ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش‌ها در اسرائیل بر سر سربازی اجباری، شیوه جنگ در غزه و تعلل در مذاکرات

معترضان در اسرائیل از شیوه پاسخ دولت به حمله هفت اکتبر خشمگین هستند. تصمیم ارتش اسرائیل برای «وقفه تاکتیکال» در حملات در بخش کوچکی از رفح با واکنش منفی سیاستمداران راست افراطی مواجه شده است. تنش‌ها و شکاف‌ها در جامعه اسرائیل بزرگ‌تر می‌شود.

معترضان در اسرائیل با خواست کناره‌گیری دولت بنیامین نتانیاهو خود را برای یک هفته تظاهرات آماده می‌کنند.

امروز ۱۶ ژوئیه (۲۷ خرداد) اعتراضات با بستن چند راه اصلی آغاز شد. معترضان می‌گویند که قبل از سالگرد حمله ۷ اکتبر باید انتخابات دیگری برگزار شود.

منتقدان دولت اسرائیل در این کشور لزوما مخالف جنگ علیه فلسطینیان نیستند. بخشی از آنها بابت ناتوانی دولت نتانیاهو در پیشگیری حمله ۷ اکتبر خشمگینند.

تعدادی دیگر فکر می‌کنند که دولت می‌توانست با قدرت بیشتر در مذاکرات حاضر باشد و آزادی همه گروگان‌ها را تضمین کند.

بسیاری نیز به لایحه‌ای اعتراض دارند که در کنسه پیشین تصویب شد و بر اساس آن یهودیان فوق ارتودکس «حریدی» که تا سن ۲۱ سالگی در مدرسه مذهبی یشیوا تحصیل می‌کنند از خدمت سربازی معاف می‌شوند. سن معافیت دانش‌آموزان حریدی در یشیوا پیش از این ۲۶ سال بود.

امروز ۱۶ ژوئیه ده‌ها فعال از گروه «مادرانِ جبهه و برادرانِ مسلح» ورودیِ مقر نیروهای دفاع اسرائیل را در شهر «تل هشومیر» بستند. زنان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «خدمت سربازی برای همه» و «فرقی بین خون و خون نیست».

اعتراضات ضددولتی در اسرائیل فردا بعدازظهر با تجمع بزرگی جلوی کنسه (پارلمان اسرائیل) آغاز می‌شود و سپس تا جلوی محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادامه پیدا می‌کند.

نارضایتی از سربازی اجباری و معافیت یهودیان حریدی

روز شنبه با کشته شدن ۱۰ سرباز اسرائیلی دیگر در غزه تعداد تلفات ارتش اسرائیل از آغاز عملیات زمینی به ۳۰۷ نفر رسید.

همزمان هزاران سرباز و افسر اسرائیلی با شرایط پزشکی و روانی ناشی از این جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو می‌‌گوید که جنگ اسرائیل علیه غزه علی‌رغم آنچه که او «هزینه جنگ» می‌نامد ادامه خواهد یافت.

الیا مگنیر تحلیل‌گر نظامی به الجزیره می‌گوید که سربازی اجباری برای اغلب جمعیت اسرائیل جز یهودیان فوق ارتدوکس حریدی که ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند موجب شده که جامعه اسرائیل دچار تنش‌ها و شکاف‌های درونی شود.

با وجود همه اعتراضاتی که ناشی از فشار زیاد خدمت سربازی اجباری است، دولت اسرائیل امروز تایید کرد که لایحه‌ افزایش سن بازنشستگی سربازان ذخیره برای اینکه به قانون تبدیل شود به مجلس ارائه خواهد شد.

یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون بعد از ارائه این لایحه از سوی وزارتخانه گفت «شرم وجود ندارد.»

دستور دادگاه عالی اسرائیل برای توقف تحقیقات درباره ۷ اکتبر

در این شرایط، روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که دادگاه عالی این کشور امروز دستوری مقدماتی برای توقف تحقیقات درباره قصورهای حمله ۷ اکتبر صادر کرده است.

این تحقیقات از سوی ماتانیاهو انگلمن، حسابرس دولت قرار بود انجام شود و هدفش پیدا کردن قصورهایی بود که ارتش اسرائیل و آژانس امنیت اسرائیل (شاباک) مرتکب شده است. این تحقیقات در دسامبر گذشته آغاز شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، قاضی دادگاه عالی در ماه مه تصمیم گرفته بود که جلوی این تحقیقات را نگیرد اما بعد از آنکه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از آژانس‌های اطلاعاتی دریافت کرد امروز تصمیم گرفت تا برگزاری جلسه دادگاه عالی در ژوئیه این تحقیقات را متوقف کند.

«توقف تاکتیکی» حملات ارتش اسرائیل جنجال‌آفرین شد

همزمان با این تحولات در اسرائیل، تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه در روز عید قربان، از ایام مذهبی اسلامی، به ۲۷ هزار و ۳۳۷ نفر رسید. 

به گزارش الجزیره امروز یکشنبه نیروهای ارتش اسرائیل به محله غربی تل‌السطان در رفح حمله کردند، دو فلسطینی را کشتند و آمبولانسی را که قصد داشت به قربانیان کمک کند هدف قرار دادند.

صبح روز یکشنبه خبری مبنی «توقف تاکتیکی» حملات اسرائیل در ساعت‌های روز در محدوده مسیر کمک‌های بشردوستانه از سوی ارتش اسرائیل منتشر شد.

بنا بر این گزارش توقف تاکتیکی حملات هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر تا اطلاع ثانوی خواهد بود. 

ارتش اسرائیل کمی بعد اعلام کرد که توقف تاکتیکی محدود به وسعت کوچکی از رفح می‌شود و حملات در رفح به طور کلی ادامه خواهد داشت.

در واکنش به این اعلام ارتش اسرائیل، سازمان ملل اعلام کرده است که اقدامات انضمامی و موثر بیشتری برای کمک‌رسانی به مردم قحطی‌زده غزه ضروری است. 

اما با توجه به گزارش‌های ضد و تقیض درباره بی‌اطلاعی نتانیاهو از این تصمیم ارتش و مخالفت وزرای راست‌گرای او با هر گونه کمک رسانی در غزه، همین اقدام حداقلی هم با حواشی زیادی همراه بوده است.

بعد از گزارش‌های اولیه درباره اینکه ارتش بدون هماهنگی با نتانیاهو دستور توقف تاکتیکال حملات را در مسیر کمک‌های بشردوستانه در رفح داده است، هارتص گزارش داد که این تصمیم در واقع در راستای دستورات نتانیاهو بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.