ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کامرون اورتیس، مقام اطلاعاتی سابق کانادا، به ۱۴ سال زندان محکوم شد

صدور حکم پرونده درز اسرار ملی کانادا به شبکه جهانی پولشویی

مدیر سابق بخش امنیتی پلیس سلطنتی کانادا به درز اطلاعات عملیات ویژه به افراد تحت نظر پلیس متهم شده بود. در میان این افراد، متهمان به عضویت در شبکه‌ای پولشویی دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها ایرانی‌تبار هستند.

قاضی دادگاه عالی در استان انتاریوی کانادا کامرون اورتیس، مدیر سابق بخش امنیتی پلیس سلطنتی کانادا را به ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

اتهام اورتیس درز اطلاعات سری به یک شبکه گسترده پولشویی بود؛ شبکه‌ای که اعضا و فعالیت‌های آن زیر نظر و تحقیق پنج کشور ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند بودند. در میان اعضای این شبکه مظنون‌هایی ایرانی‌تبار وجود داشتند که پیش از این، شرح ارتباط این افراد و اتهام‌های وارد به آن‌ها در گزارش تحقیقی زمانه و «پروژه گزارشگری فساد و جرایم سازمان‌یافته OCCRP» منتشر شده بود.

محاکمه اورتیس سال ۲۰۲۳ برگزار شد. در جریان محاکمه‌ای هشت‌هفته‌ای، اورتیس اعلام بی‌گناهی و در دفاع، درز اطلاعات را با هدف گیرانداختن شبکه پولشویی عنوان کرد. با این وجود ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ هیات منصفه، اورتیس را در تمامی موارد اتهامی مربوط به درز اطلاعات سری گناهکار دانست.  قاضی هفتم فوریه، حکم این افسر سابق اطلاعاتی را اعلام و او را به ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

قاضی رابرت مارانگر چهارشنبه ۷ فوریه/ ۱۸ بهمن پس از اعلام حکم گفت با توجه به مدت زمانی که اورتیس تا کنون پشت میله‌های زندان گذرانده، هفت سال دیگر نیز باید در زندان باقی بماند.

این نخستین باری است که محاکمه اتهامی بر اساس قانون امنیت اطلاعات کانادا برگزار می شود.

در محاکمه اورتیس مدارکی ارائه شد که نشان می‌داد او اطلاعات مخفی را در اختیار اعضای شبکه خانانی قرار داده است.

الطاف خانانی سردسته یک شبکه گسترده پولشویی است که سال ۲۰۱۷ در آمریکا در رابطه با جرم پولشویی محکوم شده بود.

خانانی که پاکستانی است یکی از بزرگترین پولشویان دنیا به حساب می‌آید. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا در میان مشتریان او از تبهکاران چینی گرفته تا کارتل‌های کوکائین آمریکای لاتین، و گروه‌های طالبان، القاعده و حزب‌الله لبنان نیز دیده می‌شود. 

تعدادی از مظنونان متهم به عضویت دراین شبکه ایرانی هستند.

شواهدی که در دادگاه اورتیس ارائه شد نشان می‌داد که اورتیس با فردی به نام فرزام مهدی‌زاده تماس داشته اما روشن نبود که آیا این تماس مستقیم بوده یا نه. 

فرزام مهدی‌زاده بر اساس قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم و پولشویی متهم شده اما از کانادا گریخته بود. مهدی زاده در ماه‌های پیش از فرار از کانادا اموالش را نقد کرده و خانه‌اش را فروخته بود. اورتیس متهم بود که علاوه بر مهدی‌زاده با یکی از همکاران او به نام سلیم هناره تماس گرفته و اطلاعات محرمانه به این فرد داده است.

سلیم هناره یکی از سه نفری است که پیش از این متهم به پنهان کردن صدها میلیون دلار کمک به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا شده بود. دادگاهی در کالیفرنیا سال ۲۰۲۱ به  سعید (سام) تراب ابطحی، خلیل هناره که هر سه از صاحبان کسب و کار ساکن کانادا هستند، اتهام وارد کرده بود. 

مدارک شرکت‌ها در کانادا نشان می‌دهد که  سلیم هناره، فردی به نام سید ضیا‌الدین طاهری زنگکانی و فرزام مهدی‌زاده  با هم روابط کاری دارند.

نام صرافی‌های مربوط به برخی از این افراد در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا که سال ۲۰۲۱ منتشر شد،  آمده است: «متهمان با ایجاد و استفاده از بیش از ۷۰ شرکت صوری ، صرافی و شرکت‌های خدمات مالی - که اغلب از اسم پرسپولیس یا راسکو استفاده می‌کردند ــ  در آمریکا، ایران، کانادا ، امارات متحده عربی و هنگ کنگ» به مخفی‌کاری و دورزدن تحریم مشغول بودند. 

بر اساس مدارکی به دادگاه ارائه شده است، در یک دوره زمانی ده ساله نام مهدی‌زاده در ۴۸ مورد مشکوک نقل و انتقال مالی در زمینه پولشویی و یا تامین مالی تروریست به میان آمده است. در همین دوره زمانی مهدی‌زاده، شرکت‌های همکار و شرکا و افراد مرتبط با او بیش از ۴۶۰ میلیون دلار را انتقال داده‌اند.

دفاعیه اورتیس بر این اساس بود که او در عملیاتی مخفی سعی داشته تا تعدادی از افراد شبکه خانانی را متقاعد به استفاده از یک سرویس خاص ایمیل کند و از طریق این سرویس فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر بگیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • j.k

    من مانده ام که دیگر کجای این دنیا ردپای فساد و تبانی از افراد بی هویت که ایرانی هم نیستند دیده نمی شود . کاش سیستمی وجود داشت تا ایرانی اصیل را از غیره متمایز می کرد تا بیشتر این آبروزی در میان مردم جهان برای کشورم ایران پیش نمی آمد .

  • فریاد

    عجب جانوری است انسان !!!دارم به این فکر می کنم چرا افراد مرفع دیگه چنین کارایی می کنند ؟ حالا در ایران ما چون مردم خواب تشریف دارند متاسفانه و بیگانه هستند با قوانین بودجه نویسی .. بیگانه هستند با سازمان برنامه و بودجه ..و یا حتی بیگانه هستند با فکر کردن که دلایل یا اقل دلیل عدم پذیرش اف ای تی اف در ایران ما چیست ... این اتفاقات بوده ،هست و خواهد بود .. ولی در تعجبم کانادا و امثالهم چرا ؟ حیف از نام حیوان در قبال بعضی از انسانها !!