ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه کشور اروپایی فلسطین را به‌رسمیت خواهند شناخت

ایرلند، اسپانیا و نروژ این اقدام را گامی در راستای صلح در خاورمیانه می‌دانند. اسرائیل به نشانه اعتراض سفیران خود را از ایرلند و نروژ فراخواند.

رسانه‌های بین‌المللی چهارشنبه ۲ خرداد / ۲۲ مه اعلام کردند که ایرلند، اسپانیا و نروژ قصد دارند فلسطین را به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت بشناسند و احتمال دارد بلژیک، مالت و اسلونی نیز به آن‌ها بپیوندند.

به‌گزارش رویترز، یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ روز چهارشنبه گفت:

نروژ کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسد به این امید که این [اقدام] به صلح با اسرائیل کمک کند.

استور که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد افزود:

در میانه جنگی با ده‌ها هزار کشته و زخمی، ما باید تنها چیزی را که می‌تواند خانه امنی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها فراهم کند، زنده نگه داریم: دو کشوری که می‌توانند در صلح با یکدیگر زندگی کنند.

نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیست، مدت‌هاست که گفته است که تنها در صورتی فلسطین را به‌عنوان کشوری مستقل به‌رسمیت می‌شناسد که بتواند تأثیر مثبتی بر روند صلح داشته باشد.

نروژ متحد نزدیک ایالات متحده آمریکا است و این کشور شمال اروپا در چند دهه اخیر در چندین نوبت در راه صلح بین اسرائیل و فلسطین تلاش کرده است.

سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند نیز در این‌باره گفت:

این تنها راه حل پایدار برای صلح بین اسرائیل و فلسطین است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز پیش از این گفته بود دولت اسپانیا ۲۸ مه جاری فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به‌رسمیت خواهد شناخت.

در واکنش به این اقدام‌ها، یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل سفیران خود از اسلو و دوبلین را فراخواند و همزمان اعلام کرد خروج سفیر اسرائیل از اسپانیا نیز در حال بررسی است. کاتس گفت اگر حاکمیت اسرائیل به خطر بیفتد و امنیت آن تهدید شود، اسرائیل ساکت نخواهد نشست.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از اقدام کشورهای اروپایی استقبال کرد و آن را «گام‌ واقعی» در حمایت از راه حل دو کشوری خواند و گفت:

حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت، حقی است که در قوانین بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده است و فلسطینی‌ها از دیگر کشورهایی که هنوز کشور فلسطین را به‌رسمیت نشناخته‌اند، درخواست می‌کند تا به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

حسین الشیخ، دبیرکل اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تقدیر از این کشورها نوشت:

پس از چند دهه طولانی مبارزه ملی فلسطینی‌ها و درد و رنج و اشغالگری و نژادپرستی، قتل، ظلم و شکنجه و نابودی و ویرانی، که مردم فلسطین با آن روبه‌رو بوده‌اند، اکنون لحظاتی تاریخی در پیروزی جهان آزاد برای حق و عدالت در حال رقم خوردن است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز از تصمیم سه کشور اروپایی استقبال کرد و از همه کشورها خواست «در رویکرد شجاعانه خود از سه کشور الگوبرداری کنند».

اسلوونی و مالت، اعضای اتحادیه اروپا نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌ بودند که قصد دارند فلسطین را به‌رسمیت بشناسند. این دو کشور استدلال می‌کنند که راه‌ حل دو کشور برای صلح پایدار در منطقه ضروری است.

کشورهای اروپایی تاکنون رویکردهای متفاوتی نسبت به این موضوع داشته‌اند. کشورهای اروپای مرکزی و شرقی تاکنون کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و برخی مانند سوئد، یک دهه پیش کشور فلسطین را به‌رسمیت شناختند؛ در حالی که فرانسه و آلمان قصد ندارد چنین کنند، مگر آن‌که به‌گفته خودشان این اقدام بتواند ابزار مؤثری برای پیشرفت به سوی صلح باشد. آلمان پیش از این گفته بود که چنین اقدامی را تنها پس از به‌رسمیت شناختن فلسطین توسط اسرائیل در نظر خواهد گرفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود که در اواخر ماه مه، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند فلسطین را به رسمیت بشناسند.

در حال حاضر حدود ۱۴۳ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسند و فلسطین نیز سفارتخانه و هیئت‌های دیپلماتیک دائم در ۹۵ کشور جهان دارد.

در اواسط ماه مه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سرزمین‌های فلسطینی حقوق بیشتری در این سازمان اعطا کرد.

این تحرک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای اسرائیلی در ماه مه حملاتی را به شمال و جنوب نوار غزه انجام داده‌اند که سبب مهاجرت جدید صدها هزار نفر شده و جریان ارسال کمک‌ها به مردم غزه را به‌شدت مختل و محدود کرده‌ و خطر قحطی در این منطقه را افزایش داده‌ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.