ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مهم‌ترین رویداد تاریخ حقوق بشر»: حامیان فلسطین و اسرائیل مقابل دادگاه لاهه

تجمع دو گروه از ساعت ۹ صبح پنجشنبه آغاز شد. اتوبوس‌هایی از سراسر هلند حامیان اسرائیل را به محل تجمع رسانده بودند. معترضان حامی فلسطین نیز از چند کشور اروپایی خود را به لاهه رسانده بودند.

روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ / ۲۱ دی‌ماه روند رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به خاطر نقض کنوانسیون منع نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند آغاز شد.

در بخشی از گزارش ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی آمده است:

اقدام‌ها و اهمال‌های اسرائیل که آفریقای جنوبی از آن‌ها شکایت دارد ویژگی‌های نسل‌کشی را دارند زیرا هدف از آن‌ها نابودی بخش قابل‌توجهی از فلسطینیان به عنوان یک گروه ملّی، نژادی و قومی است … که نقض آشکار معاهده‌ی منع نسل‌کشی است.

از ساعت ۹ صبح پنجشنبه، دو گروه در نقاط متفاوت در خیابان‌های اطراف دادگاه لاهه دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

حوالی ساعت ۱۰ صبح، روبروی ساختمان «کاخ صلح»، محل استقرار دیوان بین‌المللی دادگستری، هواداران دولت اسرائیل با پرچم‌های اسرائیل و هلند تجمع کرده بودند.

حامیان اسرائیل عکس‌هایی از افراد ربوده‌شده در جریان عملیات هفتم اکتبر حماس همراه داشتند و بارانی‌هایی پوشیده بودند که روی آن نوشته بود: «حماس = داعش»

جمعیت آن‌ها در آن ساعت روز زیاد به نظر نمی‌رسید. با این‌همه، به نظر می‌رسد در طول روز شمار آنان افزایش یافته باشد.

روزنامه‌ی اسرائیلی «جروزالم پست» به نقل دیوید سارانگا، مدیر اداره‌ی دیپلماسی دیجیتال وزارت خارجه‌ی اسرائیل می‌نویسد که صبح پنجشنبه، اتوبوس‌هایی از سرتاسر هلند هواداران اسرائیل را مقابل دادگاه لاهه آورده است.

گروهی با پرچم اسرائیل در برابر دادگاه لاهه
تجمع همبستگی با اسرائیل در مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه، هلند). عکس: زمانه

ویدئوهایی که این روزنامه منتشر کرده جمعیت بیشتری از عکس بالا را نشان می‌دهد که در حال راهپیمایی هستند و عمدتاً تصاویری از افراد ربوده‌شده در دست دارند.

این روزنامه‌ی اسرائیلی می‌گوید «هزاران نفر» در تجمع و راهپیمایی هواداران اسرائیل حضور داشتند. این تجمع را دو گروه «مسیحیان برای اسرائیل» و «مسیحیان مدافع اسرائیل» سازمان داده بودند.

تجمع همبستگی با فلسطین در همان ساعات آغازین روز بزرگ‌تر از تجمع مقابل بود. یکی از حاضران که چند کلمه‌ای با او حرف زدم می‌گفت از شهر اسن در آلمان آمده است. به نظر می‌آمد بخشی از حاضران از کشورهای دیگر اروپایی غیر از هلند آمده بودند تا بر آنچه که به گفته‌ی یکی از حاضران ایرانی «مهم‌ترین رویداد تاریخ حقوق بشر» بود اثر بگذارند.

ائتلافی از گروه‌های حامی فلسطین در هلند از معترضان خواسته بود با پرچم‌های فلسطین و چفیه‌ی فلسطینی در تجمع حاضر شوند.

هواداران فلسطین در تجمع لاهه
تجمع همبستگی با فلسطین در مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه، هلند). عکس: زمانه

در بیانیه‌ی گروه‌های برگزارکننده‌ی تجمع همبستگی با فلسطین آمده است که

پس از ۷۵ سال استعمار مهاجرنشین و آپارتاید، بالاخره اسرائیل به خاطر اقدامات هولناکی که علیه مردم فلسطین انجام داده است مورد محاکمه و حسابرسی قرار می‌گیرد.

نویسندگان در ادامه با اشاره به این‌که شکست در پاسخگو کردن اسرائیل به خاطر نقض حقوق بین‌الملل در دهه‌های گذشته، تهدیدی علیه نظم حقوقی بین‌المللی است می‌نویسند:

اگر دیوان بین‌المللی دادگستری نسل‌کشی را متوقف و سرانجام اسرائیل به نسل‌کشی متهم کند، این کار نه‌تنها جان هزاران فلسطینی را نجات خواهد داد، بلکه حتی می‌تواند اهمیت و اعتبار خود حقوق بین‌المللی را احیا کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جلسه‌ی رسیدگی از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و صحبت‌های عدیله هاشم، وکیل اهل آفریقای جنوبی و عضو تیم حقوقی در پرونده‌ی شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل، از طریق صفحه‌ی نمایش بزرگ برای معترضان حامی فلسطین پخش می‌شد.

عدیله هاشم در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

آفریقای جنوبی متقاعد شده که اسرائیل، با ارتکاب به اعمالی که در تعریف نسل‌کشی می‌گنجند، از ماده‌ی ۲ پیمان [منع نسل‌کشی] تخطی کرده است. این اقدامات الگوی رفتاری سیستماتیکی را نشان می‌دهند که از آن می‌توان به نسل‌کشی تعبیر کرد.

جمعی از هواداران فلسطین با نری که بر روی آن نوشته شده : «بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید!»
«بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید!» عکس: زمانه

به خاطر حضور گروه‌های همبسته با اسرائیل و فلسطین در نزدیکی یکدیگر، فضای امنیتی نسبتاً پرفشار در محدوده برقرار بود. پلیس مرتب به گروه‌های حامی فلسطین، که جمعیت بیشتر و فضای نسبتاً کمتری را در اختیار داشتند، هشدار می‌داد که خیابان را خالی کرده و در پیاده‌روها تجمع و راهپیمایی کنند.

یکی از برگزارکنندگان به معترضان با لحنی کنایی هشدار داد که «شما آزادید هر جا می‌خواهید بایستید، اما پلیس گفته است اگر در وسط خیابان باشید شما را دستگیر می‌کند.» این هشدار پلیس با اعتراض تجمع‌کنندگان همراه بود.

در پی این هشدار، تجمع‌کنندگان حامی فلسطین شروع به راهپیمایی در خیابان‌های اطراف «کاخ صلح»، محل استقرار دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه کردند.

روز دوم دادگاه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل روز جمعه، ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی برگزار می‌شود. برای روز جمعه نیز هم حامیان اسرائیل و هم حامیان فلسطین برای تجمع در اطراف دادگاه لاهه فراخوان داده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.