ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران می‌گوید سه عضو «داعش» را بازداشت کرده اما بازداشتی‌ها مرتبط با جبهه مقاومت ملی افغانستان‌اند که با طالبان جنگیدند

نیروی انتظامی ایران می‌گوید که دست کم ۹ نفر را که عضو داعش‌اند و قصد عملیات تروریستی در ایران داشتند را بازداشت کرده. منابع مستقل افغانستان می‌گویند بازداشت‌شدگان نزدیک به جبهه مقاومت ملی افغانستان‌اند که با طالبان جنگیده‌اند.

در حالی که فرماندهیِ انتظامی استان البرز می‌گوید سه عضو گروه دولت اسلامی، «داعش» را در کرج بازداشت کرده است، روزنامه‌نگاران مستقل و رسانه‌های حوزه افغانستان می‌گویند آنها از نزدیکان و فرزندان فرمانده‌های مقاومت ملی افغانستان هستند که زمانی با طالبان جنگیدند و پس از قدرت گرفتن طالبان از افغانستان رفته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سعید منتظرالمهدی، فرماندهیِ انتظامیِ استان البرز روز ۱۸ فروردین نوشت که پلیس با همکاری در شناساییِ «تروریست‌ها» توسط یک شهروند در مجموع سه نفر که نیروی انتظامی ایران می‌گوید عضو داعش‌اند و همراهان آنها را بازداشت کرده است. تعداد دقیق بازداشتی‌ها مشخص نیست اما بنا به گزارش منتظرالمهدی، نیروهای او دست‌کم ۹ نفر را بازداشت کردند.

در بازداشت این افراد، واحد ضد تروریسم سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درگیر بوده است.

روزنامه ۸صبح افغانستان اما به نقل از منابع آگاه می‌گوید که این افراد عضو داعش نیستند. در میان بازداشت‌شده‌ها، فرزندان خیرمحمد خیرخواه اندرابی، از فرمانده‌های پیشین جبهه مقاومت‌ ملی هستند که در جنگ با طالبان کشته شد. پدر آنها در سال ۱۴۰۱ برای اینکه حاضر نبود جبهه اندراب را به طالبان تحویل دهد، در جنگ با طالبان به همراه ۲۰ نفر دیگر کشته شد.

سعید منتظرالمهدی تنها از یک بازداشتی به صورت مشخص نام آورده: ذاکر اندرابی.

۸صبح نوشت که ذاکر اندرابی، از فرمانده های مقاومت ملی افغانستان است و در بخش اندراب افغانستان با طالبان جنگیده است. ذاکر در تاجیکستان ساکن است و برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش به ایران آمده است.

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار مستقل که در ایران در حوزه افغانستان کار کرده است در شبکه اکس نوشت که تعدادی از بازداشت شده‌ها در کرج فرزندان فرمانده‌های جریان جبهه مقاومت ملی علیه طالبان هستند، از جمله فرزندان فرمانده محمدخیرخواه، فرمانده قاضی و فرمانده کبار اندرابی که همه در جنگ با طالبان کشته شدند. فرزندان آنها هم در جبهه اندراب در جنگ با طالبان شرکت داشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محمد نسیم مدبر، عضو مجلس پیشین نمایندگان افغانستان، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که محمد ذاکر و دو برادرش اکنون در بازداشت نیروهای انتظامی ایران هستند و هر سه پسران خیرمحمد خیرخواه اندرابی، فرمانده جبهه مقاومت افغانستان‌اند.

مختار وفایی در خبری برای ایندیپندنت فارسی نام چهار نفر از بازداشت‌شدگان را احمد رامش عادل، خیرالدین، اولیاء خان و عبدالکبار حیدری، نوشت و گفت همه مرتبط به جبهه مقاومت ملی افغانستان در جبهه اندراب هستند و زمانی علیه طالبان جنگیده‌اند.

زمانه نتوانست نام تمام بازداشتی‌ها را به صورت مستقل بیابد.

سعید منتظرالمهدی، فرمانده انتظامی استان البرز به ایسنا گفت که نیروهایش، محمد ذاکر مشهور به «رامش» را به همراه هشت نفر از همراهانش در دو عملیات جداگانه در ماهدشت کرج، بازداشت کردند. او همچنین گفت که به خودروی این افراد شلیک کرده‌اند و سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

منتظرالمهدی گفت بازداشت‌ها پس از تماس یک شهروند با ۱۱۰ اتفاق افتاده است و ادعا کرد که «این افراد قصد عملیات انتحاری در عید فطر را داشتند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.