ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران: ۵۰۰۰ زباله‌گرد «ایرانی» استخدام می‌کنیم

سازمان مدیریت پسماند تهران به دنبال کاهش تعداد پیمان‌کاران و انتقال محل تفکیک زباله به آرادکوه یا ایستگاهی میانی است. رضا محمدی، مدیرعامل این سازمان گفته است که شهرداری تهران ظرفیت استخدام ۵۰۰۰ «ایرانی» را برای زباله‌گردی دارد.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران گفته است که بر اساس آمارهای غیررسمی، بین ۴۲۰۰ تا ۴۷۰۰ زباله‌گرد در تهران فعالیت می‌کنند و سازمان مدیریت پسماند ظرفیت استخدام ۵۰۰۰ زباله‌گرد و پرداخت ماهانه ۱۲،۵ تا ۱۵ میلیون تومان به آن‌ها را دارد. بر این اساس، شهرداری و پیمان‌کارانش موظف خواهند بود زباله‌گردهای «ایرانی» استخدام کنند. این در حالی‌ست که پیش‌تر، در خردادماه ۱۴۰۲، معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفته بود که زباله‌گردی تا دو سال آینده حذف خواهد شد.

طرح استخدام زباله‌گردها در ادامه‌ی تصمیماتی است که زباله‌گردی را به مرور از سطح شهر حذف و به «آرادکوه» منتقل می‌کند. جایی که به گفته شهرداری، تا ۱۰ سال آینده ظرفیت دفن زباله‌ها را دارد و با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار چینی، قرار است زباله‌سوزی نیز در آن آغاز شود و به این‌طریق ظرفیتش به ۲۰ سال افزایش پیدا کند. این اظهارات نیز در حالی‌ست که پیش‌تر سازمان محیط‌زیست خواستار جابه‌جایی «آرادکوه» شده بود و حال به نظر می‌رسد که شهرداری طرحی برای انجام آن ندارد.

محمدی گفته است که کار زباله‌گردها اکنون توسط «مافیای زباله» استثمار می‌شود و کاهش تعداد پیمانکاران و حذف تفکیک زباله در «مخزن» و انتقال آن به آرادکوه یا یک ایستگاه میانی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی استثمار کودکان را کاهش داد و رفت‌ و روب شهر را هم سامان دهد. در سال‌های گذشته، بارها آمارهایی تعداد کودکان کار زباله‌گرد را در حدود ۴۰۰۰ برآورد کرده‌اند و درباره آسیب‌های زباله‌گردی برای آن‌ها هشدار داده‌اند. با این‌حال، از اظهارات محمدی چنین بر نمی‌آید که شهرداری تهران با غیرقانونی اعلام کردن اشتغال آن‌ها، تمهیدی برای تامین معیشت‌شان اندیشیده باشد یا درآمدی جایگزین تعریف کرده باشد.

وجود پدیده‌ی زباله‌گردی در ایران عمدتا به این بر می‌گردد که طرحی برای تفکیک از مبدا وجود ندارد. طی سال‌های گذشته، زباله‌ها در سطل‌های زباله، آن‌چه محمدی «مخزن» خوانده است تفکیک می‌شد؛ حال قرار است که همه زباله‌ها به یک ایستگاه میانی یا به آرادکوه بروند و تفکیک در آن‌جا و به دست «زباله‌گرد»ها صورت گیرد. طرح جامع مدیریت پسماند امیدوار است که شهروندان را به تفکیک زباله‌های خشک در مبدا تشویق کند و به این منظور اپلیکیشن‌هایی مثل «نوماند» تعریف شده‌اند که «مردم می‌توانند با نصب این سامانه خودشان زباله‌ها را تفکیک و پولش را در جا بگیرند.»

تهران، آن‌طور که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرده است، با ۳۶هزار تن پسماند درگیر است که از شهر خارج می‌شوند و ۱۵۰ پیمانکاری که در این حوزه کار می‌کرده‌اند قابلیت توانایی و مدیریت آن را نداشته‌اند. در سند طرح جامع مدیریت پسماند که اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ تصویب شد، قرار شد که مشارکت شهروندان در کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبداء افزایش یابد و زباله‌گردی حذف شود و دفن پسماند خسارات زیست محیطی کاهش یابد.

صنعت زباله یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری‌هاست و به نظر نمی‌رسد که شهرداری تهران در ترغیب شهروندان به تفکیک زباله در مبدا طرحی جدی داشته باشد. روزنامه تفاهم پیش‌تر از تولید روزانه ۵۰ هزار تُن زباله در ایران داده بود. طبق شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی، سرانه تولید جهانی زباله در هر روز به ازای هر نفر ۳۰۰ گرم است؛ در حالی که این نرخ در ایران ۷۱۰ گرم به ازای هر نفر است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.