال بازمی‌گردند زیرا هر جا که می‌رفتند مورد حمله قرار می‌گرفتند.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هواپیماهای اسرائیلی بامداد روز دوشنبه مناطق اطراف بیمارستان قدس شهر غزه را بمباران کردند و آمبولانس‌های این مرکز به دلیل این حملات قادر به حرکت نیستند.

به‌گفته جمعیت هلال احمر فلسطین، اسرائیل روز شنبه به بیمارستان هشدار داد که این بیمارستان را تخلیه کند در حالی‌که ایم جمعیت نمی‌تواند بیماران و مجروحان را به بیرون از مرکز منتقل کند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر عالی آژانس سازمان ملل برای کمک به فلسطینی‌ها (آنروا)، گفت عملیات امدادرسانی سازمان ملل در غزه «در آستانه فروپاشی است».

حماس که غزه را اداره می‌کند به مردم گفته است که هشدار اسرائیل را نادیده بگیرند. این گروه اسلامگرا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگز تسلیم نخواهد شد و برای «آزادی و عدالت» خواهد جنگید.

فلسطینی‌های ساکن غزه می‌گویند که بمباران شبانه اسرائیل سنگین‌ترین حملات از زمان آغاز حملات تلافی‌جویانه این رژیم در هفته گذشته بوده است. آنها گفتند حملات هوایی مناطق اطراف دو بیمارستان اصلی شهر را هدف قرار داد.

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود ذخایر سوخت در تمام بیمارستان‌های سراسر نوار غزه تنها حدود ۲۴ ساعت وجود داشته باشد و هزاران بیمار را در معرض خطر قرار دهد.

مقام‌های غزه اعلام کردند که تاکنون دست‌کم دو هزار و ۶۷۰ نفر در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل کشته شده‌اند که یک چهارم آن‌ها کودک هستند. همچنین در این حملات نزدیک به ۱۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. یک‌هزار نفر دیگر نیز ناپدید شده‌اند که گمان می‌رود زیر آوار مانده‌اند.

در پی حمله حماس به اسرائیل نیز تاکنون بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ اسرائیلی کشته شده‌اند.

همچنان در انتظار حمله زمینی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه اضطراری خود که شامل نیروهای اپوزیسیون می‌شود را روز یکشنبه تشکیل داد. نتانیاهو گفت: «حماس فکر می‌کرد که ما ویران خواهیم شد. اما این ما هستیم که حماس را نابود خواهیم کرد.»

ارتش اسرائیل که برای تدارک حمله زمینی تانک‌های خود را در مرز غزه مستقر کرده است، می‌گوید در پاسخ به حماس، زیرساخت‌های آن را هدف قرار داده است.

به گفته ارتش اسرائیل، هواپیماهای این کشور روز یکشنبه حدود ۲۵۰ هدف نظامی را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن فرمانده منطقه جنوبی حماس شد.

ژنرال هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل به سربازان نزدیک مرز غزه گفت که آن‌ها برای ریشه‌کن کردن حماس وارد غزه خواهند شد و «همه مکان‌ها، فرماندهان و عاملان آن» را هدف قرار خواهند داد.

تخلیه مناطق مرزی اسرائیل و لبنان

در پی تبادل آتش در شمال اسرائیل که هم‌مرز جنوب لبنان است، اسرائیل اعلام کرد که ساکنان ۲۸ منطقه در امتداد مرز با لبنان را تخلیه خواهند کرد.

وزارت دفاع و ارتش اسرائیل در بیانیه‌ مشترکی از اجرای طرحی برای تخلیه ساکنان شمال اسرائیل که در منطقه دو کیلومتری در مرز لبنان زندگی می‌کنند به هتل‌ها و مهمانخانه‌هایی که هزینه آن‌ها توسط دولت اسرائیل پرداخت می‌شود، منتقل خواهند شد.

هاآرتص نوشته است تنش‌ها در شمال اسرائیل افزایش می‌یابد و حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند اسرائیل را از حمله به غزه باز دارد و شدت حملات آن هر روز بیشتر می‌شود.

به‌نوشته این روزنامه این احتمال وجود دارد که اسرائیل در پاسخ به حملات حزب‌الله، که تاکنون شامل شلیک موشک‌های ضد تانک، گلوله‌های خمپاره و راکت‌ها بوده، کارزار تمام عیاری را در لبنان آغاز کند.

روز شنبه، یک غیرنظامی بر اثر اصابت موشک ضد تانک به خانه‌ای در مشاو شتولا اسرائیل کشته شد و افراد دیگری در حوادث دیگر در امتداد مرز با لبنان زخمی شدند.

هاآرتص افزوده است، دلیل خویشتن‌داری تاکنون اسرائیل در شمال، تمایلش به تمرکز بر جبهه غزه است و حزب‌الله در تلاش است تا اسرائیل را از حمله زمینی گسترده به شمال نوار غزه منصرف کند و اسرائیل را وادار کند که نیروهای خود را به شمال بفرستد تا به حماس آسیب جدی وارد کند.

با این حال حزب‌الله لبنان تاکنون اعلام جنگ نکرده است، هرچند در کانال‌های رسانه‌ای مرتبط با آن صحبت از چنین اقدامی شنیده می‌شود.

۳۰ قربانی آمریکایی

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که حداقل ۳۰ آمریکایی از زمان آغاز جنگ کشته و ۱۳ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

انتظار می‌رود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا حدود ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه به‌وقت محلی وارد اسرائیل شود و با بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار کند.

این دومین سفر بلینکن به اسرائیل در یک هفته اخیر است. او آخرین بار روز پنج‌شنبه گذشته از اسرائیل بازدید کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    راستی می‌خواهم توجه شما را به یک نکته ظریف جلب کنم نکته‌ای که از گزارش‌های وحشتناک جنگی این روزها شاید تکاندهندهتر باشد و آن خنده‌ ها و قهقه‌های مسئولین حکومت اسلامی و دست نشاندهایشان درتمام طول مذاکره با مقامات کشورهای مختلف می‌باشد عبداللهیان به چه می‌خندد به ریش مردم ایران که ۴۵ سال سرمایه‌هایشان در تنور جنگ‌های نیابتی سوزانده شد رهبر حماس به چه می‌خندد به چکمه‌هایش که تا زانو در خون مردم غزه غرق است وباخون آنهامعامله و تجارت می‌کند شیخ حسن نصرالله به چه می‌خندد شیخی بی سر و پا که حالا به برکت جمهوری اسلامی به همه جا رسیده و باترقه بازی این روزهایش خواب گسترش ولایتش را می‌بیند من زمانی گفتم فرق بین مقامات حکومت اسلامی با دلقک‌ها در این است که دلقک‌ها خود را مسخره می‌کنند تا مردم بخندند و مقامات نظام مردم را مسخره می‌کنند و به آنها می‌خندند حالا همانطور که جنگ در دو جبهه ادامه دارد در جبهه طرفداران هم جنگ برپاست شاید مرا متهم به جانبداری از اسرائیل کنید برای منی که با دنبال روی از جریان چپ از ترس اینکه به طرفداری از امپریالیسم متهم نشویم توی بغل خمینی افتادیم این مهم نیست البته من تحلیل دست و پا شکسته ام را در پی نوشت مقاله قطعی اینترنت در غزه ۲۲ مهر ماه رادیو زمانه گفته‌ام عزیزان کودتایی در سال ۳۲ دکتر مصدق را سرنگون می‌کند حال پس از ۷۰ سال هنوزهر جریانی تحلیل خاص خودش را دارد قدرت‌های بزرگ هم که قربانشان بروم خجالتی هستند.! و اسنادشان را منتشر نمی‌کنند حال با پیشرفت فضای مجازی که هر سیاهی را تبدیل به سفید می‌کند چطور می‌شود در این فضای دود و آتش به درستی قضاوت کرد لااقل با شک و تردید نگاه کنید اسرائیل مدعی است حماس حمله را شروع کرده باید گروگان‌ها را سریعا آزاد کند با این کار توپ را در زمین حماس انداخته فراموش نکنیم بر طبق اصول انسانی چنانچه جان یک کودک بله فقط یک کودک در این میان در خطر باشد باید به این جنگ پایان داد چون این کودک در ایجاد و انتخاب این شرایط هیچ نقشی نداشته مثال دیگری بزنم حتی هواپیما ربایان در اولین فرصت زنان کودکان و افراد مسن را از هواپیما پیاده می‌کنند ولی حماس برعکس عمل کرد حماس طبق فرموده امامش می‌گوید اسرائیل باید برود اسرائیل هم که می‌گوید حماس باید برود در این میان طرفین خوشبختانه با پادرمیانی فدرت‌های ریز و درشت به یک توافق اولیه رسیده‌اند آن هم اینکه «مردم باید بروند !»حماس اگر دوستدار مردم و منطقه بود هرچه سریع‌تر گروگان‌ها را آزاد می‌کرد و اگر باز هم مسئله حل نمیشد با همان هواپیمای امیر عبداللهیان به پرورشگاهش برمی‌گشت کاری که در آینده نه چندان دور از انتظار نیست مال بد بیخ ریش صاحبش! مردم غزه انسانند وقبل از نیاز به آزادی و استقلال و سلاح نیاز به حق زندگی آب و غذا و دارو دارند بگذریم از گفتار درمانی‌های قدرت اول جهان با امید به رخت بر بستن شعار «جنگ جنگ تا نابودی» از منطقه و جهان