ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طی دو روز گذشته دست‌کم پنج کارگر کشته شدند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرده که طی دو روز گذشته، پنج کارگر در چهارحادثه جداگانه شغلی در شهرهای، یزد، مشهد واصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

نبود ایمنی کار جان پنج کارگر را طی دو روز گذشته در چهار حادثه جداگانه شغلی در شهرهای یزد، اصفهان و مشهد گرفت و یک کارگر دیگر مصدوم شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، در حادثه اول که روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت، در یک کارخانه کاشی واقع در شهرک صنعتی حاجی‌آباد اشکذر رخ داد، دو کارگر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

ایلنا بدون اشاره به هویت این دو کارگر نوشت که آن‌ها حدوداً ۲۵ ساله و هر دو نیز اهل افغانستان بودند.

در همان روز، دو کارگر دیگر در مشهد هنگام تخلیه آب به وسیله دستگاه کف‌کش دچار برق گرفتگی شدند و جان باختند.

بر پایه این گزارش، این حادثه به‌دنبال بارنندگی‌های اخیر زمانی رخ داد که دو کارگر که پدر و پسر بودند، هنگام تخلیه آبگرفتگی آب‌انبار یک آشپزخانه با پمپ کف‌کش به دلیل نقص ایمنی دستگاه دچار برق گرفتگی شده و هر دو جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش اشاره‌ای به هویت این دو کارگر نشده است.

در همان روز و در یک حادثه جداگانه دیگر، یک کارگر شاغل در معدن شن و ماسه در شهرستان دهاقان استان اصفهان بر اثر سقوط در قیف جان خود را از دست داد.

به گزارش ایلنا، کارگر فوت شده اهل افغانستان بوده و امدادگران برای خارج کردن جسد او ناچار شدند دهنه قیف را برش بدهند.
در حادثه دیگر که روز گذشته جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه رخ داد، یک کارگر شاغل در پروژه متروی اصفهان که در حال بتن‌ریزی در حوالی در خیابان کاشانی اصفهان بود، بر اثر سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شد.

محمد شریعتی، سخنگوی آتش نشانی اصفهان، بدون اشاره به جزئیات بیشتر درباره این حادثه که برای یک کارگر حدودا ۳۵ساله اتفاق افتاده، گفت: این حادثه برای یک کارگر در پروژه متروی اصفهان در حالی اتفاق افتاد که او حین کار قالب‌بندی دیوار مترو در حوالی خیابان کاشانی اصفهان از ارتفاع ۱۰ متری سقوط کرد.

سازمان پزشکی قانونی شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۲ جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست دادند، ۲۱۱۵ نفر اعلام کرد اما مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا کرد مرگ ناشی از حوادث کار نسبت به سال قبل‌تر (۱۴۰۱)، ۷٬۵ درصد کاهش یافته است.

او در باره اختلاف آمار ارائه شده از سوی دو نهاد حکومتی، در حالی که مدعی بود «کارگران بیمه نشده در آمار وزارت کار نمی‌آیند»، شایعه است و نادرست، اذعان کرد: «علت تفاوت میان آمار پزشکی قانونی با آمار بازرسین کار این است که کلیه کارکنانی که بیمه مشاغل آزاد بوده یا بیمه کشوری و کارمند محسوب شده و خارج شمول قانون کار هستند، در آمار ما از حوادث کار مربوط به کارگران قرار نمی‌گیرند.»

این سخنان او تأیید همان «شایعه‌»‌ای است که او آن را تکذیب کرد؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوادث کار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار یا مشاغل آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد در حالی که بخش بزرگی از حوادث مرگبار در این کارگاه‌ها رخ می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.