ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا اقدام‌های امنیتی خود را در خاورمیانه افزایش می‌دهد

در پی حملاتی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه، ارتش آمریکا قصد دارد نظارت بر تأسیسات نظامی و مقابله با حملات موشکی و پهپادی را افزایش ‌دهد. نخست‌وزیر عراق برای متوقف ساختن این حملات با نیروهای مورد حمایت ایران گفت‌وگو کرد.

رویترز سه‌شنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر به‌نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان را فاش کنند نوشت با افزایش نگرانی‌ها در مورد حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه، ارتش ایالات متحده قصد دارد گام‌های جدیدی برای محافظت از نیروهای خود در این منطقه و همچنین امکان تخلیه خانواده‌های نظامیان در صورت نیاز بردارد.

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند این اقدام‌ها شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی، محدود کردن دسترسی به تأسیسات پایگاه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات از جمله از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و سایر عملیات‌ نظارتی است.

این مقام‌ها افزوده‌اند، ارتش ایالات متحده همچنین نظارت از برج‌های نگهبانی بر تأسیسات نظامی ایالات متحده، افزایش امنیت در نقاط ورودی به پایگاه‌ها و افزایش عملیات برای مقابله با پهپادها و موشک‌ها را افزایش می‌دهد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، به رویترز گفت: «با افزایش شمار حملات و تلاش‌ها برای حمله به مکان‌های نظامی ایالات متحده، بازنگری مستمر اقدامات حفاظتی نیروی ما حیاتی است.»

کوریلا که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می‌کند، افزود تدابیری که پیش از این برای افزایش اقدام‌های حفاظتی نیروها اتخاذ شد و همچنین استقرار تجهیزات نظامی بیشتر ایالات متحده در منطقه در روزهای اخیر، «از تلفات بیشتر نیروهای ما در صحنه جلوگیری کرده است».

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بارها مورد هدف شبه‌نظامیان قرار گرفته‌اند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این حملات تاکنون سبب جراحات جزئی چهار نظامی آمریکایی و پنج پیمانکار نظامی آمریکایی شده است اما همگی این افراد به مأموریت خود بازگشته‌اند.

هفته گذشته کتائب حزب‌الله عراق که از سوی جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شود، اعلام کرد که اگر آمریکا در حمله به غزه مشارکت کند، پایگاه‌های این کشور در عراق را هدف حملات خود قرار خواهد داد. برخی از دیگر گروه‌های مشابه نیز همین تهدید را تکرار کرده بودند.

هفته گذشته، چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر سه پایگاه نظامی عین‌الاسد، حریر و ویکتوریا که محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق هستند هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفتند. گفته می‌شود که این حملات از سوی نیروهای نیابتی ایران در عراق انجام شده است.

روز گذشته یکم آبان / ۲۳ اکتبر نیز سه پایگاه آمریکایی الشدادی و التنف و یک پایگاه در میدان نفتی العمر سوریه از سمت عراق هدف حمله قرار گرفتند.

در پی این رویدادها وب‌سایت خبری «العربی الجدید» روز سه‌شنبه گزارش داد که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در دو شب گذشته (یکشنبه و دوشنبه) برای توقف این حملات با «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» و رهبران شبه‌نظامیان متحد ایران گفت‌وگو کرده است.

یک عضو پارلمان عراق از «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» گفته است برخی از سران چارچوب هماهنگی از جمله نوری المالکی، هادی العامری و قیس الخزعلی موافق توقف تنش هستند، اما برخی از فرماندهان شبه‌نظامیان که متهمان اصلی حملات راکتی اخیر هستند حاضر نشده‌اند حتی با السودانی در این‌باره مذاکره کنند.

این مقام عراقی افزوده است مقام‌های آمریکایی به السودانی هشدار داده‌اند که اگر این حملات خسارتی به آن‌ها وارد کند، پاسخ خواهند داد.

نخست‌وزیر عراق شب گذشته (دوشنبه) با لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره جلوگیری از این اقدام‌ها گفت‌وگو کرد.

روز گذشته، سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای بر مخالفت خود با حملات به پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی تأکید کرد و گفت مستشاران آمریکایی  به‌دعوت رسمی دولت عراق و برای آموزش و توانمندسازی نیروهای نظامی عراق در این کشور حضور دارند و نمی‌توان در زمینه امنیت پایگاه‌های آن‌ها سهل‌انگاری کرد.

به‌گفته یک مقام نظامی عراق شمار نیروهای امنیتی در اطراف پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در آن‌ها حضور دارند، افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.