ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کدام رهبران حماس در ترورهای هدفمندِ اسرائیل کشته شده‌اند؟

العاروری و دو فرمانده القسام که همراه او کشته شده‌اند، أبو عمار و سمير أفندی، آخرین نام‌ها در فهرست نه‌چندان کوتاه رهبران ارشد حماس هستند که به دست اسرائیل ترور شده اند. مروری مختصر بر تاریخ این ترورها.

صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و از بنیانگذاران شاخه‌ی نظامی آن و فرمانده فعلی شاخه نظامی در کرانه باختری، سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه در بیروت، لبنان ترور شد.

بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، اسرائیل با سه موشک از یک پهپاد به دفتر حماس در منطقه المشرفیه در ضاحیه جنوبی در بیروت حمله کرد. اسرائیل رسماً مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته اما دیگران از جمله منابع آمریکایی، آن کشور را مسئول می‌دانند. همراه با العاروری پنج‌تن دیگر هم کشته شده‌اند که به گفته‌ی حماس، دو تن از آنها از فرماندهان گردان‌های القسام، شاخه‌ی نظامی گروه هستند.

اسماعیل هنیه در پیامی ویدئویی کشته شدن العاروری را تأیید کرد و گفت دو فرمانده القسام که همراه او کشته شده‌اند، عزام الأقرع ("أبو عمار") و سمير أفندی بوده‌اند.

صالح العاروری، نایب‌رئیس ترورشده‌ی دفتر سیاسی حماس ــ عکس: AFP

ارتش اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار دارد. وزیران کابینه از مصاحبه درباره حمله بیروت منع شده‌اند. «اکسیوس» گزارش داده که اسرائیل خود را برای عمل انتقام‌جویانه‌ی احتمالی حزب‌الله لبنان آماده می‌کند. حماس مذاکرات با اسرائیل را معلق کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ترور رهبر ارشد حماس و نقض حاکمیت لبنان را محکوم کرده است. همه منتظر پاسخ حزب‌الله هستند. سخنرانی حسن نصرالله، رهبر این گروه که قبلا ترور رهبران فلسطینی در خاک لبنان را خط قرمز خوانده بود، از فردا چهارشنبه به جمعه موکول شده است. سخنگوی دولت اسرائیل گفته که این حمله‌ای علیه لبنان نبوده است.

اسرائیل و بسیاری از کشورهای غربی حماس را گروهی «تروریست» می‌شناسند. دولت ایالات متحده نیز در ۲۰۱۵ العاروری را «تروریست جهانی» معرفی کرد و برای اطلاعات جهت دستگیری‌اش جایزه‌ای پنج میلیون دلاری تعیین کرد.

حماس برنده انتخابات مجلس فلسطین در ۲۰۰۶ بود.

تنش‌ها بین اسرائیل و حماس پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته میلادی شدت گرفت. در حمله حماس، بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی و نظامی اسرائیلی کشته شدند. این گروه‌ بیش از ۲۰۰ تن را هم به اسارت برد که بسیاری غیرنظامی بودند.

در واکنش، اسرائیل حمله‌های هوایی و زمینی گسترده‌ای به غزه را آغاز کرده که هنوز هم ادامه دارد. اسرائیل به تلاش برای نسل‌کشی و جنایت جنگی متهم است. تاکنون بیش از ۲۲ هزار فلسطینی کشته و دست کم ۵۷ هزار تن مجروح شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد کشته‌شدگان زنان و کودکان هستند.

فهرست فرماندهان کشته‌شده حماس

اسرائیل ترور هدفمند رهبران فلسطینی از شاخه‌های گوناگون را از همان ابتدای شکل‌گیری آغاز کرد.

العاروری، و دو فرمانده القسام که همراه او کشته شده‌اند، عزام الأقرع ("أبو عمار") و سمير أفندی، آخرین نام‌ها در فهرست نه چندان کوتاه رهبران ارشد حماس هستند. در زیر به برخی دیگر از آنها اشاره می‌کنیم.

⚫️یحیی عیاش، بنا به گزارش‌ها بمب‌ساز اصلی حماس، مشهور به «مهندس»، ۱۹۹۶ با انفجار بمبی در تلفن همراهش کشته شد.

⚫️صلاح شحاده، از بنیانگذاران گردان‌های القسام، ۲۰۰۲ در حمله جنگنده‌های f-۱۶ اسرائیلی به خانه‌اش کشته شد. همراه با او دست‌کم ۱۱ فلسطینی دیگر، از جمله هفت کودک، کشته شدند.

⚫️شیخ احمد یاسین، پدر معنوی و از بنیانگذاران اصلی حماس، ۲۰۰۴ در حمله‌ی هلیکوپتر نظامی اسرائیل در غزه کشته شد. ابراهیم المقادمه و اسماعیل ابو شنب از دیگر رهبران ارشد حماس نیز با او کشته شدند.

گرافیتی چهره احمد یاسین بر دیواری در جنوب غزه ــ عکس: AFP

⚫️عبدالعزیر الرنتیسی، از بنیانگذاران حماس، در حمله به خودرویش در ۲۰۰۴ کشته شد.

⚫️سعید صیام، از رهبران ارشد حماس در ۲۰۰۹ در جریان جنگ ۲۲ روزه در حمله هوایی اسرائیل به جبالیا کشته شد. او ارشدترین مقامی بود که در این جنگ کشته شد.

⚫️احمد الجعبری، جانشین فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، بود و اسرائیلی‌ها نوامبر ۲۰۱۲ خودروی او را هدف قرار دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.