ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور کیفرخواست برای ۴۰ «متهم» آتش‌سوزی اوین

با گذشت بیش از یک سال از آتش‌سوزی در زندان اوین که به مرگ حداقل هشت زندانی انجامید هنوز ابعاد و علت این واقعه روشن نشده است. دادستان تهران بدون افشای نام گفت برای چهل متهم این واقعه کیفرخواست صادر شده است.

پس از گذشت یک سال و یک ماه از آتش‌سوزی شبانه در زندان اوین، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت برای ۴۰ نفر «قرار جلب و کیفرخواست» صادر شده است.

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه در ۱۸ مهر از صدور قرار جلب به دادرسی برای همین تعداد خبر داده بود. او گفته بود که این پرونده «در مرحله صدور کیفرخواست قرار دارد».

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نام هیچ یک از افرادی که برای آنها قرار جلب و کیفرخواست صادر شده است را اعلام نکرد اما با توجه به اظهارنظرهای پیشین او و دیگر مسئولان حکومتی احتمال می‌رود شماری از زندانیان اوین از «متهمان» این پرونده باشند.

شامگاه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ رسانه‌های ایران از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین خبر دادند. در ساعت‌های اولیه این آتش‌سوزی یک حادثه اعلام شد اما در ادامه مسئولان دولتی ادعا کردند گروهی از زندانیان «به قصد کشته‌سازی انبوه» به آتش زدن زندان اقدام کرده‌اند.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ۲۷ مهر پس از «بازدید هیئت ویژه مجلس» از زندان اوین، گفته بود «اغتشاشگران» __ واژه‌ای که مقام‌های حکومت ایران برای معترضان به کار می‌برند __ «با آتش زدن البسه و پتو اقدام به صحنه‌سازی می‌کنند».

در این واقعه مسئولان حکومتی مرگ حداقل هشت تن از زندانیان را در بند هفت و هشت زندان اوین تأیید کردند. چندین تن از زندانیان نیز مصدوم شدند. شمار مصدومان حادثه در ابتدا ۶۱ تن اعلام شد. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه در ادامه از مرگ چهار تن از مصدومان را که گفته می‌شد به دلیل استنثاق دود ناشی از آتش‌سوزی بوده است، تأیید کرد. با این حال هیچ‌گاه ابعاد این واقعه شفاف نشد.

به دنبال واقعه اوین مقام‌های قضایی چند تن از زندانیان، از جمله یاشار و کاوه دارالشفاء، امیرعباس آزرم‌وند، آرش جوهری را از بند هشت این زندان به زندان رجایی‌شهر تبعید کردند و سازمان زندان‌ها از شش زندانی به دلیل آنچه که «افترا»، «تخریب عمدی اشیاء منقول و غیرمنقول متعلق به دیگری»، «توهین به مقامات و مامورین»، «تهدید به قتل» و «نشر اکاذیب» خوانده شد، شکایت کرد.

زمانه پیشتر به نقل از منابع مطلع در زندان اوین گزارش کرده بود در شب ۲۳ مهر، همزمان با وقوع آتش‌سوزی ماموران یگان ضد شورش به زندانیان بندهای چهار، هفت و هشت یورش بردند، به سمت آنها گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

این منابع گفته بودند که آتش‌سوزی یک برنامه پیش‌بینی شده برای حمله به زندانیانی بود که بیشتر آنها در جریان اعتراض‌ها به قتل ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.