ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مِرا۲۵ در انتخابات پارلمان اروپا: «مبارزه از پایین بدون چشم‌انداز بین‌المللی کافی نیست»

گفت‌و‌گو با کرن دو ریگو نماینده حزبِ مِرا۲۵ آلمان

مرا۲۵ حزب جوانی است که در انتخابات ژوئیه پارلمان اروپا شرکت می‌کند و رویکردی متفاوت با احزاب ملی جریان اصلی دارد. کرن دو ریگو، نماینده مِرا۲۵ آلمان می‌گوید که این حزب اساسا رویکردی جنبشی دارد و ساختارش بین‌المللی است. گفت‌و‌گو با او را بخوانید.

زمانه: لطفا به طورِ خلاصه توضیح بدهید که وجه تمایزِ حزبِ شما در مقایسه با دیگر حزب‌های چپ آلمان که در این انتخاباتِ اروپا شرکت می‌کنند، چیست؟

کرن دو ریگو: مِرا۲۵ حزبی جوان است که رویکردی جنبشی دارد و جهت‌گیریِ و ساختارش بین‌المللی است. به عنوانِ عضوی از جنبشِ دی‌اِم۲۵ ما اساسا بین‌المللی‌ هستیم و در یونان و آلمان و ایتالیا و سوئد حزب داریم. ما می‌خواهیم هم به عنوانِ یک جنبش و هم در پارلمان موثر باشیم.

با آغازِ جنگِ عراق، برخی از متخصص‌ها مرگِ قوانینِ بین‌الملل را اعلام کردند. چگونه این مساله را با نظر به این‌که حزبی هستید که ادعای بین‌المللی دارد در برنامه‌های خود می‌گنجانید؟ آیا بین‌الملل به معنای بین‌المللی میانِ ملت‌های اروپایی است یا ملت‌های دیگر را هم شامل می‌شود؟

گرایشِ بین‌المللی مرز نمی‌شناسد، ما بین اروپایی‌ها و غیراروپایی‌ها تمایزی نمی‌بینیم. ما راهکاری بزرگتر داریم که مخالفِ امپریالیسم و نظامی‌گری است و به حقِ رهایی و تعیین سرنوشت معتقدیم. برای بسطِ صلح در جهان، ما باید از منطقِ بلوک‌ها دوری کنیم و برای خلعِ سلاح در همه‌جا پیش برویم.

در حالِ حاضر قانونِ بین‌الملل به نفعِ قدرت‌های غربی دچارِ استانداردهای دوگانه شده، اما همواره امیدواریم که از آن به‌عنوانِ یک ابزار در اجرای عدالت جهانی استفاده کنیم. برای مثال، ما شکایتِ آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را تحتِ کنوانسیونِ ژنو در دادگاه بین‌الملل نشانه‌ی مهمی می‌دانیم.

پیشرو بودن به چه معناست؟ آیا فکر می‌کنید اروپا آمادگی حزبِ پیشرو را دارد؟

برای من به این معناست که به راهکارهایی واقعی بیاندیشیم؛ داشتنِ حق انتخاب، بالاخص در رابطه با موضوعاتی که تصورِ راهکار برای آن ناممکن به نظر می‌رسد، مثلِ موقعیتی که جامعه ما در آن گرفتار است. دیدگاه ما برآمده از ایده‌هایی ممکن است که در مجموع پیشنهادگرِ تغییری واقعی است و ما از ارائه آنها واهمه نداریم چون اروپا به تغییری واقعی نیاز دارد. مردم آماده‌اند اما لابی‌ها و شرکت‌ها حتما برای حفظِ قدرت‌شان مبارزه خواهند‌کرد.

اگر سیاست را میدانی در نظر بگیریم که دنیا را به دوست و دشمن تقسیم می‌کند، دوست و دشمنِ شما چه‌کسانی‌اند؟

ما نمی‌خواهیم در همان دامی بیفتیم که حزب‌های راست‌گرا با مطرح‌کردنِ راه‌حل‌های فوقِ ساده برای مسایلِ پیچیده گرفتارش شده‌اند. چرخِ دنیا به دستِ منافع می‌گردد و برای محافظت‌کردن خودمان باید از وجودِ آن اگاه باشیم، اما اگر پیِ ارزش‌های اصلی‌مان برویم که دقیقا همان چیزی است که اعضای ما از ما می‌خواهند، آنها را گسترش بدهیم، نیازی نیست که لیست تهیه کنیم. دیدگاه ما در روابط بین‌الملل صلح‌طلبانه است و موضعی بین‌المللی داریم که هدفش پایان‌دادنِ به گردابِ ستیزها در همه جاست.

آیا اتحادیه اروپا می‌تواند ادعای دموکراسی کند؟ چرا؟

اتحادیه اروپا از حدِ اعلی فاصله دارد، اما اتحادیه اروپا یک پروژه‌ی همگانی با دیدگاهی بلندمدت است و ما می‌خواهیم آن را با برقراری شفافیت و پاسخ‌گویی دگرگون کنیم. ارزش‌های اتحادیه اروپا اساساً جهان‌شمول و دموکراتیک است و ما به صورتی عمل می‌کنیم که تماما محقق شوند.

موضع‌گیریِ اتحادیه اروپا را درباره مهاجرت، بالاخص حالا که احساساتِ ضدِ مهاجرتی در اوج خود است، توضیح می‌دهید؟

ما سیاستِ به روزِ مهاجرتِ اروپا را که شاملِ برونی‌سازی و تقویتِ مرزها و حبس و دیپورتِ فوری و جرم‌انگاری است، محکوم می‌کنیم. سیاستِ خارجی اروپا به واسطهِ فشارِ اقتصادی و حمایت از جنگ‌ها و رفتارهای آسیب‌زای اقلیمی به طرزِ معناداری دارد به مهاجرتِ تحمیلی یاری می‌رساند و مقصدِ این مهاجرتِ غیرِداوطلبانه کشورهای اتحادیه اروپا هم هست.

هم‌زیستیِ توام با صلح‌ و اعتماد همه مردم برای رسیدن به آبادی ضروری است و این هدفِ اصلی ماست. ما تمامِ شهرداری‌های اروپا را حمایت می‌کنیم تا مهاجرها را بپذیرند و به آنها حقِ دسترسی یکسان به خانه و کار و خدماتِ پزشکی و شرکتِ اجتماعی بدهند. کار ما تضمینِ درآمدِ یکسانِ و حقِ دسترسی به کالاهای همگانی شاملِ آموزش و پرورش و مسکن است تا از به‌جان‌یکدیگر انداختنِ جمعیت‌های مختلف جلوگیری شود، به طوری که تبلیغاتِ دروغینِ «مردمِ نژادپرست» نامعتبر شود.

اگر برنده شوید چه اتفاقی می‌افتد؟ انتظارِ چه چیزی را داشته باشیم؟

اگر ما به اندازه کافی رای بگیریم یک کرسی خواهیم داشت و فوری شروع به کار می‌کنیم. ما از تمامِ اعضای تیم‌مان انتظارِ تعهدِ کامل داریم تا بتوانیم به موثرترین نحو ممکن رای‌دهندگان‌مان را نمایندگی کنیم.

ما ماه و خورشید را وعده نمی‌دهیم، اما صدای بلند‌مان را وعده می‌دهیم و تضمین خواهیم کرد که حزب‌ها و سیاست‌مدارهای جاافتاده بیش از پیش قادر به لاپوشانیِ بی‌مسئولیتی‌های خود و کارهای فاسدِشان نباشند. ما سازنده عمل می‌کنیم اما همچنین به طورِ معناداری و به نفعِ جمعیتِ بزرگتر، آنها را به چالش می‌کشیم. پارلمانِ اروپا صحنِ این کارِ ما خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • A3EILM2S2Y @

    !اون دمکراسی بی معنیه. گرگه امپراطوره و امپراتوریس !! دیگه نظم و قافیه به درد شاه, کشور و خدا نمی‌خوره!