ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ ادامه دارد، برقراری آتش‌بس در روز پنج‌شنبه منتفی است

قطر می‌گوید در ساعات آینده زمان دقیق برقراری آتش‌بس اعلام می‌شود. اسرائیل به حملاتش ادامه می‌دهد، درگیری در مرز با لبنان تشدید شده است و آمریکا از رهگیری و انهدام پهپادهای انتحاری یمنی در دریای سرخ خبر داده است.

روز ۲۳ نوامبر/ ۲ آذر در حالی فرارسید که امیدواری‌ها برای آغاز آتش‌بس موقت از بامداد آن رنگ باخته بود. مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که توافق مبادله اسرا و آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس قبل از روز جمعه ۳ آذر اجرایی نخواهد شد.

یک مقام فلسطینی روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که تأخیر در اجرای آتش‌بس در نوار غزه بین نیروهای اسرائیلی و حماس به دلیل جزئیات «لحظه آخر» در مورد اینکه چه افرادی و چگونه آزاد می‌شوند، بود.

این مقام که از روند مذاکرات آگاه است گفت که «انتظار می‌رفت آتش‌بس روز پنجشنبه اجرایی شود اما شامگاه گذشته این برنامه به تعویق افتاد و دلیل آن‌هم اختلاف و ناهماهنگی بر سر «اسامی اسرای اسرائیلی و نحوه آزادی آنها» است.

وی افزود که لیست افرادی که قرار است آزاد شوند از سوی هر دو طرف مبادله شده است. همچنین توافقی به دست آمده است در مورد دسترسی صلیب سرخ به اسرای در دست حماس قبل از انتقال آن‌ها به مصر و اینکه آیا صلیب سرخ به کسانی که باقی مانده‌اند دسترسی خواهد داشت یا خیر.

یک مقام ارشد حماس هم به خبرگزاری فرانسه گفت که «موانعی در ارتباط با وضعیت میدانی وجود دارد» و او امیدوار است که «اشتباهی که تأثیر منفی بر آتش‌بس داشته باشد یا از وقوع آن جلوگیری کند» پیش نیاید.

اما او افزود: «میانجی‌ها بین دو طرف در حال رفت و آمد هستند و فضا همچنان سازنده است.»

قطر هم می‌گوید که زمان دقیق آتش‌بس ظرف چند ساعت اعلام خواهد شد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرگزاری قطر گفت که مذاکرات «به شکل مثبت ادامه دارد». وی افزود:

قطر با هر دو طرف و همچنین مصر و آمریکا کار می‌کند تا تضمین کند که آتش‌بس به سرعت آغاز می‌شود و همه چیز برای اطمینان از پایبندی هر دو طرف به توافق فراهم شده است.

طبق توافق آتش‌بس موقت، حماس حداقل ۵۰ نفر از بیش از ۲۴۰ گروگان عمدتاً اسرائیلی را که در ۷ اکتبر به اسارات گرفت، آزاد خواهد کرد. اسرائیل نیز به نوبه خود حداقل ۱۵۰ اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند و به ۳۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را پس از بیش از شش هفته بمباران و درگیری شدید می‌دهد. محاصره فلج کننده سوخت، غذا، دارو و سایر لوازم ضروری هم تا حدودی مرتفع می‌شود.

اما روی زمین جنگ ادامه دارد. ارتش اسرائیل می‌گوید که در مجموع بیش از ۳۰۰ هدف مرتبط با حماس را در روز گذشته هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل در یک پست تلگرامی اعلام کرد که «مراکز فرماندهی نظامی، تونل‌های تروریستی زیرزمینی، تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح، سایت‌های تولید سلاح و پست‌های موشک‌های ضدتانک» را هدف قرار داده است.

صدای طرفداران ادامه جنگ هم در اسرائیل همچنان بلند است. روز گذشته ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل گفت که او مخالف آتش‌بس است و در کابینه هم به آن رأی منفی داده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل هم امروز به سربازانش گفت که «ما جنگ را پایان نمی‌دهیم» و او متعهد است که کار حماس را یکسره کند.

به گفته مقام‌های فلسطینی، حمله اسرائیل به غزه تاکنون بین ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار کشته برجای گذاشته است که هزاران نفر از آنها کودک هستند. گمان می‌رود شمار بیشتری زیر آوار باشند.

در شمال غزه، بیمارستان‌ها هنوز در مرکز عملیات نظامی اسرائیل قرار دارند، ساربینی عبدالمراد، رئیس کمیته امداد و نجات فوریت‌های پزشکی اندونزی گفت: «بیمارستان اندونزی در غزه اکنون خالی است. پزشکان و مجروحان به بیمارستان اروپایی منتقل شدند.» بعد از بیمارستان الشفا، بیمارستان اندونزی صحنه هجوم هوایی و زمینی ارتش اسرائیل بوده است. وضعیت در این بیمارستان در روزهای گذشته وخیم گزارش شده بود.

در تحولی دیگر، گزارش‌های تأیید نشده می‌گویند که اسرائیل مدیر بیمارستان الشفا را بازداشت کرده است. این پزشک در هفته‌های گذشته بارها در مورد وضعیت رو به وخامت بیماران و پناه‌آورندگان به بیمارستان به جامعه بین‌المللی و رسانه‌ها هشدار داده بود.

در منطقه هم آتش جنگ همچنان زبانه می‌کشد. آمریکا می‌گوید پهپادهایی را در دریای سرخ سرنگون کرده است که از یمن پرتاب شده بودند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی (سنتکام) در شبکه اجتماعی اکس نوشت که یک ناو نظامی این پهپادهای انتحاری را رهگیری کرده است. اینکه هدف این پهپادها چه بوده در گزارش سنتکام نیامده است.

در لبنان، تبادل آتش سنگین میان حزب‌الله و اسرائیل در جریان است. حزب‌الله روز چهارشنبه از کشته شدن پنج تن از نیروهای خود از جمله پسر محمد رعد، رئیس بلوک پارلمانی این حزب در حمله اسرائیل به خانه‌ای در جنوب لبنان خبر داد.

اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت که حدود ۵۰ «پرتابه» به سمت شهرهای جلیل علیا در شمال اسرائیل و در نزدیکی مرز با لبنان شلیک شده است. این بیشترین حجم حملات از لبنان به اسرائیل از ابتدای جنگ در غزه است.

سخنگوی ارتش اسرائیل صبح پنج‌شنبه گفت که ارتش اسرائیل هم به اهدافی در داخل لبنان حمله کرده است.

دیروز نشانه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه حزب‌الله اگرچه این طرف توافق اسرائیل و حماس نیست ولی در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، در مرز لبنان و اسرائیل هم احتمالاً شاهد کاهش درگیری خواهیم بود. حال نه آتش‌بس برقرار شده و نه از شدت حملات دو طرف به همدیگر کاسته شده است.

روز پنج‌شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بیروت با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و درباره آخرین تحولات فلسطین، لبنان، منطقه و احتمالات موجود در مورد روند رویدادها گفت‌وگو کرد.

در فضای دیپلماتیک، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا و نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک امروز پنج‌شنبه در اسرائیل هستند. با این وجود خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا گفت کشورش طرفدار به رسمیت شناختن کشور فلسطینی قابل دوام «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» است.

در اروپا، فشار آلمان به کسانی که آن‌ها را حامی حماس می‌خواند ادامه دارد. وزارت کشور آلمان اعلام کرد به ۱۵ خانه اعضا و حامیان حماس و صامدون در چهار ایالت این کشور یورش برده است. فعالیت این گروه‌ها در آلمان ممنوع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.