ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسانه‌های اسرائیلی از طرحی تأییدنشده برای آتش‌بس شش‌هفته‌ای در ماه رمضان خبر دادند

در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۸۶ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. بنیامین نتانیاهو گفت کابینه امنیتی اسرائیل به‌زودی طرح‌های نظامی برای شهر رفح، از جمله تخلیه حدود ۱,۵ میلیون جمعیت آواره در شهر را تصویب خواهد کرد.

با وجود تداوم مذاکرات بر سر آتش‌بس و آزادسازی اسیران، روز یکشنبه ۲۵ فوریه / ششم اسفند حملات اسرائیل به نوار غزه و درگیری مسلحانه ارتش اسرائیل با پیکارجویان حماس ادامه داشت.

در شمال نوار غزه، ساکنان منطقه بیت لحیه از ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به این منطقه خبر دادند. ساکنان محله زیتون در شهر غزه نیز گفتند که درگیری‌های مسلحانه سربازان اسرائیلی و نیروهای حماس همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری الجزیره نوشته است که در جریان درگیری‌های بیت لحیه و زیتون چندین منزل مسکونی تخریب شده‌اند و جستجوها برای نجات زیر آوار ماندگان همچنان ادامه دارد.

در محله زیتون، در پی تخریب خانه‌ای مسکونی در نتیجه حمله اسرائیل، سه عضو یک خانواده کشته شدند و بقیه اعضا زیر آوار مانده‌اند. 

در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه نیز حملات توپخانه‌ای و پهپادی اسرائیل همچنان ادامه دارد. به گزارش الجزیره، نیروهای امدادی جسد شش نفر را که در محله السطر در شرق خان‌یونس کشته شده بودند کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از روز شنبه تا یکشنبه دست‌کم ۸۶ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. از آغاز جنگ تاکنون، حدود ۳۰هزار فلسطینی در نتیجه حملات وسیع اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز از کشته‌شدن دو نفر سربازانش در درگیری‌های جنوب نوار غزه خبر داده است.

در کرانه باختری اشغالی نیز گروهی از شهرک‌نشینان غیرقانونی صهیونیست به یک اجتماع دامدار عرب‌نشین در شمال غرب اریحا حمله کردند و دام‌های آنان را دزدیدند.

حسن ملحات، سرپرست سازمان البِیدار که مدافع حقوق قبایل عربی است، به خبرگزاری فلسطینی وفا می‌گوید که این گروه از شهرک‌نشینان به زور وارد منطقه شدند و ۳۰ گوسفند متعلق به این قبیله را تصاحب کردند.

به گزارش وفا، در یک سال گذشته نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان اسرائیلی در حملاتی مشابه، ۴۳ دستگاه تراکتور، ۲۹۳ وسیله نقلیه و ۲۹۶ گوسفند متعلق به اجتماعات عشیره‌ای عرب را به‌زور تصاحب کرده‌اند.

همچنین روز یکشنبه «انجمن زندانیان فلسطینی» گزارش کرد که نیروهای اسرائیلی ۱۵ فلسطینی، از جمله یک روزنامه‌نگار و چند زندانی سابق را بازداشت کردند.

در جبهه جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان نیز در پی حمله اسرائیل به کامیونی در داخل خاک سوریه در ساعات آغازین یکشنبه، دو تن از اعضای حزب‌الله کشته شدند. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، اسرائیل با موشک به این کامیون در نزدیکی مرز سوریه و لبنان حمله کرد.

آتش‌بس شش‌هفته‌ای در ماه رمضان؟

در ساعات پایانی شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کابینه جنگ را برای بررسی مختصر وضعیت فراخواند. رویترز می‌گوید مأموران امنیتی‌ای که از مذاکرات پاریس با مقام‌های قطری، مصری و آمریکایی برگشته بودند نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود از طرحی برای آتش‌بسی شش‌هفته‌ای در ماه رمضان و بازگرداندن یک‌سوم از ۱۳۰ اسیر اسرائیلی در غزه پرده برداشته‌اند.

هنوز هیچ‌یک از طرفین مذاکره این خبر را تأیید نکرده است.

با این‌همه، تساحی هنغبی، مشاور امنیت ملّی اسرائیل، بدون اشاره به جزئیات مذاکرات پاریس می‌گوید «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است و «احتمالاً فضایی برای حرکت به سمت توافق وجود دارد.»

مواضع رسمی دو طرف جنگ همچنان تغییری نکرده است. اسرائیل می‌گوید قصد دارد به آخرین شهر باقی‌مانده در جنوب نوار غزه، رفح حمله کند و جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه دهد. حماس نیز هر توافقی را به پایان جنگ و عقب‌نشینی کامل اسرائیل منوط می‌داند.

نتانیاهو در پستی در فیسبوک نوشته است: «ما در حال کار کردن روی چارچوب دیگری برای آزادسازی اسیران و همچنین تکمیل نابودی سنگرهای حماس در رفح هستیم.»

نتانیاهو افزود که در هفته پیش رو کابینه امنیتی اسرائیل طرح‌های نظامی برای رفح، از جمله تخلیه حدود ۱,۵ میلیون جمعیت پناه‌گرفته در شهر را تصویب خواهد کرد.

سرنوشت آوارگان فلسطینی در شهر رفح عامل اصلی «نگرانی» جامعه‌ی بین‌الملل و مخالفت ایالات متحده با حمله‌ی اسرائیل به این شهر بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به‌تازگی در نشستی با شاه اردن گفته بود که اسرائیل پیش از انجام «عملیات نظامی» در رفح باید «برنامه‌ای قابل‌اجرا» برای مصونیت آوارگان فلسطینی ارائه کند. او در این سخنرانی در لغزشی زبانی، به جای طرح اسرائیل برای حمله به رفح را «عملیات نظامی ما در رفح» خواند.

سازمان‌های امدادی و نهادهای حقوق بشری تخلیه جمعیت عظیم آوارگان در رفح را ناممکن می‌خوانند و بارها نسبت به «فاجعه انسانی» در صورت حمله اسرائیل به رفح هشدار داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.