ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک عضو شورای عالی نظام پرستاری: مهاجرت پرستاران «فاجعه» است

از هر ده پرستار شاغل ۷٬۶ نفر زن هستند. استثمار خشن و دستمزد کم آنها را به ترک شغل و کشور مجبور کرده است. یک عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت قانون تعرفه‌گذاری اسمی اجرا شده است.

یک عضو شورای عالی پرستاری بار دیگر تکرار کرد: مهاجرت پرستاران به شرایط بحرانی رسیده است. پیش از این نیز دبیرکل خانه پرستار و رئیس نظام پرستاری همین سخنان را بیان کرده بودند.

ابوالقاسم طالبی، نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پرستاری مهاجرت پرستاران را «فاجعه» توصیف کرد و از دولت خواست «فکری به حال مهاجرت پرستاران بکند».

به گفته او در سال ۱۴۰۱ دست‌کم سه هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند.

دستمزد ناکافی، تبعیض مزدی، ساعت کار طولانی و پرفشار از جمله دلایل پرستاران برای ترک شغل و کشور عنوان شده است. بنابر گزارش نهادهای حکومتی، سرانه پرستار به تخت بیمارستانی در ایران یک تا ۱٬۲ است.

طالبی گفت برای رسیدن به حداقل استاندارد، یعنی ۱٬۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲۴۰ هزار پرستار استخدام شوند.

بهار ۱۴۰۲ شمار پرستاران شاغل در ایران ۲۲۶ هزار نفر گزارش شده بود. در این گزارش جنسیت ۷۶ درصد پرستاران شاغل «زن» اعلام شد. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدافع تفکیک جنسیتی این آمار را «فاجعه» خوانده و خواستار «افزایش استخدام پرستاران مرد» شده بودند.

سازمان برنامه و بودجه با استخدام پرستاران به‌دلیل آنچه که «کمبود منابع مالی» خوانده، مخالفت کرده است. پرستاران شاغل نیز به واسطه شرکت‌های تأمین انسانی و پیمانکاری با قراردادهای متفاوت به شکلی خشن استثمار می‌شوند.

مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای جبران کمبود پرستار، پرستاران را به اضافه کاری مجبور می‌کنند. نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری در تأیید این وضعیت گفت: «اضافه‌کاری اجباری باعث فرسودگی شغلی می‌شود. تبعات آشکار آن ترک شغل است. [پرستاران] بعد از اینکه دوره پرستاری را گذراندن شروع به کار نمی‌کنند یا به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.»

او مبلغ پرداختی برای اضافه‌کاری اجباری پرستاران را «ناچیز» خواند. پیش از این دبیرکل خانه پرستار گفته بود برای هر یک ساعت اضافه‌کار ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان به پرستاران پرداخت می‌شود.

پرستاران در هفته‌های گذشته در اعتراض به وضعیت معیشتی، تبعیض پرداخت دستمزد، اجرا نشدن نظام تعرفه‌بندی پرستاری و قراردادهای موقت در چند شهر تجمع کردند.

مقام‌های ارشد وزارت بهداشت و درمان در ماه‌های قبل اجرای نظام تعرفه‌بندی را یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرده بودند. عضو شورای عالی نظام پرستاری اما گفت: در تامین منابع و اجرای این طرح «سنگ‌اندازی می‌شود» و «در بیشتر مراکز درمانی فقط اسم تعرفه‌گذاری آمده، اما همکاران ما هیچ مبلغی دریافت نکردند».

در پیوند با اعتراض‌های پرستاران، هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد ۱۸ اسفند در نامه‌ای سرگشاده گفته بود «تاکتیک نخ‌نمای خرید زمان مشکلی از پرستاران را حل نمی‌کند» و طرح «افزایش پلکانی اضافه‌کاری» را توهین‌آمیز می‌داند و رد می‌کند. آنها همچنین به هیئت مدیره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نهادهای دولتی هشدار داده بودند: «فرصت گفت‌وگو با پرستاران به سرعت در حال از دست رفتن است».

پرستاران معترض در شیراز، بوشهر، رفسنجان، یزد و چند شهر دیگر نیز وزیر بهداشت و درمان را «بی‌کفایت» خوانده و خواستار استعفای او شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.