ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین وضعیت جنگ: «غزه غیرقابل سکونت شده است»

اسرائیل از شروع جنگ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ بار به زیرساخت‌های درمانی غزه و کرانه باختری حمله برده است. جان کودکان را جز بمباران‌های متداوم، خطراتی چون افزایش موارد ابتلا به بیماری و فقر غذایی تهدید می‌کند و شرایط زیستی با سرعت رو به زوال می‌رود. نزدیک به دو میلیون نفر، یعنی حدود ۸۵ درصد جمعیت غزه از شروع جنگ تاکنون مجبور به جابه‌جایی شده‌اند. در حمله‌ی دیشب اسرائیل به خان یونس، دست کم ۱۸ نفر کشته شدند.

اسرائیل از شروع جنگ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ بار به زیرساخت‌های درمانی غزه و کرانه باختری حمله برده است. بر اساس آخرین گزارش دیدبان سلامت عمومی، نزدیک به ۶۱۳ نفر در مراکز درمانی فلسطین اشغالی جان باخته‌اند و ۷۷۰ نفر زخمی شده‌اند.

جان کودکان را جز بمباران‌های متداوم، خطراتی چون افزایش موارد ابتلا به بیماری و فقر غذایی تهدید می‌کند و شرایط زیستی با سرعت رو به زوال می‌رود. نزدیک به دو میلیون نفر، یعنی حدود ۸۵ درصد جمعیت غزه از شروع جنگ تاکنون مجبور به جابه‌جایی شده‌اند. در حمله‌ی دیشب اسرائیل به خان یونس، دست کم ۱۸ نفر کشته شدند. سه نفر نیز در حمله‌ی اسرائیل به خانه‌ای در دیر البلح، شهری در مرکز غزه، جان باخته‌اند.

شمار کشته‌های جنگ اکنون به ۱،۱۳۹ نفر در سمت اسرائیلی، و بیش از ۲۲،۶۰۰ نفر در سمت فلسطین رسیده است. ۵۷،۹۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند و این در شرایطی است که بخش زیادی از مراکز درمانی در اثر حمله‌های اسرائیل از کار افتاده‌اند. پلتفرم آنلاین سازمان بهداشت جهانی از ۳۰۴ حمله به مراکز درمانی نوار غزه خبر داده است؛ حمله‌‌هایی به ۹۴ مرکز خدمات بهداشتی (شامل ۲۶ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان) و ۷۹ آمبولانس. در کرانه باختری، ۲۸۶ حمله رخ داده که باعث تخریب ۲۴ مرکز بهداشتی و ۲۱۲ آمبولانس شده است. از کارافتادگی خدمات پزشکی و درمانی جز زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان، زنان و کودکان را هم به شدت متاثر کرده است. روزانه ۱۸۰ زن فلسطینی در چنین شرایطی زایمان می‌کنند و کودکان به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که در شرایط عادی کاملا قابل پیش‌گیری‌اند.

مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، در بیانیه‌ای گفته است که

جمعیت بشردوستانه سازمان ملل امروز ماموریت غیرممکن حمایت از نزدیک به دو میلیون نفر را به عهده دارد، در شرایطی که حتی کارکنان خودش کشته می‌شوند، به جابه‌جایی مجبور می‌شوند، اتصال برق مکررا قطع می‌شود، جاده‌ها خراب‌اند و به کامیون‌های امدادرسانی شلیک می‌شود و موارد ضروری اولیه‌ی زندگی وجود ندارد.

او افزود، جنگ باید «نه فقط برای مردم غزه و همسایگانشان، بلکه برای نسل‌های بعدی که هرگز این ۹۰ روز جهنم را فراموش نخواهند کرد» پایان گیرد.

وسعت گرفتن درگیری در منطقه

لبنان با طرح شکایتی رسمی نزد شورای امنیت سازمان ملل، مدعی است شش حمله‌ی موشکی اسرائیل که باعث کشته‌شدن العاروری، نفر دوم تشکیلات سیاسی حماس و از بنیانگذاران شاخه‌ی نظامی آن، شد؛ بسیار نزدیک به حواشی بیروت بوده است. در همین حال، به گزارش الجزیره، اسرائیل به حملات هوایی به جنوب لبنان، مقر حزب‌الله، حمله کرده و حزب‌الله نیز در مقابل حملات موشکی‌اش را به اسرائیل آغاز کرده است. امروز شنبه ششم ژانویه، حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که در واکنش به کشته شدن العاروری، ۶۲ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده است.

امروز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اولین مرحله از سفرش به منطقه، وارد ترکیه شده است. گاردین گزارش کرده است که امریکا قصد دارد با فشار گذاشتن روی نتانیاهو، از افزایش آمار تلفات غیرنظامیان بکاهد و
درخواست اجازه ورود کمک‌های بیش‌تری به غزه بکند. همچنین، ایالات متحده گرانی‌هایی درخصوص وزرای راست افراطی اسرائیل دارد که اخیرا خواهان بیرون کردن تمام فلسطینی‌ها از غزه شده‌اند.

در مقابل، اسرائیل پس از گذشت سه ماه از جنگ نهایتا طرح‌هایی برای پس از پایان جنگ مطرح کرده تا نگرانی آمریکا درخصوص روشن نبودن هدف اسرائیل از جنگ را پاسخ دهد. همچنین تعهداتی داده است مبنی بر این‌که تاکتیک‌های نظامی به کار گیرد که آسیب کمتری به غیرنظامیان وارد کند. اما درخصوص پیشنهادات مطرح شده برای پس از پایان‌یافتن جنگ، که اسرائیل زمان آن را «هر وقت صلاح باشد» اعلام کرده است، به نظر می‌رسد که میان اسرائیل و ایالات متحده اختلاف وجود دارد. برخلاف آمریکا، طرف اسرائیلی قصد دارد در کنترل امنیتی غزه دخالت کامل داشته باشد، و برای اداره‌ی روزمره‌ی امور نیز قدرت را به فلسطینی‌هایی بسپارد که مستقیما از اسرائیل هدایت شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.