ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلال سراسری در فعالیت جایگاه‌های سوخت - دومین حمله بنزینی «گنجشک‌ درنده» به جمهوری اسلامی

گروه گنجشک درنده که گمان می‌رود وابسته به اسرائیل باشد یک حمله سایبری به نرم‌افزار توزیع سوخت ایران انجام داده است. این دومین حمله سایبری این گروه به جایگاه‌های سوخت و پنجمین حمله‌ای است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند.

جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف ایران با اختلال گسترده روبه‌رو شده است. صبح روز دوشنبه ۲۷ آذر خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی از «اختلال گسترده و سراسری» در پمپ‌بنزین‌های ایران خبر داد. دقایقی بعد خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم از بروز یک اختلال در جایگاه‌های سوخت گفت.

خبرگزاری صداوسیما از اصفهان و هرمزگان، آذربایجان، خراسان و فارس گزارش داد که پمپ‌بنزین‌ها در مناطق مختلف این استان‌ها از کار افتاده است. در هرمزگان ۱۰۰ جایگاه سوخت غیرفعال شده است. در استان اصفهان در شهرهای کاشان، سمیرم، گلپایگان و تیران، اختلالی گزارش نشده ولی بقیه شهرهای استان با اختلال در توزیع سوخت روبه‌رو شده‌اند.

خبرگزاری فارس، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی نوشت که «احتمال حمله سایبری به نرم افزار توزیع سوخت دلیل این اختلال است».

وزارت نفت هم در اطلاعیه کوتاهی که خبرگزاری‌های داخلی منتشر کردند، ارتباط این اختلال با گران‌کردن بنزین را رد کرد و گفت که «مشکل فنی» پیش آمده و متخصصان به سرعت در حال بررسی و رفع این اختلال هستند.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم مدعی شد که برخی کانال‌های خبری اسرائیلی از حمله «هکرهای اسرائیلی» به «سیستم ملی تأمین سوخت ایران» خبر داده‌اند.

پیش از آن گروه هکری «گنجشک درنده» با انتشار چند پست در شبکه اجتماعی اکس و کانال تلگرامی‌اش، مسئولیت حمله به جایگاه‌های سوخت را بر عهده گرفت. این گروه چندین تصویر از درون نرم‌افزار مدیریت توزیع سوخت ایران منتشر کرد و نوشت: «خامنه‌ای! همانطور که قبلاً تذکر دادیم در مقابل تحریکات شرورانه تو در منطقه عکس العمل نشان خواهیم داد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با این حال، سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد اختلال در سامانه سوخت بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تأیید کرد.»

گروه گنجشک درنده که گمان می‌رود بخشی از کارزار اسرائیل برای حملات سایبری به ایران باشد، پیش از این در آبان ۱۴۰۰ هم یک حمله گسترده به جایگاه‌های سوخت در ایران انجام داده بود. در آن حمله هم بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها در سراسر ایران از کار افتادند. همزمان تابلوهای الکتریکی تبلیغات شهری هم هک شد و عبارت «خامنه‌ای! بنزین ما کو» روی آن نقش بست.  

پیش از حمله امروز به جایگاه‌های سوخت، آخرین فعالیت سایبری گنجشک درنده علیه جمهوری اسلامی در تیرماه ۱۴۰۱ رخ داد. در آن زمان فعالیت چند کارخانه فولادسازی در اصفهان و خوزستان مختل شد. این گروه چندین گیگابایت اطلاعات از این مجتمع‌های صنعتی و تصاویر دوربین‌های مداربسته از زمان ایجاد اختلال در بخش دیگ‌های مذاب این کارخانه‌ها منتشر کرد.

یک سال پیش از آن هم در تیرماه ۱۴۰۰ همین گروه به سیستم کامپیوتری شرکت راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی و سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی حمله کرد. نزدیکی زمانی این حملات به تهاجم سایبری به سیستم آبرسانی و تصفیه آب اشکلون در اسرائیل این گمانه را ایجاد کرد که نخستین حمله گروه گنجشک درنده در پاسخ به نقش جمهوری اسلامی در این حمله سایبری انجام شد.

با اینکه این چندمین حمله گنجشک درنده است، اما شاید هیچ کدام از حملات این گروه برای جمهوری اسلامی به اندازه تهاجمشان به سیستم توزیع سوخت اهمیت نداشته است. پس از حمله آبان ۱۴۰۰ وزارت نفت اعلام کرد که حفره امنیتی را شناسایی و بلافاصله آن را ترمیم کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در حمله امروز هم اعلام شده است که متخصصان در حال شناسایی مشکل امنیتی در نرم‌افزار توزیع سوخت هستند.

فارس هم نوشته است که احتمالاً مشابه سال ۱۴۰۰، جایگاه‌های سوخت به حالت فعالیت آفلاین تغییر عملکرد خواهند داد و سوخت رسانی با نرخ آزاد انجام می‌شود. البته تا زمانی که این مشکل حل شود.

در اطلاعیه دیگری که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش‌ شد، از مردم خواسته شد که اگر نیاز ضروری ندارند فعلاً به جایگاه‌های پمپ بنزین مراجعه نکنند.   

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.