ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا خواستار «وقفه فوری» در جنگ اسرائیل و غزه شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خاورمیانه خواهد رفت تا با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کند. همزمان تانک‌های اسرائیلی در دروازه‌های بیمارستان اصلی شهر غزه موضع گرفتند.

پس از گذشت بیش از پنج هفته از جنگ اسرائیل و غزه، وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر در بیانیه‌ای مشترک خواستار «وقفه فوری» در این جنگ برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام این خبر ایجاد چنین وقفه‌هایی را مهم خواند و افزود در روزهای آینده به منطقه خاورمیانه خواهد رفت.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در نشست روز دوشنبه بروکسل از واقعیت تلخ صحبت کرد و گفت پیشرفت تنها در کوچکترین گام‌ها انجام می‌شود. با این حال او افزود «این امر بسیار مهم است که وقفه‌های بشردوستانه وجود دارد».

روز گذشته در جریان تدارک دیدار امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا، اختلاف‌های قدیمی بار دیگر سر باز کرد و به‌گزارش برخی رسانه‌های اروپایی، جوزپ بورل تلاش کرد که دو نکته را از بیانیه مشترک دور نگه دارد. نخست، حق اسرائیل برای دفاع از خود و سپس تاکتیک‌های حماس در استفاده از بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و ساختمان‌های مسکونی در نوار غزه به‌عنوان سپر حفاظتی.

فشار بر بورل بسیار زیاد بود؛ آلمان، اتریش و چند کشور دیگر خواستار آن بودند که بیانیه تنها درخواست از اسرائیل برای پایبندی به قوانین بین‌المللی نباشد بلکه احترام طرف مقابل به این قوانین هم در بیانیه ذکر شود.

جوزپ بورل تأکید کرد که تمام روز یکشنبه روی این بیانیه کار کرده است تا همه بتوانند با آن موافقت کنند. او گفت:

ما خواستار وقفه‌های بشردوستانه هستیم تا بتوان کمک‌ها را به غزه رساند. زیرا مردم به آب، سوخت و غذا نیاز دارند. همه این‌ها در مرز وجود دارد و می‌توان در هر زمانی آن‌ها را ارسال کرد.

بورل به‌زودی به منطقه سفر خواهد کرد تا بتواند به‌طور مستقیم با طرف‌های درگیر در مورد کمک‌های بشردوستانه به مردم نوار غزه و راه حل سیاسی برای حل بحران صحبت کند. او در این‌باره گفت:

این هفته از جمله به اسرائیل، فلسطین، بحرین، عربستان سعودی، قطر و اردن سفر خواهم کرد. ما به یک افق سیاسی با نگاه به راه حل دو کشور نیاز داریم. این تنها از طریق گفت‌وگو به‌دست می‌آید.

تانک‌ها در دروازه بیمارستان الشفاء غزه

روز دوشنبه رویترز گزارش داد که تانک‌های اسرائیلی در دروازه‌های بیمارستان الشفاء، بیمارستان اصلی شهر غزه موضع گرفتند، هدف اصلی آن‌ها به‌دست گرفتن کنترل نیمه شمالی نوار غزه است.

به‌گفته پزشکان، به‌دلیل کمبود سوخت، بیماران از جمله نوزادان تازه متولد شده در این بیمارستان می‌میرند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه که در بیمارستان الشفاء حضور داشت به رویترز گفت که در سه روز گذشته ۳۲ بیمار از جمله سه نوزاد تازه متولد شده در نتیجه محاصره بیمارستان و کمبود سوخت و نیرو جان خود را از دست داده‌اند.

دست‌کم ۶۵۰ بیمار هنوز در خانه‌ها هستند و صلیب سرخ یا سازمان‌های بی‌طرف دیگر از انتقال آن‌ها به مراکز پزشکی دیگر ناامید شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید این بیمارستان بر روی تونل‌هایی قرار دارد که نیروهای حماس آن‌ها را حفر کرده و در آن‌ها پنهان شده‌اند و از بیماران به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. حماس این اتهام‌ها را رد می‌کند.

احمد المخلاتی، پزشک جراح در بیمارستان گفت:

تانک‌ها جلوی بیمارستان هستند. ما در محاصره کامل هستیم. این یک منطقه کاملاً غیرنظامی است. فقط پزشکان و غیرنظامیان در بیمارستان مانده‌اند. یکی باید جلوی این کار را بگیرد. آن‌ها مخازن [آب]، چاه‌های آب، پمپ اکسیژن و همه چیز را بمباران کردند. بنابراین ما به سختی می‌توانیم زنده بمانیم. به همه می‌گوییم، بیمارستان دیگر مکانی امن برای درمان نیست. ما با نگه داشتن بیماران در این‌جا به آن‌ها آسیب می‌زنیم.

از زمانی که نیروی زمینی اسرائیل در اواخر ماه اکتبر وارد غزه شد و به سرعت شهر غزه را محاصره کرد، نبردها در یک منطقه فشرده در اطراف الشفاء، بزرگترین بیمارستان غزه متمرکز شده است.

اسرائیل به غیرنظامیان گفته است که شمال غزه را ترک کنند و از پزشکان خواسته است که بیماران را به مکان دیگری بفرستند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت ۳۰۰ لیتر سوخت انرژی بیمارستان را فقط برای نیم ساعت تأمین می‌کند در حالی‌که بیمارستان الشفاء به هشت‌هزار تا ۱۰ هزار لیتر سوخت در روز نیاز دارد.

همچنین درگیری‌هایی نیز در دومین بیمارستان بزرگ غزه به نام القدس رخ داد که این بیمارستان را هم از کار انداخت. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که بیمارستان با تیراندازی شدید محاصره شده است و کاروانی که برای تخلیه بیماران و کارکنان اعزام شده بود قادر به رسیدن به آن نشده است.

اسرائیل گفت «حدود ۲۱ تروریست» را در تیراندازی‌های متقابل در همین منطقه کشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.