ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظرسنجی زمانه

رئیس‌جمهوری بعدی ایران کیست؟

نظر شما درباره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟ آیا انتخابات می‌تواند تفاوت معنادار سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی‌ای ایجاد کند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، در نظرسنجی زمانه شرکت کنید.

موضوع نظرسنجی جدید زمانه «انتخابات ریاست جمهوری» است.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام ۸ تیر برگزار می‌شود. مرحله نخست این انتخابات را شورای نگهبان ۲۰ خرداد به تنهایی پیش برد و نامزدهای قابل تحمل یا مطلوب نظام را به دور نهایی فرستاد. از میان شش نامزد نهایی انتخابات، یکی به جبهه اصلاح‌طلبان تعلق دارد و پنج کاندیدای دیگر از اصولگرایان هستند. نکته مشترک در همه کاندیداها تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی و سیاست‌های او است. 

خامنه‌ای در سخنان ابتدای سال کنونی گفت که نظام «مشکلات و عقب‌افتادگی‌هایی» در متحد کردن «دل‌های مردم»  دارد. برخی تحلیلگران صحنه کنونی انتخابات را پاسخ به همین نگرانی خامنه‌ای می‌دانند و می‌گویند جمهوری اسلامی احساس خطر کرده است و می‌خواهد تغییر رویه دهد. جمهوری اسلامی اما در همین دوره زمانی سه‌ماهه بعد از سخنان اول سال خامنه‌ای، طرح‌های مقابله با پوشش اختیاری و سرکوب زنان را با شدت تمام کلید زده و اجرایی کرده است. برخی می‌گویند نظام به دنبال عملگرایی و کارآمدی است و خامنه‌ای به سراغ تجربه مشابه رئیسی-جلیلی نخواهد رفت. برخی دیگر سپاه را بازیگردان اصلی انتخابات می‌دانند و می‌گویند مهم این است که این نهاد به کدام نامزد تمایل داشته باشد. 

 در فقدان دریچه‌های امید برای اصلاح سیاست خارجی، بهبود وضعیت اقتصادی یا تغییر سیاست‌های سرکوب اجتماعی، برخی هم به دنبال جذب مردد‌ها و مخالفان شرکت در انتخابات با یک روایت هستند: «به کسی رای بدهیم که دست‌کم وضع بدتر از این نشود». پس از سه سرکوب خونین در دی‌۹۶، آبان ۹۸ و قیام ژینا، قانع کردن مردم برای مشارکت در انتخابات اما کار بسیار دشواری است. این صحنه کلی انتخابات کنونی در جمهوری اسلامی است. نظر شما درباره انتخابات چیست؟ چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟ آیا انتخابات می‌تواند تفاوت معنادار سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی‌ای ایجاد کند؟ 

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر سه‌شنبه ۵ تیر برابر با ۲۵ ژوئن فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی «زمانه» می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

آخرین نظرسنجی‌های زمانه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    . قضیه انتخابات در حکومت اسلامی مرا به یاد معرکه گیران قدیم می‌اندازد که در تکه زمین خاکی بزرگ در وسط شهر مردم را به دور خود جمع می‌کردند و با اشاره به چند جعبه چوبی از وجود مارهای کشنده و خطرناک در درون جعبه‌ها یاد می‌کردند وهم موش صحرایی بزرگی که پایش رابازنجیرنازکی به زمین بسته بودند معرکه گیر با کلاهی سبزو آستین‌های بالا زده برای آسیب نرسیدن بجمعیت آنها را دعوت به فرستادن صلوات‌های پی در پی و فاصله گرفتن از جعبه‌ها می‌کرد ضمن اینکه باچرخاندن کاسه‌ای در بین حضار ازآنها پول جمع می‌کرد آنهم به بهانه سهم سید و امام و هم بیمه شدن حضار در مقابل آسیب مارها. سیدخوب که مردم را سر کیسه می‌نمود آنها را به تماشای جنگ مار و موش صحرایی دعوت می‌کرد حتی می‌گفت که یکی دو تا از مارهای سمی‌اش را این موش خورده وکمی درب جعبه را باز کرده بمحض بیرون آمدن سر مار برای جلوگیری از خطر حمله به مردم با چوب دستیش مار را به داخل جعبه میانداخت معرکه گیر پولها را در کیسه‌اش می‌ریخت و بساطش را جمع می‌کرد مردم هم متحیر از این نمایش و پول و وقت از کف رفته شان پراکنده می‌شدند با این تفاوت که معرکه‌گیر کنونی خود حضرت آقا و مارها همان اصولگرایان و موش صحرایی هم همان اصلاحگرایان می‌باشند مردم هم همان مردم فریب خورده دور معرکه دیروزوپای صندوقهای امروز . البته این معرکه هر از گاهی تکرار می‌شد و باز همان مردم رابه دنبال خود می‌کشید درست مثل انتخابات کنونی

  • rasi

    با این تفاوت که معرکه‌گیر کنونی خود حضرت آقا و مارها همان اصولگرایان و موش صحرایی هم همان اصلاحگرایان می‌باشند مردم هم همان مردم فریب خورده دور معرکه دیروزوپای صندوقهای امروز . البته این معرکه هر از گاهی تکرار می‌شد و باز همان مردم رابه دنبال خود می‌کشید درست مثل انتخابات کنونی من ایرانی هستم و اجازه نمیدهم به مردمم اهانت شود . ححضرت آقا و سید و غیره دیگر کفاف این معرکه را نمی دهد . دیگر گذشت زمانی که احساسی رای میدادند . انتخابات 8درصدی باز تکرار خواهد شد شاید کمی بیشتر . ولی حکومت باز کار خود را با تعرفه های رای کرده و از هم اکنون صندوق ها آماده است . اگر به فضاهای مجازی شهر ها نگاهی میکردید قطعا حرف مرا تصدیق میکردید . اینک نه مار موش میخورد و نه موش مار چرا که نه ماری مانده و نه موشی . کشور به یغما رفته و خامنه ای گردانها رئیسی را از بین بردند تا حالی عوض شود . اما این افاقه نخواهد کرد . انتخابات را طوری زمان بندی کرده اند که با چهلم شهدای به اصطلاح خدمت همزمان شود اما ایرانی جماعت فقط یک بار احساساتی میشود . این بار با توجه به حرفهای فضای مجازی مردم این امید را دارم که نسخه حکومت گردانان بوسیله خامنه ای پیچیده شود . اگر از نزدیک مشاهده میکردید مثل من شما نیز این امید را میداشتید . ولی بهرحال یک کاندید از خودیهایشان انتخاب شده و الان خیمه شب بازی میخواهند راه بیاندازند که مردم انتخاب کرده . منتظرم که حکومت یاس و ناامیدی خود را دیگر نتواند پنهان کند و متلاشی شدن را هم اینک با چشم های خود میبینم .

  • alefmimmim

    صبر می‌کنیم تا ببینیم شاگردانی که مهندسی انتخابات را در مکتب روس‌ها آموخته‌اند و ۴۵ سال آن را به منصه آزمون گذاشته‌اند این بار چه آشی برای مردم پخته‌اند مردمی که احساسی بودن یکی از بزرگترین عیوبشان می‌باشد هرچند ۴۵ سال سرکوب و خفقان و فشارهای اقتصادی بخش عظیمی از آنها را هوشیار نموده است اما دل بستن به فضای مجازی یک نگاه یک طرفه می‌باشد چون از همین فضا برای تشویق شرکت در انتخابات استفاده می‌شود و همینطور صدا و سیما که به طرز گسترده‌ای به شستشوی مغزی می‌پردازد پر کردن صندوق‌ها حالا دیگر دردی از حکومت را دوا نمی‌کند چون صف‌های خلوت حوزه‌ها جا برای گزافه گویی باقی نمی‌گذارد