ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و بریتانیا مواضعی در یمن را بمباران کردند؛ پاسخ موشکی حوثی‌ها به نفت‌کش آمریکایی نرسید

شبکه تلویزیونی حوثی‌ها تأیید کرد که ایالات متحده و بریتانیا به نقاطی در صنعا حمله کرده‌اند. ارتش آمریکا می‌گوید حمله موشکی حوثی‌ها به یک نفت‌کش آمریکایی را خنثی کرده است.

نیروهای ایالات متحده و بریتانیا شامگاه شنبه ۲۴ فوریه / ۵ اسفند، به ده‌ها موضع متعلق به حوثی‌ها، پیکارجویان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، حمله کردند. در مقابل صبح یکشنبه حوثی‌ها نفت‌کش آمریکایی «تُرم تُر» را در خلیج عدن هدف قرار دادند؛ حمله‌ای که به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله‌های شنبه شب آمریکا و بریتانیا ۱۸ نقطه در هشت منطقه یمن را هدف قرار داده‌اند که طبق بیانیه مشترک دولت‌های دست‌اندرکار و حامی حمله، شامل تأسیسات زیرزمینی اسلحه‌سازی و موشک‌سازی، سیستم‌های دفاع هوایی، رادارها و بالگردها می‌شوند.

شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌ها نیز روز شنبه تأیید کرد که ایالات متحده و بریتانیا به نقاطی در صنعا، پایتخت یمن حمله کرده‌اند.

در ابتدای این هفته، حوثی‌ها مسئولیت حمله‌ای موشکی به یک کشتی تجاری تحت مالکیت بریتانیا و حمله‌ای پهپادی به یک ناو جنگی آمریکایی را پذیرفته و همچنین شهر بندری و تفریحی ایلات در اسرائیل را هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده بودند.

حمله‌های حوثی‌ها راه میانبر تجاری از کانال سوئز را که حدود ۱۲ درصد ترافیک دریایی جهانی از آن می‌گذرد به کلّی مختل و کشتی‌ها را مجبور به پیمودن مسیر طولانی‌تر و گران‌تر دور قاره آفریقا کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که هدف از این حمله‌ها «اخلال بیشتر و تضعیف ظرفیت‌های شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران بوده است.» آستین افزود که اگر حوثی‌ها به حمله‌های «غیرقانونی» خود «که به اقتصادهای خاورمیانه آسیب زده و باعث تخریب محیط زیست و اخلال در ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن و دیگر کشورها شده است» پایان ندهند، «همچنان باید پیامدهای اقداماتشان را بپذیرند.»

حوثی‌های یمن از آغاز جنگ اخیر اسرائیل و غزه، در اعلام همبستگی با مردم غزه و با خواست پایان‌یافتن حمله‌های اسرائیل، به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

حمله‌های آمریکا و متحدانش تاکنون منجر به توقف حمله‌ها از سوی حوثی‌ها نشده است.

حمله‌های روزانه آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها مورد حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند است.

تاکنون در جریان حمله‌های حوثی‌ها کشتی‌ای غرق یا خدمه‌ای کشته نشده است. با این‌حال، ارتش ایالات متحده در مورد حمله حوثی‌ها به کشتی بریتانیایی رابیمار در ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن می‌گوید که این کشتی حامل ۴۱هزار تن کود شیمیایی بود که پخش‌شدن آن در دریای سرخ می‌توانست به «فاجعه‌ای زیست‌محیطی» بینجامد.

صبح یکشنبه ۲۵ فوریه / ۶ اسفند نیز حوثی‌ها به نفت‌کش آمریکایی «ام.وی تُرم تُر» در خلیج عدن حمله کردند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها یکشنبه اعلام کرد که این گروه «با چندین موشک دریایی مناسب» به این نفت‌کش حمله کرده است.

با این‌حال، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) همچنین اعلام کرد که ناو «یو.اس.اس میسون» روز شنبه یک موشک بالستیک ضد کشتی را که از سوی حوثی‌ها به خلیج عدن شلیک شده بود ساقط کرده است.

بر اساس بیانیه سنتکام، نه ناو یو.اس.اس میسون و نه کشتی ام.وی تُرم تُر آسیبی ندیده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.