ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیر صعودی اعدام‌ها در ایران: ۱۲ نفر دیگر هم در روزهای اخیر اعدام شده‌اند

اعدام‌ها در ایران همچنان ادامه دارد. زندان‌های زاهدان، اردبیل، مشهد، شیراز، اصفهان و خرم‌آباد در روزهای اخیر شاهد چندین اعدام بودند. اتهام افراد اعدام‌شده مربوط به مواد مخدر و قتل بود.

تقریباً هفته‌ای نیست که خبر چند اعدام در ایران منتشر نشود. در تازه‌ترین گزارش‌های نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ۱۲ نفر دیگر را در زندان‌های مختلف کشور اعدام کرده است.

شبکه حال‌وش که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش کرد که بامداد جمعه ۲۴ آذر یک زندانی ۴۱ ساله به نام داوود براهویی با اتهام مربوط به مواد مخدر در زندان قم اعدام شد.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر نیز حال‌وش گزارش کرد که یک زندانی به نام خیرالله نهتانی با همین اتهام در زندان زاهدان اعدام شد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در همین روز از اعدام سه زندانی در زندان اردبیل خبر داد اما بدون اشاره به هویت آن‌ها تنها اعلام کرد که اتهام‌های آن‌ها مربوط به مواد مخدر بود.

بامداد پنج‌شنبه همچنین یک زندانی به نام مسافر زرگر اهل زاهدان در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شد. اتهام او قتل بود.

سازمان حقوق بشر ایران نیز خبر داد که سحرگاه پنج‌شنبه یک تبعه افغانستان به نام جمیل که نام خانوادگی‌اش مشخص نیست به اتهام قتل  در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. دو نفر دیگر به نام‌های سعید اکبری و مجتبی ملک‌‌پور، به همین اتهام به ترتیب در روزهای ۲۰ و ۱۶ آذر در این زندان اعدام شدند.

چهارشنبه ۲۲ آذر نیز  یک زندانی به نام وحید حاجی‌‌پور به اتهام مواد مخدر در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

سحرگاه روز سه‌شنبه ۲۱ آذر هم یک زندانی به نام سجاد حقی‌‌زاده با اتهام مربوط به مواد مخدر در زندان خرم‌آباد اعدام شد. در همین روز بهرام سیدزاده، به همین اتهام در زندان قم اعدام شد.

در بیشتر موارد مسئولان قضائی جمهوری اسلامی به‌شکل رسمی این اعدام‌ها را اعلام نمی‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ۲۶ اردیبهشت سال جاری خود گفت شمار اعدام‌ها در ایران از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز ۱۲ آبان امسال در گزارشی گفت تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی شمار اعدام‌ها در ایران از ۶۰۰ مورد فراتر رفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.