ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین قانون لغو ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد

برای نخستین بار پس از دوران اتحاد جماهیر شوروی، روسیه می‌تواند دوباره سلاح هسته‌ای آزمایش کند. مسکو اما می‌گوید قصد انجام آزمایش‌های هسته‌ای را ندارد مگر آمریکا چنین کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پنج‌شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر قانونی را امضا کرد که براساس آن پایبندی این کشور به پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) لغو می‌شود.

به گزارش شبکه اسپوتنیک روسیه، این سند در پُرتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده است.

با این حال مسکو گفته است تنها در صورتی دوباره سلاح هسته‌ای را آزمایش خواهد کرد که آمریکا چنین کند. روسیه به‌طور مکرر موشک‌های بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و انواع سلاح‌های جدید دیگر بدون کلاهک هسته‌ای را آزمایش می‌کند. پوتین پیش از این دستور داده بود که مکان‌هایی برای آزمایش‌های احتمالی تسلیحات هسته‌ای آماده شوند.

ولادیمیر پوتین همچنین خروج روسیه از معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای را این‌گونه توجیه کرده بود که این کشور باید همان گزینه‌هایی را داشته باشد که آمریکا، دومین قدرت بزرگ هسته‌ای جهان دارد.

برخلاف روسیه، ایالات متحده هرگز این پیمان را تصویب نکرد. با این حال، آمریکا مانند سایر کشورها (به‌جز کره شمالی)، از دهه ۱۹۹۰ به ممنوعیت آزمایش پایبند بوده است.

ویچسلاو والودین، رئیس مجلس دومای روسیه قانون لغو تصویب پیمان ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای را تهیه کرده بود. روسیه ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۶ در نیویورک این پیمان را امضا و در ۲۷ مه ۲۰۰۰ تصویب کرده بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم پیش از این تأکید کرده بود که امتناع روسیه از تصویب این پیمان به معنای قصد انجام آزمایش‌های هسته‌ای نیست.

آخرین آزمایش تسلیحات هسته‌ای روسیه ۳۳ سال پیش در ۲۴ اکتبر ۱۹۹۰ انجام شد.

روسیه در تنش‌های چند سال اخیر خود با ایالات متحده از چندین معاهده خلع سلاح، از جمله در ابتدای سال جاری میلادی از پیمان «استارت نو» برای کنترل تسلیحات هسته‌ای خارج شد.

پیمان «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ بین روسیه و آمریکا امضا شد. هدف این معاهده محدود کردن زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.