ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۷ کولبر طی ۷۰ روز در کردستان کشته شده‌اند

بیشترین کولبران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و تعقیب و گریز نظامیان جان خود را از دست داده‌اند. این بالاترین میزان کشتار کولبران طی ۱۳ سال گذشته است.

وب‌سایت کُردپا در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری در کردستان ایران ۱۷ کولبر کشته و ۸۱ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. شش نفر از این کولبران کودک بودند و زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

کُردپا اسامی و مشخصات همه کولبران کشته‌شده را منتشر کرده است. براساس این گزارش، پیمان احمدی، محمدبایر محمدی، سوران عبدی، هستیار عبدالکریمی، سعید سلوسی، ابوبکر ماخوذی‌فرد، شورش شکری، مهرداد عبدالله‌زاده، امید سعیدی و سیوان دست‌افکن در ماه فروردین؛ شوانه احمدپور، هیمن احمدی، جلال سهرابی، عطا رستم‌پور، سالار احمدی و واحد قادرپور در ماه اردیبهشت و سینا رسول‌زاده در ۸ خرداد جان خود را از دست دادند.

گزارش می‌افزاید، ۱۱ نفر از این کولبران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی، سه کولبر در پی سقوط از ارتفاع به‌‌دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی، دو کولبر در نتیجه سرمازدگی و یک کولبر بر اثر سکته قلبی زیر فشار کولبری جان باختند.

این گزارش افزوده است که بیشترین میزان کشتار کولبران در مرزهای نوسود و بانه رخ داده است: از این میان ۴۴ درصد کولبران در مرز نوسود، ۲۱ درصد کولبران در مرز بانه، ۱۵ درصد در مرز هورامان، هشت درصد در مرز مریوان، شش درصد کولبران در مرز سردشت و چهار درصد در مرز سقز کشته و زخمی شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که این تعداد کشته در مدت ۷۰ روز، بالاترین میزان کشته‌شدن کولبران طی ۱۳ سال گذشته بوده است.

براساس مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ شمسی در مجموع دو هزار و ۴۶۳ کولبر در کردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند. از این میان بیش از ۷۴ درصد کولبران با شلیک گلوله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته و زخمی شده‌اند. همچنین ۶۴ نفر از کولبران زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

گزارش سالانه وب‌سایت کولبرنیوز می‌گوید در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۴۴ کولبر حین کولبری کشته و ۴۰۰ کولبر دیگر مصدوم شدند و تیراندازی مأموران مرزبانی اصلی‌ترین عامل مرگ و مصدومیت کولبران در این سال بود.

فقر اقتصادی و بیکاری تحمیل‌شده بر جغرافیای کردستان در ایران کولبری را بر بخش بزرگی از مردمان شهرهای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی تحمیل کرده است.

حکومت ایران برخلاف وعده‌های متعددی که برای حل مشکل کولبران داده بود، در دو سال گذشته خشونت علیه آن‌ها را افزایش داده است. توافق امنیتی سه‌جانبه ایران، حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر کنترل مرزها در سال ۱۴۰۲ یک عامل مؤثر در شدت گرفتن خشونت بر کولبران است و در حال حاضر کولبران افزون بر فشارهای حکومت ایران با فشارهای اقلیم کردستان عراق نیز روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.