ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن در خاورمیانه: تلاش برای کاستن از شدت جنگ یا مذاکره برای نابودی سیاسی حماس

گرچه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید عالی‌ترین مقام دیپلماتیک آمریکا راهی خاورمیانه شده تا از تشدید تنش‌ها و سرایت جنگ به دیگر نقاط جلوگیری کند ولی یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن می‌خواهد به کشورهای مسلمان مردد بگوید که به «فلسطین بدون حماس» فکر کنند.

آمریکا می‌گوید به تلاش‌هایش برای مجاب کردن اسرائیل برای کاستن از حملات نظامی به غزه ادامه می‌دهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه در امارات متحده عربی و عربستان سعودی با سران این دو کشور عربی گفت‌وگو خواهد کرد. این مذاکرات ساعتی پیش از سفر بلینکن به اسرائیل خواهد بود.

بلینکن پیش از آنکه تور منطقه‌ای خود را آغاز کند گفته بود که بدون وجود پلتفرمی برای کاهش تنش و صلح ممکن است زبانه‌های آتشی که در غزه برپا است به دیگر نقاط خاورمیانه هم سرایت کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اما گفت بلینکن قصد دارد در بخشی از سفر خود به کشورهای مسلمان مردد در خاورمیانه فشار بیاورد تا در زمانی که اسرائیل موفق به نابودی حماس شد، آماده باشند تا در بازسازی، اداره و امنیت غزه نقشی ایفا کنند.

بلینکن از روز یکشنبه یک تلاش دیپلماتیک پنج روزه را در خاورمیانه آغاز کرده است. او روز یکشنبه را در اردن و قطر گذراند و همچنین قرار است این هفته به کرانه باختری و مصر هم سفر کند.

بلینکن قبل از سفر به ابوظبی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت:

این لحظه بروز تنش عمیق برای منطقه است. این درگیری به راحتی می‌تواند به دیگر نقاط خاورمیانه متاستاز داده و باعث ناامنی و رنج بیشتر شود.

در اسرائیل اما صدایی برای پایان جنگ در سطح فرماندهان نظامی یا رهبران دولت شنیده نمی‌شود. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت که شدت حملات نظامی به غزه نشان دهنده عزم کشورش برای نابودی گروه حماس و محدود کردن توان و فعالیت دیگر دشمنان بالقوه مورد حمایت ایران همچون حزب‌الله لبنان است.

پیام گالانت در دومین روز سفر بلینکن به متحدانش در واشنگتن این است که هنوز باید به اسرائیل فضا بدهند که به اهداف نظامی‌اش در جنگ غزه دست یابد.

وزیر دفاع اسرائیل در این باره به وال استریت ژورنال گفت:

دیدگاه اصلی من (درباره وضعیت کنونی این است): ما با یک محور می‌جنگیم نه با یک دشمن واحد. ایران در حال ایجاد قدرت نظامی در اطراف اسرائیل است تا آن را علیه ما به کار گیرد.

اسرائیل و حزب‌الله در سه ماه گذشته در مرزهای لبنان به تبادل آتش پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد حوثی‌های وابسته به ایران در یمن مصمم به ادامه حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ هستند تا زمانی که اسرائیل بمباران فلسطینیان در غزه را متوقف کند. اسرائیل همین دو جنبه از درگیری را به عنوان شواهدی از وجود یک محور تقابل بنیادین با اسرائیل تبلیغ می‌کند و می‌گوید برای تضمین امنیتش باید فراتر از غزه فکر و رفتار کند.

جنگ غزه با حمله غافلگیرانه حماس به شهرهای اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد. اسرائیل می‌گوید در آن روز حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۴۰ نفر هم به اسارت حماس و جهاد اسلامی درآمدند.

در سمت مقابل، مقام‌های بهداشتی فلسطین روز یکشنبه اعلام کردند که حملات اسرائیل تاکنون به کشته شدن ۲۲۸۳۵ فلسطینی در غزه منجر شده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ کشته و ۲۵۰ زخمی هم به آمار اضافه شده است.

جنگ بیشتر جمعیت ۲,۳ میلیونی غزه را آواره کرده، بسیاری از خانه‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران کرده و باعث کمبود شدید غذا، آب و دارو شده است.

با طولانی شدن حملات اسرائیل به غزه و انتشار اخبار در مورد فاجعه انسانی در این نوار محاصره‌شده، جبهه حامیان اسرائیل در این جنگ – دست‌کم در مواضع عمومی – انتقادهای ملایمی به دولت نتانیاهو وارد می‌کنند.

از جمله بلینکن روز گذشته در اردن گفت که در روز سه‌شنبه به مقام‌های اسرائیلی خواهد گفت که ضروری است برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه اقدامات بیشتری انجام دهند و غیرنظامیان فلسطینی باید اجازه داشته باشند به خانه خود بازگردند و تحت فشار قرار نگیرند تا غزه را ترک کنند.

این موضع را وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به خواست پادشاه اردن از او مطرح کرد. ملک عبدالله، پادشاه اردن، از بلینکن خواست تا از نفوذ واشنگتن بر اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن آن کشور برای برقراری آتش‌بس فوری استفاده کند و نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» ادامه عملیات نظامی اسرائیل هشدار داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل البته همزمان به شهروندان کشورش قول داد به جنگ ادامه دهد. او در آغاز جلسه هفتگی کابینه در روز یکشنبه گفت:

جنگ نباید متوقف شود تا زمانی که به همه اهداف دست یابیم: از بین بردن حماس، بازگشت همه گروگان‌ها و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. این را هم به دشمنانمان و هم به دوستانمان می گویم.

با وجود نگرانی جهانی در مورد مرگ و ویرانی در غزه و درخواست‌های گسترده برای آتش‌بس، افکار عمومی اسرائیل قاطعانه از ادامه جنگ پشتیبانی می‌کند، اگرچه حمایت از نتانیاهو به شدت کاهش یافته است.

فلسطینی‌ها از کشته شدن ۵۰ نفر خبر می‌دهند

در دو روز شنبه و یکشنبه، ساکنان غزه از نبردهای شدید مسلحانه در شهر خان یونس در جنوب غزه و در مناطق مرکزی این منطقه پرجمعیت خبر دادند. مقام‌های بهداشتی در بیمارستانی در غزه روز یکشنبه گفتند که حملات اسرائیل به خانه‌ها در خان یونس ۵۰ کشته برجای گذاشت.

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در نزدیکی رفح در جنوب این منطقه در روز یکشنبه دو خبرنگار فلسطینی را کشت.

مرکز غزه در دو هفته گذشته کانون تهاجم شدیدتر زمینی و هوایی اسرائیل بوده است و ساکنان از گلوله باران تانک‌ها گزارش داده‌اند.

سامی ابوزهری از مقام‌های حماس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ابراز تأسف کرد که کشورهای عربی و اسلامی هنوز از درخواست آفریقای جنوبی برای رسیدگی به نسل‌کشی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت نکرده‌اند.

اسرائیل هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند و می‌گوید شبه‌نظامیان حماس عمداً خود را در میان مردم غیرنظامی پنهان کرده‌اند. حماس این موضوع را رد می‌کند.

خارج از غزه، خشونت بیشتری در کرانه باختری اشغالی رخ داد، جایی که طی هفته‌های گذشته صدها فلسطینی در درگیری با سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیلی شبه‌نظامیان فلسطینی را که به سربازانش در شهر جنین حمله کرده بودند، هدف قرار داد. مقام‌های بهداشت فلسطین اعلام کردند که در این حمله هفت فلسطینی کشته شدند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، یک افسر پلیس مرزی اسرائیل بر اثر اصابت مواد منفجره به وسیله نقلیه آنها در جریان عملیات در جنین کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Khavanndeh

    این استاد بلینکن و وزارت امور خارجه ی آمریکا هم خر را میخوان و هم خرما. از اینور اسرائیل را تا دندان مسلح میکنند، و تمام قطعنامه های صلح سازمان ملل را وتو میکنند، از آنور دنبال "کاهش تشنجات" هستند! پیدا کنید پرتغال فروش را!!