ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نظامیان ایران و جیش‌العدل در راسک و چابهار ادامه دارد ــ ۲۸ تن از دو طرف کشته شدند

تا به حال کشته شدن دستکم ۱۲ نظامی ایران و ۱۶ عضو جیش‌العدل را مقام‌های حکومتی تایید کرده‌اند. جیش‌العدل می‌گوید ۲۰۰ تن از نیروهای نظامی را کشته است.

با گذشت بیش از ۱۳ ساعت از شروع درگیری مسلحانه «جیش‌العدل» و نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در دو شهر راسک و چابهار، هنوز ابعاد و جزئیات این واقعه به صورت کامل مشخص نشده است. هر یک از طرف‌های درگیر مدعی «شکست دشمن» شده‌اند. همزمان مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از پایان درگیری و «بازگشت آرامش» به چابهار و راسک خبر داده‌اند. جیش‌العدل اما می‌گوید درگیری به جاده راسک ــ سرباز کشیده شده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های نزدیک به فعالان بلوچ بیانگر تداوم درگیری هستند. علیرضا دلیری، جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز ظهر ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ از «ادامه عملیات» در چابهار خبر داد.

«صابرین نیوز»، کانال نزدیک به سپاه پاسداران در تلگرام هم نزدیک به ظهر پنجشنبه با انتشار یک ویدئو، از ادامه درگیری پراکنده خبر داد. مقام‌های امنیتی ایران ادعا کرده‌اند گروه جیش‌العدل ساکنان یک ساختمان را به گروگان گرفته بود و نظامیان ایران توانسته‌اند گروگان‌ها را نجات بدهند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ظهر ۱۶ فروردین از «نجات یک کودک خردسال و یک جوان» که به گفته او از سوی جیش‌العدل گروگان گرفته شده بودند، خبر داد و گفت: «در حال حاضر چند تروریست همچنان در ساختمان حضور دارند، اما تمامی گروگان‌ها آزاد شده و بنابر اطلاعات موجود دیگر گروگانی در اختیار ندارند.»

جیش‌العدل پیشتر در یک اطلاعیه که در کانال تلگرامی این گروه اسلام‌گرا منتشر شد، خواستار «آتش‌بس» برای خروج «شهروندان غیربلوچ» که در یک ساختمان در محل درگیری مقابل کلانتری ۱۱ در خیابان خمینی چابهار «گیر افتاده‌اند»، شده بود. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان اما گفتند جیش‌العدل ساکنان این ساختمان را «گروگان گرفته است».

این سازمان با صدور بیانیه‌ای کوتاه اتهام گروگان‌گیری غیرنظامیان را رد کرد و گفت: «مطابق درخواست سازمان جیش العدل برای رهایی شهروندان گیرافتاده در محل درگیری، و با هدایت فدائیان عدل‌الهی این افراد از آپارتمان محل استقرار مجاهدین و محل درگیری خارج شده‌اند.»

بر اساس اظهارات مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران تا ظهر پنجشنبه ۱۶ فروردین ۲۸ تن از نیروهای حکومتی و جیش‌العدل کشته شدند. جیش‌العدل روایت حکومت از شمار کشته‌شدگان را «مضحک» خوانده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران، سخنگوی فراجا و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ طی سه مرحله کشته شدن حداقل ۱۲ تن از نیروهای نظامی و شبه نظامی حکومت را تایید کردند.

رسانه‌های حکومتی ایران تا به حال اسامی چند تن از نظامیان کشته شده را منتشر کرده‌اند؛ مسلم کریمی و عباسعلی میر (جانشین رئیس کلانتری ۱۱ چابهار)، حسن حسن‌نژاد، حسین انتظاریان و حسین سرسنگی از پاسداران سپاه الغدیر استان یزد، جواد جهان‌بیگی از کارکنان هنگ مرزی جکیگور، محسن حسین‌نیا از پایگاه دریابانی چابهار.

محمد پاکپور در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی ادعا کرد ۱۵ تن از مهاجمان که او آنها را «تروریست‌های انغماسی» خواند، کشته شده‌اند. او گفت امکان دارد شمار کشته شدگان افزایش یابد.

خبرگزاری فارس چند ساعت بعد به نقل از یک منبع مطلع، شمار کشته شدگان جیش‌العدل را ۱۶ تن گزارش کرد. این خبرگزاری، در حالی که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و معاون امنیتی وزیر کشور از پایان درگیری خبر داده بودند، از ادامه درگیری در راسک و چابهار و «محاصره کامل» مهاجمان خبر داد.

سازمان «جیش‌العدل» که مسئولیت حمله همزمان به شش ساختمان متعلق به سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در چابهار و راسک را برعهده گرفت بود، ادعای معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی در باره شمار نظامیان کشته شده را «مضحک» خواند و ادعا کرد طی درگیری جنگجویان این سازمان «در چهار نقطه، مجموعا از شش ارگان و سازمان نظامی که مقر آنها مورد هجوم قرار گرفته است دستکم ۲۰۰ نیروی رژیم کشته شده‌اند».

جیش العدل مدعی شد در «حملات زنجیره‌ای» که از بامداد ۱۶ فروردین آغاز شد، مقر دریابانی فرماندهی نیروی انتظامی چابهار، کلانتری ۱۱چابهار، مرکز پلیس آگاهی فراجا، ستاد فرماندهی سپاه پاسداران چابهار، سپاه پاسداران ناحیه راسک و پایگاه محلی سپاه پاسداران در جاده سرباز ــ راسک را هدف قرار داده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران هم «سپاه شهرستانی چابهار و راسک و دریابانی و کلانتری ۱۱ چابهار» را محل درگیری اعلام کرد.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران صبح ۱۶ فروردین، کشته شدن پنج تن از نیروهای نظامی حکومتی را تایید کرده بود. او ادعا کرده بود نیروهای حکومتی در راسک مهاجمان را «صد درصد» شکست داده‌اند و آنها «یا کشته شده‌اند یا در محاصره هستند».

درگیری در راسک و چابهار از نخستین ساعت ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شد. رسانه‌های نزدیک به فعالان بلوچ گفته‌اند به دنبال این درگیری پهپادهای تجسسی ایران بر فراز چابهار و راسک به پرواز درآمده‌اند و حضور نیروهای نظامی و امنیتی بیشتر شده است.

درگیری میان سازمان جیش‌العدل که خود را یک سازمان اسلام‌گرا و مدافع حقوق «بلوچ‌‌ها» معرفی می‌کند و نظامیان جمهوری اسلامی طی یک سال اخیر افزایش یافته است. این گروه پیش از این به چند مقر نظامی و انتظامی دیگر حمله کرده بود. ایران به بهانه مقابله با جیش‌العدل دی ۱۴۰۲ با پهپاد مناطق از بلوچستان پاکستان را هدف قرار داد. پاکستان نیز این حمله را بی پاسخ نگذاشت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.