ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل همچنان در تدارک «فاجعه انسانی» در رفح – حماس: حمله کنند مذاکره برای تبادل اسیران پایان خواهد یافت

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کشورهای عربی به اسرائیل نسبت به انجام حمله زمینی به رفح هشدار داده‌اند و می‌گویند این کار منجر به «فاجعه‌ای انسانی» خواهد شد.

بنابر جدیدترین آماری که وزارت بهداشت غزه منتشر کرده است، اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۱۲ فلسطینی را کشته و آمار کل فلسطینیان به‌قتل‌رسیده از آغاز جنگ تاکنون، به رقم دست‌کم ۲۸هزار و ۱۷۶ نفر رسیده است. دست‌کم ۶۷هزار و ۷۸۴ فلسطینی نیز تاکنون مجروح شده‌اند. شمار اسرائیلی‌های کشته‌شده ۱۱۳۹ نفر اعلام شده است.

آژانس ملل متحد برای امدادرسانی و کاریابی برای فلسطینیان (UNRWA) می‌گوید از آغاز جنگ اخیر، دست‌کم ۳۹۵ نفر از آواره‌شدگان فلسطینی کشته شده‌اند. نیروهای اسرائیلی همچنین دست‌کم ۳۱ بار به تأسیسات این آژانس حمله کرده‌اند. 

خبرگزاری الجزیره می‌گوید ویدئوهایی که به دستش رسیده نشان می‌دهد سرباز اسرائیلی یک زن فلسطینی جوان و کودک همراهش را در منطقه شیخ رضوان در شهر غزه با تک‌تیرانداز هدف قرار می‌دهند. زن کشته می‌شود و کودک، که هویتش اسماعیل الغول احراز شده، زنده می‌ماند.

نیروهای اسرائیلی در حال پیش‌روی به سمت شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه در مرز مصر هستند. این شهر بسیار کوچک در حال حاضر محل استقرار بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فلسطینی آواره است.

اسرائیل دستور تخلیه این شهر را صادر کرده است اما به روایت الجزیره، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مصر در بازه زمانی ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۰ آبان تا ۲۵ دی ۱۴۰۲)  گذرگاه‌های مرزی خود با شهر رفح را تنگ‌تر کرده است.

حرکت مقاومت اسلامی، حماس، می‌گوید هرگونه حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح مذاکرات درباره آزادسازی اسیران و زندانیان را نابود می‌کند.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کشورهای عربی از جمله عمان و مصر به اسرائیل نسبت به انجام حمله زمینی به رفح هشدار داده‌اند و می‌گویند این کار منجر به فاجعه‌ای بشردوستانه خواهد شد.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای «نسبت به عواقب جدی تداوم اشغالگری [اسرائیل] در حملات بی‌محابایش به نوار غزه و طرح حمله به رفح» هشدار داد. در ادامه این بیانیه وزارت خارجه عمان از جامعه بین‌المللی خواست برای منصرف‌کردن اسرائیل از «تکبر خود» و «تحمیل آتش‌بس و گشودن گذرگاه‌ها به آن» دست به «اقدامات مشخص» بزند.

کاترین راسل، مدیر یونیسف نیز گفته غیرنظامیان رفح باید حفاظت شوند.

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین قرار است برای گفت‌وگو با امیر قطر، شیخ تمیم بن حامد آل ثانی به دوحه برود. الجزیره می‌گوید نقش حکومت خودگردان در آینده غزه موضوع گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود.

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بسی دیگر و توقف حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون بی‌ثمر مانده است. به گزارش رویترز، حماس به‌تازگی طرح آتش‌بسی را پیشنهاد کرده است که به مدت چهار ماه و نیم در غزه برقرار شود و در نهایت به پایان جنگ ختم شود. در این طرح، سه مرحله پیش‌بینی شده است که هر مرحله ۴۵ روز طول می‌کشد. در این طراح ابتدا اسرای باقی‌مانده اسرائیلی با اسرای فلسطینی مبادله خواهند شد، سپس بازسازی غزه آغاز می‌شود، نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه عقب‌نشینی می‌کنند و اجساد کشته‌ها هم مبادله می‌شود.

در مقابل، اسرائیل آزادی همه اسیران و نابودی حماس را شرط پایان جنگ و خروج از نوار غزه اعلام کرده است.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس یکشنبه خبر دادند که در ۹۶ ساعت گذشته در نتیجه حملات اسرائیل، از میان اسیران اسرائیلی دو نفر کشته و هشت نفر به‌شدت زخمی شده‌اند.

پیشتر نیز سربازان اسرائیلی چند اسیر اسرائیلی را در حالی‌که از دست حماس فرار کرده و به سوی سربازان اسرائیلی در حال دویدن بودند، تیرباران کرده بودند.

رسانه‌های اسرائیلی از تجمع خانواده‌های اسیران و دیگر معترضان در مقابل پارلمان اسرائیل خبر دادند. معترضان خواستار توافقی هرچه سریع‌تر برای تبادل اسیران و زندانیان شدند.

رسانه‌های جریان اصلی به اسرائیلی‌های در اسارت حماس «اسیر» و به فلسطینیان در اسارت اسرائیل «زندانی» می‌گویند.

وضعیت در معدود بیمارستان‌های باقی‌مانده در نوار غزه نیز بسیار وخیم گزارش شده است. هلال احمر فلسطین می‌گوید روز یکشنبه ۱۱ فوریه / ۲۲ بهمن، سه بیمار به خاطر جلوگیری نیروهای اسرائیلی از ورود مخازن اکسیژن به بیمارستان الامل در خان یونس کشته شدند.

در کرانه باختری اشغالی نیز نیروهای اسرائیلی دو برادر را در شهر قلقیلیه بازداشت کردند. به گزارش وفا، خبرگزاری وابسته به حکومت خودگردان فلسطین، این دو برادر ماجد و سلیم نزّال نام دارند و اخیراً از زندان اسرائیل آزاده شده بودند. طبق گزارش‌ها، از ابتدای جنگ اخیر تاکنون، اسرائیل دست‌کم هفت‌هزار نفر از فلسطینیان ساکن کرانه باختری اشغالی را بازداشت کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.