ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع ساس در زندان اوین

شیوع ساس در بند هشت زندان اوین سلامت زندانیان را به خطر انداخته است. در حالی که ضیا نبوی در نامه‌ای از وضعیت بهداشتی این بند نوشته، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، این خبر را تکذیب و ادعا کرده: «بازداشتگاه اوین یکی از پاکیزه‌ترین و منظم‌ترین زندان‌های سطح کشور است».

براساس خبر‌های رسیده به زمانه، شیوع ساس در بند هشت زندان اوین سلامت زندانیان و بهداشت عمومی این زندان را به خطر انداخته است.

ساس حشره‌ای است که عمدتاً شب هنگام از محل زندگی خود در شکاف‌های دیوار، کمد‌‌ها و در‌های چوبی، مبلمان، تشک و ... خارج شده و با مکیدن خون انسان و دیگر موجودات خون‌گرم موجب گزیدگی پوست می‌شود. گزیدگی ساس باعث خارش، التهاب و تاول می‌شود و در برخی موارد بدن را به واکنش‌های آلرژیک وادار می‌کند. همچنین، همزیستی با این «خونخواران کوچک» باعث استرس و اضطراب می‌شود و از این جهت ساس سلامت روان را نیز به خطر می‌اندازد.

تصویری از گزیدگی ساس و تأثیرات آن بر پوست

ضیا نبوی، زندانی سیاسی‌ای که دوران حبسش را در بند هشت زندان اوین می‌گذراند، شنبه ۲۲ اردیبهشت در نامه‌ای از اوین با عنوان «شکنجه‌ی تحمل ساس هم جزو محکومیت ماست؟» نوشت:

«از آن جهت که بحران ساس در بند هشت به طور کل و برای همه زندانیان همچنان مسأله‌ای جدی است، تصمیم به انتشار این متن گرفته شده‌است.»

در نامه همچنین ذکر شده که خواب برخی از زندانیان به‌دلیل شیوع ساس مختل گشته و برای جبران بی‌خوابی از قرص‌های خواب‌آور نظیر «آلپرازولام» استفاده می‌کنند. در غیاب رسیدگی مسئولان زندان، برخی از زندانیان سیاسی تلاش کردند با «محلول»‌های خودساخته با شیوع ساس مقابله کنند.

جمال عاملی، شاعر و فعال سیاسی محبوس در بند هشت زندان اوین، می‌گوید: «نمی‌توانم بین زخم‌های پوستی ناشی از پیشرفت بیماری خودایمنی و زخم‌های ناشی از گزش ساس‌هایی که اندازه‌شان دو برابر ساس‌های معمولی است، تمایز قائل شوم.»

جولان حشره ساس در بند هشتم زندان اوین به بخشی از آزار زندانیان تبدیل شده و ابتدایی‌ترین حقوق آن‌ها نقض می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با‌این‌حال، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ادعای شیوع ساس در زندان اوین توسط ضیا نبوی را تکذیب کرد و نوشت:

«بازداشتگاه اوین یکی از پاکیزه‌ترین و منظم‌ترین زندان‌های سطح کشور است و از لحاظ بهداشتی در وضعیت مناسبی قرار دارد. بند ۸ این زندان، دارای خشکشویی و پتوشویی است و پتوهای زندانیان، به‌طور مرتب شسته و ضدعفونی می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    ضیاء نبوی حقیقت را فته. البته ساس فقط در بند 8 نیست. در تمام بندها از جمله بند 4و بند7 هم پراز ساس است. شاید کمتر از پنجاه درصد افراد به نیش ساس حساس باشند اما وحشتناک است. شب تا صبح مجبوری در جایت وول بخوری. یا به چراغ خانه و دستشویی پناه ببری. تا سر بر زمین میگذاری میآیند. در تمام پایه های تخت ها ساس ها کلنی دارند. من در طی یکسال یکشب نتوانستم بخوابم. فقط در بند دوالف ساس وجود ندارد. همه زندانیهای اوین اعم از امنیتی و مالی میتوانند گواهی بدهند. زندانیها برای در امان ماندن از نیش ساس دور تا دور خودشان و توی تختخواب ها پودر رختشویی میریزند که فایده ندارد. هرازگاهی مسئولین با شعله آتش به جنگ ساس میروند . چگونه سپاه وقیحانه دروغ میگوید؟ بدون تردید نیش ساسها در شب از هرشکنجه ای غیر انسانی تراست

  • بیژن

    چرا نظرات را نمیگذارید. چطور انتظار دارید مردم از شما حمایت کنند وقتی صدای مردم را منعکس نمیکنید. من حرفهای ضیاء نبوی را تایید کردم بدلیل ده روایت مشابه که شنیده بودم