ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با افزایش بی‌ثباتی و هزینه‌های نظامی، جهان با دهه خطرناکی روبه‌روست

جهان وارد دوران بی‌ثباتی فزاینده‌ای شده است و کشورهای جهان در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، جنگ حماس و اسرائیل و نقش فزاینده چین در دریای چین جنوبی، هزینه‌های نظامی خود را افزایش می‌دهند.

دهه‌ای خطرناک پیشاروی جهان: این نتیجه‌گیری گزارش جدیدی است که اندیشکده بریتانیایی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» (IISS) سه‌شنبه ۲۴ بهمن / ۱۳ فوریه منتشر کرده است. این اندیشکده مستقر در لندن برآورد سالانه خود از وضعیت نظامی جهان در ۶۵ سال گذشته را گردآوری کرده است.

در این گزارش، افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و تلاش کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و همچنین ظهور رژیم‌های نظامی در منطقه ساحل آفریقا نیز از عواملی ارزیابی شده‌اند که به «وخامت اوضاع امنیتی» جهان یاری رسانده‌اند.

در این گزارش آمده است:

وضعیت کنونی در زمینه نظامی-امنیتی خبر از دهه خطرناکتری می‌دهد که وجه مشخصه آن کاربرد گستاخانه قدرت نظامی در پیشبرد مطالبات و همچنین تمایل دموکراسی‌های همفکر برای تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه دفاعی به‌عنوان واکنش است.

به‌گفته مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، هزینه‌های دفاعی جهان در سال گذشته با ۹ درصد افزایش به ۲,۲ تریلیون دلار رسید زیرا تهاجم روسیه به اوکراین که اکنون وارد سومین سال خود شده، نگرانی‌ها از این‌که چین و سایر کشورهای به‌لحاظ نظامی قدرتمند بخواهند اراده خود را بر همسایگانشان تحمیل کنند، افزایش داده است.

این افزایش حتی در ناتو شدیدتر بود که از اوکراین به‌عنوان سنگری در برابر تهاجمات بیشتر روسیه به اروپا حمایت می‌کند.

این مؤسسه نشان می‌دهد که اعضای غیرآمریکایی ناتو از زمان حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴، هزینه‌های نظامی را ۳۲ درصد افزایش داده‌اند. ۱۰ عضو اروپایی در سال گذشته میلادی به هدف ناتو مبنی بر صرف دو درصد از درآمدهای اقتصادی خود برای هزینه‌های دفاعی رسیدند، در حالی که در سال ۲۰۱۴ تنها دو کشور این میزان درآمد اقتصادی خود را خرج ناتو می‌کردند.

در روزهای اخیر پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا در کارزار انتخاباتی کارولینای جنوبی روسیه را تشویق کرد تا در برابر کشورهای عضو ناتو که به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کنند، «هرکاری خواست بکند»، هزینه‌های دفاعی اروپا بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

به‌گفته ترامپ در نشستی با حضور رهبران ناتو، رئیس جمهوری «یک کشور بزرگ» از او پرسیده بود اگر آن‌ها سهم‌ خود را به ناتو نپردازند و روسیه به آن‌ها حمله کند، آیا آمریکا از این کشورها حمایت خواهد کرد. ترامپ در این‌باره پاسخ داده بود:

شما پول ندادید؟ یعنی شما مجرم هستید؟ نه، من از شما حمایت نمی‌کنم. در واقع، من آن‌ها (روس‌ها) را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند با شما انجام دهند. شما باید پول بدهید، باید صورت‌حساب‌هایتان را بپردازید.

سخنان ترامپ باعث نگرانی عمیق اعضای ائتلاف نظامی ناتو مانند لهستان شد، جایی که نگرانی‌ها نسبت به جنگی که روسیه در کشور همسایه اوکراین به‌راه انداخته است، زیاد است.

یکی از یافته‌های کلیدی گزارش مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک این است که روسیه حدود سه هزار فروند تانک خود را در جریان جنگ با اوکراین از دست داده است و این تقریباً به اندازه‌ تانک‌های فعالی است که مسکو پیش از آغاز تهاجم گسترده خود به اوکراین در دسترس داشت.

در حالی که روسیه نیروهای خود را با بیرون کشیدن دو هزار تانک قدیمی از انبارها تقویت کرده است، کی‌یف به کشورهای غربی برای تهیه تسلیحات مورد نیاز به‌منظور مقابله با همسایه بزرگتر خود متکی است.

این اندیشکده با اشاره به استفاده اوکراین از «وسایل نقلیه دریایی» بدون سرنشین افزوده است: «کی‌یف از سامانه توسعه‌یافته غربی و بومی برای عقب‌راندن ناوگان دریای سیاه روسیه استفاده کرد».

به‌گفته مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، درس‌های آموخته از جنگ اوکراین بر برنامه‌ریزی نظامی در سایر کشورها تأثیر گذاشته است؛ به‌ویژه بسیاری از کشورها دریافته‌اند که در صورت مجبور شدن به جنگ طولانی‌مدت، باید تولید سخت‌افزار نظامی را افزایش دهند و ذخایر بزرگتر نظامی ایجاد کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قلندر بی کار

    جهان با دهه ی: ۱) "جنگ جهانی سوم", ۲)جوشش اقلیمی*, و سه؛ ادامه ی امراض تنفسی و ویروسهای جدید, رو به روست. آیا جهان آمادگی این همه روبرویی را دارد؟ به نظر که نمی رسد. ببینیم چی میشه. *دبیرکل سازمان ملل چند ماه پیش گفت دوران جوشش اقلیمی شروع شده و این دیگر گرمایش اقلیمی نیست. اما همه یادشان رفت, تابستان دوباره یادشان میاد!

  • قلندر بیدار

    رابطه ی متقابل این سه بحرانها نیز از یاد نرود: جنگ و میلتاریسم بزرگترین آلاینده, نابود کننده و از بین برنده ی طبیعت می باشند. افزایش حرارت و ذوب شدن لایه های یخ ماقبل تاریخی (سیبری, گرینلند) یا ویروسهای سابقا یخ شده را آزاد کرده, یا تالابهای جدید جایگزین لایه های یخ, گاز متان تولید می کنند. ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند, اما آینده ی همه شان مقداری نامعلوم و تاریک ست!